Jump to content

Hvordan lage/kjøpe daumann?

TICORA

Recommended Posts

Daumann er ikke alltid nødvendig, særlig ikke om det er stille og du ligger på kaffidregg. Men det er et must og ha med i båten. Derfor synes jeg denne ideen om å bruke en sammenfoldet paraplydregg var bra, og en sånn må man nesten ha på lur i båten uannsett....

Turen begynner når man legger fra brygga....

I Busteren orker jeg ikke å ha med mer enn to anker. En 7,5kg brucekopi med en kjettingstump som brukes mest. Og en til av samme størrelse som jeg bruker til forkatting hvis det er urolig vær og jeg vil være heeelt trygg på at ikkje skiten ræk av. Samme ankeret brukes til daumann hvis det er såpass trangt at det trenges. Sikkert litt overdimensjonert som daumann til den båten, men den duger helt greit likevel :)

Redigert av Tintin (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Ser at bly smelter ved 327 grader. Klarer man virkelig å oppnå denne temperaturen med en 2000w kokeplate ute i friluft?

Jeg bruker denne, og det funker iallfall helt greit.

En ting å huske på for de gjør dette for første gang: det man skal støpe inn i bly kommer til å flyte opp som var det av kork. Fikser derfor bøylene (eller hva det nå måtte være) med ståltråd eller lignende før man begynner å støpe.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

• 5 år senere...

I følge de som mener å vite

It is much easier to improve the dampening my increasing the length of a rope rode or the nylon rope snubber on an all chain rode. Double the length doubles the dampening, with very little weight consequences for the boat.

As far as an anchor’s holding power goes, adding a 20-50 pound kellet to the shank of an anchor will most certainly improve its angle to the bottom (in light winds) this would equate to improved scope, and one might assume that you attain 100% scope, which would mean one would avail of 100% of an anchor’s maximum holding power.

Her er en type

http://www.anchorbuddy.co.nz/

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...