Jump to content

scand 24, bytte ut B21 motor. Alternativer?


edward

Recommended Posts

hmm er visst ikke helt god til å lage emnetitler jeg. skal prøve å være litt mere spesifikk i fremtiden. Ja som tittelen sier er jeg på utkikk etter en motor som kunne passet i båten, jeg vurderer en b23, men er det ett fett hvilken b23 jeg bruker (i bilverdenen finnes det jo et utall variasjoner av denne motoren)?

Link to post

Hadde eg vore deg, så hadde eg gitt blaffen i å sette inn ein ny(brukt) bensinmotor. Sett heller inn ein dieselmotor, så vil også båten bli meir lettsolgt den dagen du skal selge båten. Ja, det vil bli "litt" dyrare å sette inn og tilpasse ein dieselmotor, men dei pengane får du igjen ved eventuelt salg. Det er flust av alternativer til dieselmotorer tilgjengelig på Finn. Få ein person med motorkunskaper til å hjelpe deg å velge motor for deg, og du vil ikkje angre på valget i ettertid.

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Svart (redigert)

jeg kan sikkert få skrudd ting sammen selv, men om det passer drev og sånn vet ikke jeg, om det finnes noen gode diesel alternativer så tar jeg i mot tips med åpne armer, diesel er jo det jeg ønsker selv også, men så må det jo passe drev, og sist men ikke minst, det må gå ann å marinisere motoren uten å blakke seg. (er vel andre kammer osv på diesel motorene også) men for all del, er det en motopr som passer drev, å man kan marinisere den med "hjemmelagde" eller lett tilgjengelige og billige deler....... kom mer enn gjerne med forslag

Redigert av edward (see edit history)
Link to post
nå har jeg kjøpt en b23a motor. stemmer det at b21 marinemotoren har lengre stempelvandring enn bilmotoren, slk at b21marine er egentlig 2,3l?

Hei

har selv stilt mange (kanskje dumme) spørsmål rundt disse motorne, å ta det jeg sier med en klype salt, men jeg tror ikke det er noen volumforskjell på b21 i bil og båt.

B21 er benyttet i aq120 og aq140 motorne, forskjellene jeg vet om mellom disse motorne bortsett fra høyere ytelse er at aq140 har dobbelgasser og muligens annen kam.

 

Er ganske vanskelig å få tak på disse b23 motorne nå, så kan jeg spørre hvor du fikk tak i å til hvilken pris? svar gjerne pm :)

Har nettopp kjøpt meg en b21 motor som skal overta div marinedeler fra en b23 ettersom det ble vanskeli å oppdrive en b23 hær i nord. Du kan se at jeg har en delprosjekttråd ang dette prosjektet, hvor du også finner mange bra svar fra trivelige brukere på baatplassen. Dette vil hjelpe deg et godt stykke på vei.

 

Håper uansett du ikke har byttet fra b21 til b23 for å oppnå enorm ytelsesøkning? isåfall blir du nok skuffet ut fra det jeg har lest meg frem til.

 

Har du tenkt å bruke gasser fra b21motoren på b23 en? evt hvilke endringer har du planer om?

 

Skriv gjerne oppdateringer om hva du lærer underveis, det hadde ihvertfall jeg satt pris på :)

 

En liten sak ang veiver, så sies det å være sterkere veiver i samtlige marinemotorer. Tror også det kom en marineveiv til b23 motoren som ble brukt i aq151(tror jeg det var) som økte motorvolumet til 2.5 liter

tror du kan lese litt om det under rødblokkmotorer på wikipedia

Link to post

hvordan det er oppi nord vet ikke jeg men var på bilhuggern her om dagen og det sto vertfall 7 740 og 5 240 med 230 motorer der

topper og blokker til 23 og 230 og 21 motoren går omverandre

 

ja 151 motoren har langslagveiv og er en 230 motor som da er øket til 2,5

di andre veivene er like i bil og båtverden

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post

den mariveveiva som økte til 2.5l er nok en veiv som gjør slaglengden større, på bil kaller man det å stroke en motor.... motoren fikk jeg av en bekjent av en kompis, han solgte den til meg for 1000lappen ordentlig hyggelig pris og en ordentelig hyggelig mann, han ville helst ha motoren selv tror jeg, da han driver med bilcross...

Link to post

legger raskt med utkast fra wiki:

 

Volvo Penta

Volvo Penta sold the OHC redblocks as marine engines as well, just like the older OHV engines. Depending on the model the displacement was 2127 (as B21), 2316 cc (same as B23/B230 automotive) or 2490 cc. The engines with 2490 cc displacement got a forged crankshaft with a longer stroke (86 mm stroke) together with pistons with a 3 mm (0.1 in) lower compression height. The 2490 cc blocks still had B230 cast in the block. Penta used both the 8 valve and 16 valve cylinder heads. Both the 8V and 16V variants used the same engine block series, the 16V versions didn't use the different block like the automotive B2x4 with balance shafts.

Link to post
hvordan det er oppi nord vet ikke jeg men var på bilhuggern her om dagen og det sto vertfall 7 740 og 5 240 med 230 motorer der

topper og blokker til 23 og 230 og 21 motoren går omverandre

 

ja 151 motoren har langslagveiv og er en 230 motor som da er øket til 2,5

di andre veivene er like i bil og båtverden

 

Ikke meningen å stjele plass i tråden din, men hær i nord er det ikke mye b21 og b23 å oppdrive

b230 er det flere av, men disse er det straks værre å få marinisert med deler fra b21 og b23.

 

Er heletiden på let etter ei god b23 blokk, men skal se hva jeg får ut av b21 blokka først, denne gir jo "bare" 13 hk mindre med oppsettet jeg planlegger. Regner med å bygge opp en grei b23 blokk fort koster penger, ettersom den jeg har dialog på koster meg ca 3-4000kr i innkjøp, så kommer toppakning, register, alle andre pakninger, muligens nye lager i bunndelen ettersom det er usikker tilstand på disse mm.

 

Ellers så er jo den 2.5 veiva ettertraktet i bilværdenen blandt trimmere, som nevnt under stroking lengre opp.

 

Håper uansett du får et bra resultat, 1000kr for motoren er billig uansett.

 

Vil også tilføye at kostnadene med å investere i diesel løsning ikke bestandig er like lett å forsvare, ettersom ikke alle vil ha diesel i dag og besparelsen er ikke noe å skryte av for dem som bruker båten moderat. Deler til diesel er uansett mye dyrere, etter hva jeg kan se, en deler til en rødblokk så du kjøper mye bensin for prisen av deler til en diesel.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post

Tror du må ha det huset over svinghjulet fra en annen aq motor(ikke plass nok i huset til aq120/140), å så er det vell noen endringer på kjølesystemet hvis jeg ikke er på jordet. Ellers så er det vel ikke alle som ønsker innsprøyt i båt og det må nok endres litt rundt dette også... Forgasser motor er vist noe lettere å få til..

Link to post

selve blokka er jo lik forutenom selve veiva - den har smalere lagre men er derfor uvesentlig utvendig

så jeg skjønner ikke helt problemet her - gitt at du har manifoil ,kjøletank etc til en b23 kan du fløtte det over på fks en b230 motor

tråden starter : bytte ut b21 motor .......... etter hva jeg kan se da har han det han trenger av mariniseringa

Redigert av Jarle B (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...