Pathfinder Startet 8.Mai.2010 Del på Facebook Startet 8.Mai.2010 Ligger på Oscarsborg og her ligger vi tett. Det er kaldt om natten og naboen har fyret dieselvarmeren. Utblåsning/eksos er ca 50 cm fra kalesjen i båten vår. Det bråker og lukter. Er dette vanlig praksis? Kjenner jeg blir kvalm og ør i hode. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Jeg hører også til de som "våger" å kjøre dieselvarmer om natta, med de forhåndsregler som er tatt. Men om det er slik du beskriver hadde jeg ikke brukt denne løsningen, å iallefall ikke uten å ha klarert om det er ok med den som kan få "lidelsen av det" Når en ligger slik du beskriver, er det ikke bare faren ved å bli kvalm, men iløpet av natten kan dere jo faktisk risikere å bli kullosforgiftet, så her er det klar tale, enten må ha bruke elektrisitet dersom det er mulig, eller pakke seg bedre inn i køya. Alternativt at en av dere flytter der. Finn en løsning der dere begge kan bli enige, og ha en fortsatt trivelig helg Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) Det er vel rimelig vanlig praksis å bruke den varmeren man har, men om man plager naboen er det jo greit å vise litt hensyn da. På den annen side, det elektriske anlegget i gjestehavner er ikke dimensjonert for elektrisk oppvarming i båtene, så skal man være ut i båt på denne tiden har man ikke mye valg da. Og det er jo heller ikke sikkert at de har elektriske ovner ombord selv om uttaket skulle tåle det... Redigert 8.Mai.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pathfinder Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Nå er det jeg som ligger med strøm og naboen som tømmer CO inn i båten min. Vurderer å reise herfra Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 etter min mening kan du ikke forvente at andre ikke skal kjøre normal dieselvarmer nå. Jeg ville nok heller å flyttet meg. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Snakket med karen, og jeg tilbøy å låne ham en vifteovn. Vi kom til enighet om at han slo av varmeren. Snill mann. Skal by han på kaffe i morgen. Bra det finnes hensynsfulle mennesker og at man kan bli enige. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Det må da være greit å kunne kjøre varmeren på denne tiden av året selv om man ligger nærme noen, men man bør forsikre seg om at eksosen ikke er til ulempe/sjenanse for noen - støyen får de tåle. To ganger har det hendt meg at jeg har hatt båt på siden hvor jeg i elskverdighet har lagt ut fendere og disse fenderen har punktert/smeltet av varmereksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Bodde i båten fra 31. Mars og frem til jeg reiste på jobb 26. April. Hadde problemer med dieselvarmeren så det ble kun elektrisk oppvarming. Det gikk helt greit det. Eneste Gjestehavnen som det var problemer var i Strømstad der er det vel 6 amper på hver utgang. Var eneste tilkoblet stolpen, så jeg koblet meg på med 3 kabler og da hadde jeg plutselig plenty strøm. På Oskarborg er det 10amper hvis jeg ikke husker feil. Litt planlegging er det som skal til. 2 vifteovner på halv fart og ett par frostvakter holdt greit 20 grader inne i båten. På natta slo jeg av vifteovnene og satt på lader og varmtvannsbreder i stedet. Frostvaktene holdt en liten lunk i båten. Funka som bare det. Litt kaldt den første timen på morran var eneste ulempen. Så man MÅ ikke bruke dieselvarmeren Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Må vel tilføye. Hadde dieselvarmeren fungert, hadde jeg nok brukt den. Men hvis ulempe for andre så viser man hensyn. Det ser jeg at naboen til pathfinder har gjort etter at jeg begynte å skrive disse innleggene. BRA, han fortjener "en kaffe med no godt i, i morra". Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pathfinder Svart 8.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Bare for å rydde opp i noen missforståelser. Jeg er her med en liten snekke. Uten dieselvarmer. Naboens båt ligger 30 cm fra kalsejen min, med diesel varmer på fullt og hans eksos går rett inn i min båt. Jeg kan (Kunne) om jeg ville strukket armen ut og stukket fingeren inn i eksosutslippet hans. Jeg satt her og ble tyngre og tyngre i hode. Støyen gir jeg beng i for jeg har vifte ovnen på fullt selv. Nå har alt løst seg siden han har skrudd av og gått over til elektrisk fyring. Som jeg sier en sympatisk mann. Og han får tilbud om kaffe i morgen tidlig. Skkkelig realt gjort ( av han) Slike båtfolk vil norge ha Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 (redigert) Godt å høre at dialog forsatt fungerer,og at det finnes hensynsfulle mennesker. Er av den oppfatning at det å spørre/si ifra er den beste løsning,såfremt det blir gjort på en skikkelig måte. De gangene jeg IKKE blir snakket til på en ordenlig måte,hender jeg må bruke setningen som står i kommentarfeltet mitt Redigert 8.Mai.2010 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
BMP Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Skal by han på kaffe i morgen. Er du fri for brendevin? Jeg kan (Kunne) om jeg ville strukket armen ut og stukket fingeren inn i eksosutslippet hans. Det skal du være forskiktig med det er nokk veldig varmt der. Men en treplugg vile jo ha løst problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 På Oskarborg er det 10amper hvis jeg ikke husker feil. Du husker ikke feil, men det betyr ikke at alle uttakene på samme brygge kan trekke 10A. Nå husker jeg ikke i farten hvor mange uttak det er på hver brygge, men dersom det er 20, skulle det være en hovedsikring på 200A for bryggen. Og det er det ikke, kanskje en sikring på 63A? Og sist sesong sto det: max 600W pr. båt! Det blir 2,6A pr. båt og stemmer sånn ca. med hovedsikring på 63A. Så intensiv bruk av vifteovner (og varmtannsberedere) er dødfødt på Borgen. Lars H. Pt på Kommersøy med dieselvarer og solcellepanel Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Snakket med karen, og jeg tilbøy å låne ham en vifteovn. Vi kom til enighet om at han slo av varmeren. Ja eg begynte å lure på om det bare var fingrene som virket Men ja. Dieselvarmer på alltid den når det er kaldt. Har aldri tenkt over dette. Ligger av og til tett, men det er vel alltid litt vind som ordner opp for båtene...? Men det er alltid hyggelige folk å treffe, så man finner oftest tonen og løser opp om det er noko... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
nives Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Flott at det løste seg for deg og Naboen. Ligger selv i havn nå til lystig symfoni av Dieselvarmere hos meg og omkringliggende naboer, Har"løst" 1 av problemene med diselvarmer, ved å legge eksos ut i hekken. Ingen fare for å ødelegge fendrer eller gelcoat på andre båter+ lite eksosproblemer. Alle kan dog ikke velge denne løsningen. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Mariell Svart 8.Mai.2010 Del på Facebook Svart 8.Mai.2010 Du har sikkert rett LarsH. Men uansett. Vi lå 4 båter koblet opp mot samme stolpe i den nordre del av gjestehavnen. Automatsikkringen gikk på mitt uttak en gang. Da hadde jeg glemt å slå av den ene vifteovnen, når jeg satt på Lader og Varmtvannsbereder. Selvfølgelig mulig at de andre båtene ikke hadde noe 230 forbruk på. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Pathfinder Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Det skal du være forskiktig med det er nokk veldig varmt der. Men en treplugg vile jo ha løst problemet ditt. Hadde kun bananer ombord. Saken løste seg og senere på kvelden forlot naboen på andre siden av naboen (henger dere med?) havna. Naboen med varmeren kunne da flytte seg en meter lenger unna og igjen fyre varmeren uten problem. Det var faktisk så varmt på innsiden av kalesjen vår at det var mer enn ubehagelig å holde hånden inntil. Slike båtfolk det vil Norge ha. Fikk til og med en liten lekebåt av han til barnebarnet vårt, så han var nok ikke sur. Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Dette er jo helt utrolig??? Jeg hadde aldri stoppet varmeren men prøvd å finne en annen løsning ved å flytte eller å snu båten/båtene og dette ser jeg skjedde iløpet av kvelden. Skal jeg fryse fordi båten på utsiden plages av varmeren??? Skulle tatt seg ut om alle stoppet varmerene og begynte med vifter??? Med dagens strømpriser hadde havneleien gått i taket!!! Vi vil ikke ha båtfolk som legger seg opp i hva andre båter gjør!!! Plages Dere så finnes det andre steder å ligge!!! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 skallebank i dag eller Det er vel fortsatt lov å ta hensyn, hva om en båt la seg utenpå en annen båt, der førstnevnte plaget, og da mener jeg plaget den som allerede lå der med skjenerende eksos, skulle den som i utgangspunktet lå der da også vike? Uannsett, samme hva løsning en finner, men hensyn er det vel fortsatt lov og ta eller?... Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Dette er jo helt utrolig???Vi vil ikke ha båtfolk som legger seg opp i hva andre båter gjør!!! Plages Dere så finnes det andre steder å ligge!!! Godt du ikke hadde BAG ved siden av deg Tømmer du septiken i havna også eller synes du det blir litt uhøflig kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Tømmer du septiken i havna også eller synes du det blir litt uhøflig kanskje? Nei jeg tømmer ikke septiken i havna og er nok ikke "uhøflig" eller vanskelig på noen som helst måte. Syns bare det blir litt feil av Pathfinder å nærmest "henge ut" folk her pga en slik bagatell som plager ham. Forhal eller snu båten så er problemet løst!!! Tåpelig å legge ut slikt tull her når løsningen er så enkel...... Finn løsninger i steden for å finne "problemer" i gjestehavnene folkens så får vi det bedre alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
snod Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 (redigert) Jeg synes det virker som om pathfinder høflig forklarte et ubehag og kom med forslag til løsning. Naboen kunne avslått dette dersom han ville. Det er litt annerledes på normøre med tanke på plass. Ikke så lett å bare legge seg et annet sted i oslofjorden. Ihvertfall hvis man kun har elektrisk varme... Jeg lærte noe også Eksos blir satt opp akterut når jeg installerer dieselvarmer. Redigert 9.Mai.2010 av snod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Ikke så lett å bare legge seg et annet sted i oslofjorden. Det er nok trangt i gjestehavnene her oppe også til tider men løsninger på de ulike utfordringer finnes på stedet og ikke på www.baatplassen.no Flott at det ordnet seg for Pathfinder også får jeg bare beklage at jeg var så dum å komentere dette her Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 skallebank i dag eller Hadde litt på morgenen. Kan forklares på andre måter. BAG. Når jeg betaler 300 kroner for 2 netter, har jeg jo krav på litt strøm? Og jeg tilbød naboen å låne min 1500W vifteovn for å holde varmen. Jeg ville da være uten varme men pytt, det ville være verdt det. Resten av komentaren ser jeg bort fra. Ulykken min i dette tilfelle er at jeg lå mellom 2 båter på 30+ fot og at jeg med min lille snekke lå i øyehøyde til eksosen fra min vennlige nabo. Jeg er ikke prippen, men når man får skallebank og det prikker i fingrene er det godt at man kan diskutere seg frem til en løsning. Du kan vel ikke mene at jeg som kom først, og hjalp naboen med fortøyningen skal godta kullos forgiftning? Når han senere på natta flyttet båten 1 meter lengre fra oss var alle problemer løst, og vi hadde en hyggelig samtale i dag tidlig. Sånn skal det være. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 løsninger på de ulike utfordringer finnes på stedet og ikke på www.baatplassen.no Du er tilgitt BAG Men jeg spurte på BP fordi jeg vet at svaret aldri er lenger unna enn noen minutter. Dette var en ny situasjon for meg og jeg fikk mange gode råd. Enda en god grunn til å bruke Baatplassen.no Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.