Jump to content

Agder 8000/Agder 880 tråden. Samle erfaringer og tips.

Confusius

Recommended Posts

Denne tråden blir jeg gjerne med på.

Selv har jeg en 8000tc fra 1998, med en Yanmar 165 hk. Har hatt denne 3-4 år nå. ( begynner på min 4.sesong nå )

Jeg er veldig fornøyd med båten, og synes den passer veldig godt til mitt bruk.

Det eneste jeg har gjort med båten, er at jeg bytta eksosbendet i fjor, og jeg monterte ql-trimflaps på våren i fjor.

Kan absolutt anbefale disse ql-trimmene til båten. De har en fin og rask respons.

Er med på denne. Vår første sesong i Agder 8000 Tc er i gang, første overnattingstur var denne helgen,alt fungerte helt topp. Anskaffelsen var i februar så det har vært noen måneder med lengsel og forventning. Båten er 2007 mod. med en 2009 mod.Vp D3-190 som fungerer helt topp, tidligere båter har vært drev og planende båter.

Med baugpropell går manøvreringen greit,båten går trygt og godt i sjøen med god oversikt i alle retninger.Jeg har montert inn sonar(foroverseende ekkolodd) baugstige,tv.Ellers er planen og lage en hylleløsning i akterkabin.Veldig fornøyd med valg av båt og ser frem til en fin båtsommer,og håper at denne tråden følges opp.

• 3 uker senere...
  • 1 år senere...

jeg har jo skrevet litt om dette tidligere, men sier igjen at dette er en fin båt.

Jeg har en Yanmar 165hk i min båt, og det er en motor jeg synes fungerer veldig bra i båten.

Marser fint i 18 - 20 knop ved rundt omkring 3000 omdreininger. toppfart ca. 23 knop

Båten ligger fint i sjøen, og spesielt etter at jeg monterte trimflaps.

Får da også justert sideveis hvis jeg er tungt lastet sideveis.

• 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Nettopp kjøpt Agder 8000 TC 98 modell med VP TAMD41 P. Båten gjr 26 knop og marsjer fint i 21-23 knop. Veldig trangt i motorrommet speseielt til impeller og oljefilter. Overraskende lavt støynivå selv under toppfart. Bruker litt tid til å bli kjent med den. Åpner alle plasser jeg kan komme til. Artig på oppdagelsestur i ny bruktbåt :-)

Grattis med "ny båt" !

Kikka på den på FINN før du kjøpte.

Ja, det blir veldig trangt med en 41 i den. "Nabo'n" i havna har hatt 2 slik båter og har kikka litt på dem.

Bra motor , og nok kraft selv om det er en stor og tung motor i en relativt smal og liten cabincruiser.

Bra utnyttet plass i dem, men med en NB870 på hver side av seg i havna ble Agder 880 veldig liten ;-)

Vurderer uansett selv en mindre og rimeligere kalesjebåt og kikker nå på disse.

Det er derfor jeg etterspør erfaringer med 31P i denne båten, 4 syl lillebroren til 41.

Er det noen som har synspunter på targabøylen i Agder 8000? Nettopp kjøpte en og synes den virker litt løs. Ikke påfallende, en i litt bølger så knaker det litt. Kunne godt vært stivere tror jeg. Men har aldri hatt targabøyle i båt før. Båten er 98 modell bygd av Nor Sea boat.

Den jeg var ombord i idag var ikke skranglete. Litt svikt i den og vindskjerm er det når jeg dro litt i den, men ingen ulyder i fart. Det blir feil å kalle den solid, men helt grei. Samme som øvrig byggekvalitet. Holder fint, men det finnes jo bedre og dyrere løsninger.

Nå hadde vi kalesje på, men hele frontlappen og sidene på bakerste delen var av. Man kunne tå vekk dette, men vet ikke om det er vanlig. Denne kalesjen vår fra 2010. Båten en 2004 modell.

Første gang jeg prøver denne typen. Står med åpen kallesje og sitter greit å kjører. Ikke optimalt ergonomisk, men blir vane med det. Ved langtur så tror jeg at jeg hadde fått vondt i ryggen ved å holde i rattet hele tiden. Ratt og sete sto litt ugunstig i forhold til hverandre.

Veldig greit å komme til i motorrom på denne med 31P motor.

Ok... ble litt mer en targa svar, men , men... ;-)

Den holder sikkert. Båt er ofte et kompromiss mellom pris, kvalitet, finish, soliditet, vekt m.m.

De beste på alt blir dyre. Det er som på det meste annet klasseforskjell på båter også..... .

Har ikke råd til de beste jeg, men de andre holder fint de også.

Litt i tvil om det blir Agder på meg, men det er ikke pga targa'n ;-)

Redigert av olpi (see edit history)

Da har jeg bestilt nye seter og putetrekk fra Agder boat til skuta. Skaitrekkene begynte å bli litt slitt, så en liten oppfreshing gjør seg til ferien og 4 uker i skuta. Bestilte trekk i grå nirox og det kom seg på 22500 inkl nye fører-og passasjerstol.

Skrudde opp dørkeplata foran døra til akterkabinen og fikk kommet til hele dieseltanken og da fikk jeg sett mannlokket. Fryktet de ikke var, da jeg ikke så noe da jeg åpnet dørkeplata foran kjøleksapet. Siden jeg ikke vet tilstanden på tanken mtp dieseldyr, så skal jeg kjøre den nesten tom og heve opp restene og se hva som avslører seg.

Er det noen som vet hvordan førersetet er skrudd fast? Skal bytte snart og har ikke helt skjønt dette enda..

• 4 uker senere...

Da har jeg fått gjort en del småting. Skiftet det 15 år gamle kjøleskapet, montert batteriovervåker, ny stereo, nye puter og stoler ute samt sjekket tilstanden på dieseltanken (hevet opp litt diesel fra det dypeste delen ogden var ren og uten vann og partikler så da blir det med det. Glasset under forfilteretvar tilsa at det var bare ren diesel)

bilde

bilde

bilde

bilde

• 1 år senere...

Løfter denne tråden som ny eier av en 2012 Agder 880 TC. Etter 20år med båt - de fleste med drevbåt, ønsket vi oss båt med fast aksling. Drev er greit, men mer jobb, større kostnader og potensielt mer feil.

Agder 880 er utrolig mye praktisk båt for pengene. Smarte og gjennomtenkte løsninger synes vi og romslig båt.

Vi har montert snapdaviterere på vår med jolle. Legger bare jolla inn mot en fender mot skottsiden, men lurer litt på å montere syrefaste stag for å kunne gå på badeplattform uten å vippe ut jolla. Noen med erfaringer og bilder her?

Vi skal også kjøpe motor til jolla og lurer på hvor dere plasserer denne? Har dere montert brakett på plattformen eller tar dere den inn? Hvor får dere i så fall plass til jollemotor? Har dere billder er det supert.

Ellers andre erfaringer?

• 7 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...