Jump to content

Effektiv vasking av vinduene ombord.

roaldbj

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å klargjøre båten for overlevering til ny eier og ønsker at den skal se "Skip Shape".

Jeg har i alle år hatt vansker med å få klare vinduer uten skjolder, striper eller en film igjen på vinduene.

Jeg bruker både nål, avispapir og forskjellige "superkluter".

I vaskevannet - som alltid er varmt - har jeg forsøkt både zalo, eddik, salmiakk, rødsprit og klorin. I tillegg "all verdens" væske på spruteflasker.

Likevel synes jeg at det blir igjen en sjererende film på vinduene.

Tar imot gode råd for fjerning av "filmen" som er litt sjenerende i sterkt sollys.

Jeg vasket nettopp viduene hjemme og brukte da en metode jeg ikke hadde prøvd før.

Microfiberklut beregnet for vidusvask og kaldt vann i en pøs.

Vask vinduet med bløt klut. Skyld kluten. Vri den "tørr" og tørk over vinduet. La den fukten som blir igjen tørke ut av seg selv.

Det ble den desidert letteste vidusvasken jeg har hatt og resultatet ble knallbra. :yesnod:

Lykkelig Dracoeier ^_^

Det ble den desidert letteste vidusvasken jeg har hatt og resultatet ble knallbra. :yesnod:

Og det blir bare bedre og bedre etterhvert om vinduene blir vasket på samme måte flere ganger. Etter noen runder er gammle såperester helt borte, og vinduene blir blanke og fine.

Dette fungerer også på båtruter. Det er utrolig hva som blir liggende igjen av såperester på glassene etter vask med noen form for såpe. Og såpen er med på å lage stygge skjolder.

Hvordqan virker denne microkluten på kalesje vinduer?

Har noen kvadrat meter kalesjevinduer rundt akterdekket, som jeg aldri får helt bra. Med en VP41A er det en blanding av saltsprut og sot som legger seg på. Har for det meste brukt JIF glass og speil vask på spray. Tålig bra men alltid endel skjolder.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

..........brukt JIF glass og speil vask på spray. Tålig bra men alltid endel skjolder.

Ja, der kan du se. Kutt ut såpe og andre tryllemiddler, bruk kun vann og microfiber. Men behandlingen må gjentas litt ofte for å få bort rester av fett, såpe, salt og sot.

En god gjennomvåt microfiber glassklut til vask først, deretter tørk med et rent tørt kopphånkle.

Hvordqan virker denne microkluten på kalesje vinduer?

Har noen kvadrat meter kalesjevinduer rundt akterdekket, som jeg aldri får helt bra. Med en VP41A er det en blanding av saltsprut og sot som legger seg på. Har for det meste brukt JIF glass og speil vask på spray. Tålig bra men alltid endel skjolder.

Microklut ødelegger/matter kalesjevinduer. Kun myke saker må brukes her. Gni de rene med en slant vaselinolje er mitt tips!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...