suling Startet 9.Mai.2010 Del på Facebook Startet 9.Mai.2010 Kjørte i noe tung sjø på plan, båten slo litt hardt på ei bølge og motoren stoppa som om du skrudde av tenninga. ingen fusking eller forvarsel. det utrolige skjedde at den starta i gjenn med en gang uten problemer. Hva kan det være? noe elektrisk? Fikk karasjokk i og med at det ikke var så langt fra land. Sitér dette innlegget Link to post
andk Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Tror det er en automatisk ventil(husker ikke navnet) som stopper motoren hvis det ser ut som den skal "tippe" rundt. En sikkerhetsmekanisme. Det vil da være bare å vri nøkkelen igjen så starter den. Sitér dette innlegget Link to post
suling Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Forhåpentlig vis noe sånt, men det var ikke så veldig tung sjø at jeg trengte å sakke ned, så det virker noe rart Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Har veltesikring på vifeovnen min, men at det er ett slikt opplegg på en båtmotor har jeg aldri hørt om, interressant Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 SOLAS godkjente motorer har veltestopp. Litt forskjellig utforming, men såvidt jeg husker er de på Yanmar utformet slik at ved 45 grader stopper motoren etter 10 sekunder og ved 60 eller mer stopper den øyeblikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Lyder mere som en løs/svag forbindelse i det elektriske system synes jeg... Andy Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 sjekk tenningslåsen din. er det dårlig kontakt her stopper motoren tvert. Sitér dette innlegget Link to post
sabb10 Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 meget mulig det er flotørene i forgassern som stengte helt. kan skje det og ved harde slag mot bølger Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Kan være løse ledninger elns.... Se om ledningene til dømannsknappen er skikkelig koblet sammen, eller om koblingene er rene De kan ha hoppet til ut under smellet, og glidd innigjen I dont know Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Lyder mere som en løs/svag forbindelse i det elektriske system synes jeg... Andy Sannsynligheten for det er stor vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
suling Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 Tror jeg har funnet feilen, har ei flytekule festa på nøkkelen og tenningslåsen er meget følsom, dvs at jeg tok i nøkkelen et lite tutsj mot klokka og den stoppa momentant enda nøkkelen stod i tenning på hakket. teorien er den at kula har nøkka i nøkkelen så motoren stoppa Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Del på Facebook Svart 10.Mai.2010 sjekk tenningslåsen din nøye. Det er flere som har opplevd motorstans pga svikt i denne. En enkel feil som kan lede til store problemer. Sitér dette innlegget Link to post
sundancer31 Svart 11.Mai.2010 Del på Facebook Svart 11.Mai.2010 Mange amerikanske båter har elektrisk shut-off ventil på drivstoffledningen. Når denne stenger vil motor stoppe umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.