vidarbre Startet 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2010 Motor er en TAMD22P, propell en Ballastic 14 1/4 X 23 stål Har irritert meg litt over at båten er treg å få i plan, samt at turtallet er maks 4000 på ca 30 knop, mot 4500 som er anbefalt maks fra Volvo. Marsjfart ca 22-23 knop på 3500 o/min i dag, og ca 15-16 liter pr time. Er det en god eller dårlig ide å gå for en f.eks. 21", som nok vil gi ca 4400 på fullt? Eller blir marsjturtall ubehagelig høyt? Hva har motor og forbruk best av? Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
motor Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Du har nok ikke mulighet til å hente ut særlig mer med denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
vidarbre Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Var ikke helt det jeg lurte på. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
ibizafan Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 21 vil få opp turtallet 300 omdr vil gå noe lettere i plan, kansje mindre fart ca 28 knop. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
vidarbre Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Har nå fått tak i brukt drev, da det forrige tok kveld. Dette kom fra en Skibsplast 660, og står en ny 19" alupropell på. Noen som kjenner fartsområdet til 660, og ev propeller? Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
-morten- Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 Har selv erfaring med Mørebas 20 med 31motoren og DP, Den var også veldig tung å få i plan, men er nok en lit tyngre båt med mer V-bunn enn skipsplasten, men her gikk det på rumpa før turboen begyndte å virke.. men når den først var oppe så lå den fint og masjet veldig fint. den gjorde 27-28knop med 5 voksne ombord. Motoren din er jo enda mindre, så her må du velge mellom kort akselrasjon liten toppfart, eller mere toppfart og tregere akselrasjon. Om jeg ikke skal bruke en båt til vannsport så synes jeg det aller viktigste er at båten har høyest mulig masjfart på anbefalt masjturtall! akselrasjon teller jo egentlig ikke så mye om man har lange transit strekk.. men her er jo bruken veldig forskjellig. tror alle 660 med 98HK Volvo har toppfart på 29 knop, men aner ikke hvilken propell størrelse. Synes denne dieselutgaven var lit interessant, men ombestemte meg fordi det har vært lekasjer på vindskjermene samt at motoren er for liten om man skal ha med oppakning og flere folk ombord.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
vidarbre Svart 26.Mai.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Blir nok test i sommer av 19" propell, fikk tak i et drev som har stått på 660, og det fulgte med 2 stk 19". Vil tro det er standard på dem. Men med etter hvert nedslipt og nypussa skrog kan det være at den blir for lett. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.