Enzo Startet 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2010 Jeg har en C80 i båten og har 3 valg baug opp/kurs opp/nord opp. Uansett hvilken av disse jeg bruker så peker ikke baugen på båten på kartet mot den veien jeg seiler, det ser ut som jeg driver litt sidelengs, båten peker gjerne rett opp men jeg beveger meg gjerne 20-30grader fra denne retningen. Når jeg legger båten i havn så hopper gjerne båten fram og tilbake i kartet, den vil ikke stå stille. Noen som har et tips til hvor jeg skal lete ? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Har samme problemer med at baugen ikke peker i fartsrettning og derav er også kurs feil, videre har jeg opplevd at kartet låser seg og at skjermen går i svart der det står med hvit skrift at kartbrikken ble fjernet på feilaktig måte, og systemet kan derfor ikke fortsette. Plotteren er i dette tilfellet helt låst, og strømtilførsel må brytes for å få liv i den igjen, men da viser den ikke kartet, kun "grov" kartet som ikke er brukenes til noe. Plotterne må være avslått en god stund før den kan opereres normalt igjen, helt inn til feil opptrer på nytt. Jeg kommer til å sende min til service hos belanor, håper jeg får det dekket på reklamasjon (2006 modell) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 JNår jeg legger båten i havn så hopper gjerne båten fram og tilbake i kartet, den vil ikke stå stille.Noen som har et tips til hvor jeg skal lete ? Du må velge 0-offset for å få den til å ligge i ro i havna. Jeg regner med at du har valgt 1/3 eller 2/3 offset for å se mest mulig av kartet foran deg når du kjører. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Sett på vektorene så ser du hvordan båten påvirkes av vind og strøm. På plotterne mine er det sjelden at alle 3 vektorer (dvs baug, vind og strøm) faller sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Du må velge 0-offset for å få den til å ligge i ro i havna. Da har jeg gjort det og den ligger i ro men skal det virkelig være nødvendig Sett på vektorene så ser du hvordan båten påvirkes av vind og strøm. Da har jeg satt på vektorene så jeg ser både strøm og vind samt at jeg har satt på den der streken fra båten og framover som viser retningen men mener du at det vil fikse problemet med at båten seiler sidelengs på kartet ? Det jeg opplever er at båtens baug peker rett opp mens jeg gjerne beveger meg mot øvre hjørne av skjermen Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 (redigert) mulig jeg misforstår problemet; du har kanskje to vektorer, en grønn og en rød som viser kursen fremover?. Den grønne hos meg er GPS-kurs, mens den røde hentes fra fluxgate kompasset til autopiloten. Du kan enkelt korrigere kursen til fluxgate slik at det stemmer overens med gps-kurs (etter en sea-trial hvor du får sjekket om avviket er for stort). Jeg sliter fælt med dette på min båt, etter å ha prøvd tre ulike plasseringer av fluxgatekompasset finner jeg ingen løsning og tror nå at det må være noe feil med selve fluxgaten. Så da blir det vel å ringe Belamarin i morgen.... Redigert 9.Mai.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Amon-Ra Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Jeg har også hatt dette problemet, men kunn ved motorseilas. så jeg mistenkte at fluxkompasset blir på virket av ladekabelen til batteriene. da disse går rett ved kompasset. jeg solgte båten før jeg rakk å gjøre noe med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 (redigert) Det jeg opplever er at båtens baug peker rett opp mens jeg gjerne beveger meg mot øvre hjørne av skjermen Å - da misforstod jeg - beklager. Jeg trodde du reagerte på at selve båtsymbolet ikke pekte rett frem. Se om du har mulighet til å resette til fabrikkinnstillinger. Framtida - jeg har så og si aldri opplevd at autopilotkompasset viser samme kurs som GPSen på plotteren. Redigert 9.Mai.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Det jeg opplever er at båtens baug peker rett opp mens jeg gjerne beveger meg mot øvre hjørne av skjermen Er denne differansen mellom bauglinje og kurs over grunn på kartplotteren stort sett den samme? Hvis den er det er det nok fluxgaten din som er bortstillt/flyttet på av en grunn. Dette kan du korrigere på autopiloten din. Hos meg(ST6000) holder jeg inne "standby" i 2 sek. og trykker "disp" til jeg kommer til et skjermbilde som heter "correct/align heading" eller noe sånt. Der korrigerer du headingen slik at bauglinje på kartplotteren din stemmer med den faktiske kursen din. Hvis differansen mellom bauglinje og kurs over grunn på kartplotteren varierer mye, kan det være du har montert kabler eller noe annert magnetisk i nærheten av fluxgaten din som gir deg unormalt stor deviasjon. Da bør du enten flytte fluxgaten eller det som nettopp er montert. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Ok da bør jeg kanskje først finne fram fluxgatekompasset og se om det er lagt noen ledninger inntil det. Jeg har et nytt liggende fra tidligere som jeg også kan teste om det ikke fungerer Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Følg kalibrerinsprosedyren til kompasset (autopilot), dette bør gjøres hvert år, særlig om du har lagt på land. Sjekk også at det ikke ligger metall i nærheten av kompasset. Så skal du se det ordner seg... Sitér dette innlegget Link to post
Junke Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 En kalibrering av kompasset /AP løste dette problemet for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 ok takk da vet jeg hva jeg skal gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg tror kjølen din er skjev... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Lurer på om du kano velge kompass data giver også. Prøv å bytt til gps Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) veiledning Redigert 10.Mai.2010 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nyste Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Dette er i alle fall et kjent problem for mange... Det er slik at symbolet for båten samt den røde kursoren forholder seg til fluxgatekompasset. Dersom du samenligner kursen på autopiloten og plotteren vil du lese denne differansen. Jeg har lært meg å leve med det, dvs at jeg har slått av den røde kursoren som bare forvirret. Jeg forholder meg ene og alene til den grønne COG kursoren. Det går helt greit, også på autopilot. Men, dersom du skal gå "rute" eller "gå til markør" vil du se problemet dersom avviket er stort. Autopiloten vil da styre etter flux'kompasskursen som kan være ganske feil i forhold til COG. Noen har teorier om plassering av utstyr nær flux'kompasset, det har jeg selv oppevd gir utslag. Men problemet hos meg, og muligens hos deg Enzo? er at avviket ikke er konstant, men varierer. Jeg har spekulert på om en rategyroenhet vil endre på dette, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 problemet er at autopiloten forholder seg til den røde linjen, og da får man problemer når denne drifter jfr båtens kurs. Jeg gikk på autopilot på lens i 12 m/s i går, og fikk nesten en ufrivillig jibb siden kursen plutselig ble feiltolket. Har nettopp snakket med Belamarin, og de anbefalte meg å sende inn både kurskomputer og fluxgatekompass for å få sjekket ut hvorfor jeg ikke kommer under 20 grader i deviasjon. Bitteliten: man kan ikke hente kurs til autopiloten fra GPSen. Raymarine ønsker å kunne tilby et ordentlig GPS-kompass, men de vet ikke når dette kan være klart (dyrt blir det også). Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
SeaRaymond Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg har også dette problemet til tider der, men jeg har ingen autopilot tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Fant fluxgatekompasset under styrbord akterkøye, under madrassen der la jeg dette her om dagen, skal avgårde Onsdag og ser da om det kan være grunnen til problemene. Er det ikke grunnen så får jeg finne ut av det for jeg kan ikke ha det slik, blir mongo av å se båtsymbolet bevege seg sidelengs Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 følg da veiledningen i innlegg #16. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jepsipepsi da fikser jeg dette Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.