tuffff Startet 9.Mai.2010 Del på Facebook Startet 9.Mai.2010 Jeg hadde opprinnelig tenkt å lage en prosjekttråd a'la Walter_S, men fant fort ut at å hoppe etter ham ikke ville falle særlig gunstig ut for min del. Derfor – kun et lite innspil om hva jeg har gjort for å omvandle en Vista 28 til Vista 28 mek. II. For de av dere som ikke kjenner Vista 28 så ser den altså slik ut: Dette er altså ikke VÅR IV, men et bilde jeg har rappet fra en annonse på Finn (håper tidligere og nåværende eier er overbærende med meg) bare for å vise hvordan båten ser ut. Som dere kan se er det ikke imponerende uteplass på en Vista. Fire elendige – eller to dårlige om du vil – sitteplasser i cockpiten. Den jeg kjøpte hadde heldigvis et pill råttent dekk (som gynget når jeg gikk på det) og som regnet ikke tok særlig notis av. Det regnet tvers i gjennom. Jeg sier heldigvis, for da kunne jeg utvide cockpiten samtidig som jeg la nytt dekk. Det synes kanskje her: at båten trenger en kjærlig hånd. Den hadde ikke vært rigget de siste årene og det skjønte jeg godt da jeg rev av akterdekket og røstjernet til akterstaget virket som om det var festet i gummi. Som det fremkommer av bildet så er skandekket rimelig godt dimensjonert på denne båten. Fra 70 cm bredt foran til snaue 50 cm bak ved cockpit. Jeg satte på meg tenkehetten og fant ut at dersom jeg flytter doghouse ca. 70 cm fremover og bredder cockpiten med drøye 50 cm., så vil jeg få en langsgående benk på hver side i cockpit med tre gode sitteplasser. Jeg laget et par fotomanipulasjoner for å teste ut: fra sånn: til sånn: Altså sånn ca. Jeg fikk sikret meg plass innendørs i oppvarmet lokale for vinteren, og gikk i gang med riving av dekk og innredning i cockpit. Der var det de før omtalte knøttsmå benkene og en pantrybenk på hver side i doghouse. På bildet under synes restene av pantyret og de små sittebenkene. Doghouse er allerede skåret løs og cockpitkarmene er skåret av i bakkant av den nye plasseringen av doghouse. Dette er flyttet 73 cm frem. Kablene mellom motor og dæsjbordet ble koblet fra og resten av kablene om bord fikk kjenne på avbiteren. Kahytteveggen ble revet og hyttetaket ble skåret av ved første dekksbjelke - omtrent sånn: Hmmm… når jeg ser på det nå så ser det jo helt for jæ…. lig ut. Vippesaga ble tatt frem igjen og skandekket ved cockpit forsvant i sin helhet. (her var det dessuten bare råta): Den hvite ”kremen” som ligger som en stripe på hver side er byggeskum som jeg la i en innhulning i skroget. Vet ikke om det er en god ide, men jeg tar det som et eksperiment. Det er jo egentlig et hav av plass bak her som ikke har blitt utnyttet på Vista’n. Mesteparten av dørken var dessuten skrudd fast, sånn at det var vanskelig/umulig å få kommet til under denne. Jeg reiv hele dritten og laget 12 små løse dørkplater sånn at jeg kan komme til over alt. Her er forresten et bilde av dekket. Stavene (mahogny eller teak – det har jeg ikke vært i stand til å fastslå ennå ) er like fine, men fineren er fullstendig dellaminert og kunne rives med fingrene. Den observante har sett på tegningen at jeg ville lage et nytt pantry nede, samt et kartbord på babord side. Under stolen til dette fikk jeg plass til kjøleskapet, sånn at det blir lett å få tak i tonicen fra cockpit. Dette ble seende sånn ut (mangler en del sliping og selvfølgelig lakking, så fargene kommer til å matche en del bedre): Nede i hytta, men åpent opp mot cockpit, laget jeg et U-pantry sånn at ”kokken" kan stå ut av veien for den almene trafikk: Begge disse løsningen går selvfølgelig på bekostning av plassen i salongen – det var før 4-6 sengeplasser her (ryggestøtter til å slå opp og ”dobbeltsenger” (snaue) på salongbenkene). Vi er imidlertid gamle besteforeldre og trenger ikke noen flytende forlegning, så vi klarer oss med bingen i forpiggen. Det er fremdeles fem gode sitteplasser i salongen og vi bruker jo dessuten aldri denne så det er mer enn nok. Den vinkelsofaen som er på babord side på tegningen ble det ikke noe av – kun to rette benker. Når jeg hadde revet av akterdekket, så passet jeg på å montere drivenheten til autopiloten mens det var lett å komme til: Denne har jeg kjøpt av "liberty" her på Baatplassen for en billig penge. Neste nå er å male undersiden av alle de nye finerplatene til dekket, og lime/skru disse på plass. Så begynner det morsomme: å legge staver i Kebonylønn på dekket. Det skal bli både moro og interessant å se hvordan dette forløper. Jeg har lagt et dekk med eik/furu i Sikaflex på en halvdekker tidligere, men aldri limt sånne tynne 5mm staver i epoxsy før. En ny erfaring. Skal prøve å holde dere oppdatert om hvordan dette går. Mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 16.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2010 Bare en liten oppdatering siden jeg så at bildene jeg la ut ikke var særlig representative for den nye cockpit/dekksutformingen. Her er mot nytt kartbord og inn i doghouse/ned i hytta: Under alt verktøyet på babord side sees kartbordet. Videre fremover dekket: Et par bilder ovenfra og ned i cockpit: Her sees det tidligere omtalte Sestrel Major-kompasset som jeg ikke har fått lys i enda. Alle finerplatene til dekket har nå fått tre strøk maling og er klare til montasje - litt av et puslespill: Som synes får jeg god hjelp til malingen - jeg hater å male , men kona stiller opp mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
semperfi Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hei tuffff. Jeg ser at denne tråden er to år gammel men... Flott prosjekt, hvordan har det gått videre? Kjempemorro å se hvordan resultatet ble. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Huffda, her traff du min dårlige samvittighet. Prosjektet har gått (meeeget langsomt) fremover siden jeg postet dette. Båten ligger nå på land under pressening i påvente av at jeg skal manne meg opp for å slipe dekket ferdig. Dette er lagt med Kebonylønn i svart epoxy. Mye mer arbeid med den slipingen enn jeg hadde håpet. En liten plan er å få slipet dekket ferdig før sjøsetting den 18.juni, men båten blir nok ikke bruksklar i år (heller). Jeg skal få tatt noen bilder når slipingen er unnagjort. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
semperfi Svart 4.Juni.2012 Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 Hei. Skjønner godt det. Jeg har selv en del prosjekter som venter på meg. Pussig, men akkuratt idag fikk jeg tips om denne fresen: http://www.metabo.no/Produktkatalogen-haandholdte-elektroverktoey.23900+M5f5399cb008.0.html Den tar det en eksentersliper tar men mye fortere. Forresten, det taket som er dekket i hvit...er det malt kanvas/stoff over finer? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2012 (redigert) Nei, hyttetakene er malt glassfiber. En riktig så dårlig konstuksjon, fordi glassfiberen slutter av jevnt med taket slik at det ikke er noen dryppnese. Vannet trenger dermed inn under glassfiberen med det resultat at denne slipper. En forbedring her er å forsøke å lime glassfiberen ned til taket under, og deretter legge en remse med glassfiber som overlapper og går litt ned på hytteveggen. Så forresten ikke dum ut den fresen - kanskje noe å tenke på. mvh tuffff Redigert 4.Juni.2012 av tuffff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 10.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2014 Etter overveielse (kanskje mest konas) har jeg/vi besluttet å kaste inn handkle med denne Vistaen. Dersom vi skal rekke noen båtsomre før vi setter pipen til - aldri godt å vite når det skjer - så fant vi på å gå for en Hui 85 som vi fikk for en forholdsvis rimelig penge (60k) i Sandefjord. Den store fordelen med denne er at det stort sett er kosmetiske oppgraderinger pluss litt pjus og utstyr hist og pist som trengs før vi har en båt vi faktisk kan bruke. Til sommeren blir det dermed mulig å komme seg noen turer på fjorden igjen Dersom noe skulle falle for fristelsen å overta et halvveis Vistaprosjekt så er det bare å komme på banen. Den må vekk fra opplagsplassen i løpet av våren og står (i løpet av uken) på punktert tralle. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 Hmmm.... ligger internett nede hos halve den båtinteresserte delen av Norge? Hvor er det blitt av alle de ti-tolv som ville hive seg rundt å konkurrere om å overta prosjektet mitt. Ha'kke hørt et pip. Det er jo for gæernt at en så fin båt skal ende på dynga bare fordi jeg har blitt for gammel til å ta det i mål. Komplett rigg og alt ting. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Noen må da være interessert i å overta stafettpinnen? Du har gjort en kjempejobb så langt, nå trengs bare noen til å avslutte. Dessverre ikke meg, jeg har hendene fulle med et krevende hytteprosjekt nå. Men noen må da se mulighetene som ligger i denne? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ternen32 Svart 14.November.2014 Del på Facebook Svart 14.November.2014 Har nær sagt smertelig lyst til å overta :) Vista er en herlig båt, har kikket mye på disse, og var nær å kjøpe en før vi kjøpte den vi har nå, men kunne tenkt meg denne som et litt lengere tids prosjekt ja :) våres må jo være klar til sommeren. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
tuffff Svart 18.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.November.2014 Jamen da er jo Vistaen perfekt, for den tror jeg ikke du får ferdig til sommeren dersom du overtar. Nå må jo tilføyes at jeg har fulgt de prosjektene dine, og er mektig imponert over fremdriften og ståpåviljen din. Båten er i utgangspunktet komplett - må bare settes sammen på riktig måte og i riktig rekkefølge, også med noe riktig forarbeidet treverk naturligvis. Ellers er jeg helt enig med index Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 18.November.2014 Del på Facebook Svart 18.November.2014 Har nær sagt smertelig lyst til å overta :) Vista er en herlig båt, har kikket mye på disse, og var nær å kjøpe en før vi kjøpte den vi har nå, men kunne tenkt meg denne som et litt lengere tids prosjekt ja :) våres må jo være klar til sommeren. En båtelsker bør ha minst to båter - hvorav minst den ene bør være et prosjekt. To prosjekter derimot - pass deg for skrotnissefaktoren... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.