Jump to content

batterimåler?

virgovoyager

Recommended Posts

Jeg tilhører også tekno gjengen som skal ha batmeter (før eller siden)

Strøm er en resurs man bør ta best mulig vare på, og jeg inbiller meg at jeg mange ganger er litt overforsiktig mhp forbruket. Med et batmeter ombord slipper jeg å tro. Er enig i at instrumetet er dyrt.

Kunne tenkt meg dette:

Bilde

Produktinformasjon her:  http://www.xantrex.com/products/product.asp?did=847

På elfa koster det 2.178 + mva.

Kanskje det går an å få det billigere fra en utenlandsk nettbutikk ?

-----

Et alternativ kan være det som Stavanger Seil selger til kr 1.999. Se http://www.stavanger-seil.no/vision6.doc

Alt dette maset om måling av hva man har igjen forundrer meg noe, er dette kansje for teknofriker :headbang:

Det enkleste er vel å invistere i et ekstra betteri eller to som du kan koble ut ved landligge og koble inn etter behov. Etter å ha sett prisen på disse duppedittene er dette nok billgere. Du får ikke MERE strøm ombord dersom du har en sånn sak. Har rotet en del med batterier, amper og volt noen år og kan ikke se at dette er annet en KJEKT Å HA..............

Er enig med deg. For min del er BattMeter kun kjekt å ha. For et halvt år siden var jeg innstilt på at dette var et must. Så pratet jeg med diverse båtvenner og fant ut at litt bedre batterikapasitet heller var veien å gå.

Lurte på å kjøpe 2 x 115Ah i år. Det ble stede  3 x 115Ah til forbruk. For meg er dette mer enn rikelig. I tillegg har jeg et nøyaktig voltmeter og et amperemeter. Det forteller meg hvor mye strøm jeg driver og forbruker og at batteribanken er sånn omtrent full, nesten full, omtrent halv, omtrent kvart eller det som verre er. Med andre ord aner jeg ikke om jeg har 60% kapasitet igjen eller om det faktisk er nærmere 50%. For meg spiller akkurat det liten rolle. Jeg har både motorbåt, landstrømslader og landstrøms tilgjengelig i hjemmehavna. Strøm er aldri et problem. Omtrentlig gjenværende kapasitet er nøyaktig nok siden jeg aldri lever i batterigrenseland.

Og som du sier BMO, et battmeter gir deg ikke mer tilgjengelig strøm, det bare forteller hvor lite du har igjen og at strømsparekniven nok må kutte dypere neste uthavnsdøgn, men det vet vel de fleste allerede...... Selv med fulle batterier sløser man jo likevel aldri med strøm..... eller?

Lotus

• 5 måneder senere...

Skal montere battmeter, og vil gjerne høre andres erfaring. I monteringsanvisninger står det følgende (fritt oversatt fra svensk):

Velg en plass for instrumentet der det ikke utsettes for direkte sollys og heller ikke i nærheten av radioutstyr. Batt-meter inneholder en microprosessor, og som alle slike kan det avgi støy

Noen som har opplevd støy fra batt-meteret? Har ikke så mange alternative steder å ha slike ting, så det er ikke til å unngå at det blir nokså nært diverse radioutstyr.

Bilde

Suzuki-tips-special; bare tull. At microprosessorer støyer, og forstyrrer annen utrustning, er mildt sagt sjelden kost tror jeg. Ganske så sikkert skrevet for å kunne helgardere mot "uforutsette kundespesifikke problemer". Tre på noen ferittfiltere på tilførselsledningene, så er du i mål..

Omtrent som hos oss; "varmgang i lager ?" "Hvilket fett benytter du"

"Aha- det fettet står ikke på våre godkjenningslister, snakk med fettleverandør"

Case solved..

Suzuki

No boat needed..

Suzuki:

Det tror jeg også, men det kan være greit å være sikker før jeg maltrakterer mahogyen  :smiley:

Ja Lasse, det er dette som er litt av utfordringen med å ha fin båt. Man tør nesten ikke sette hverken stikksaga eller drillen i noe som helst, før man er 210% sikker på det meste.

Trøsten får være det jeg fikk servert fra en kompis, som jeg tror hadde snappa det opp på en US web side for West Epoxy; alt kan repareres, noe tar bare lengre tid / mer kostnader..

Suzuki

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...