Jump to content

Havari med Mercruiser 1,7DTI - hva kan årsaken være?


tomcat

Recommended Posts

Snakket akkurat med en kompis som i dag opplevde at motorrommet ble fylt opp av sjøvann på vei inn mot hjemmehavnen. Motoren har nylig hatt service og det manglet en bolt (anodebolt) på baksiden av motoren der sjøvannet ble stående å sprute ut, sammen med eksos. Motoren har tømt seg for olje og det som er igjen er tydelig emulsjonpreget (nesten som melk).

 

Noen som vet hva som kan ha skjedd. Hvilke kretser er det i motoren det kan ha kommet gjennomslag i siden det kom eksos ut det hullet der det skulle vært en anodebolt sammen med eksos?

 

Ikke morsom start for årets båtsesong. Heldigvis har det skjedd i slutten av dagens tur og ved manuell lensing klarte de ombord å komme seg inn til havn.

Link to post

Jeg vet i hvertfall at mercruiser har levert elendige frostplugger de siste årene. De er i svart stål og det ruster hull tvers igjennom de allerede etter en sesong. Jeg har vært borti flere havarier (og en komplett utskiftning av motor) pga. plugger som ruster i filler og fyller motorrom med vann.

Link to post

Har vært borti ett tilfelle med en slik mercruiser 1,7 td , motoren varte i ca 5 1/2 år med timeteller på rundt 600 timer , diagnose var hull i ett stempel pga. høyt dysetrykk ble det sagt , motor ble reparert for 20.000 , holdt ca 3mnd så totalhavari. Ingen garanti , motor har hatt årlig service hos forhandler.

Link to post

Her er et bilde av min motor.

 

Nr 1 er sink i forkant av varmeveksler.

Nr 2 peker mot sink i bakkant av varmeveksler. Er ikke synlig på bildet. Skrues inn horisontalt fra høyre.

Nr 3 er slange for kjølevann ut fra varmeveksler til eksosbend.

 

Hvis sink nr. 2 mangler vil jeg tippe at det blåser eksos også ut av dette hullet.

 

Hvorfor dette skulle føre til at motoren tømmer seg for olje eller vann i oljen forstår jeg ikke.

Har nok skjedd mere er jeg redd.

 

merc_1_7.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Denne motoren har separat saltvann kjølesløyfe som via varmeveksler kjøler ned vannet i den lukkede kjølekretsen.

 

Hvis det mangler en anodebolt bak (NB, det er 4 anodebolter på denne motoren. To oppe ved inn+ ut fra varmeveksler og en midt på blokka på h. side og en nederst det saltvannet kommer inn) vil det medføre at kjølevesken (den lukkede) blir varm. Det skal ikke komme eksos ut fra hullene til anodeboltene. Da er det vel sannsunligvis gjennomslag fra ett av stemplene vil jeg tro.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...