Jump to content

90 hk på Skibsplast 450

ebk

Recommended Posts

Hei igjen.

Finner ikke igjen siste topic så lager et nytt.

Handler om min Skibsplast 450. Nå sitter det en Evinrude 60 hk på den. Har en Johnson V4 90 HK fra 80'tallet stående som jeg har lyst til å sette på.

Min morfar er veldig skeptisk til dette og syns ikke jeg bør gjøre det.

Men jeg har litt lyst til å få en liten kjapp båt.

Motoren veier jo rundt en 150 kg, men tåler akterspeilet denne vekten?

Den 60 HK Evinrude veier vel sikkert rundt en 100 kg vil jeg gjette på.

Kan jeg bare bytte ut motor og få den på vannet?

Redigert av ebk (see edit history)

Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P

Høres tvilsomt ut på en 4,5 meter lang båt....... selv om du og båten muligens overlever en testtur.... (I overskriften står det 350 men det er vel en trykkfeil for det skal velø stå 450 som i teksten ??)

Om det kan være farlig i stor fart med kombinasjon 90 hk, skrogets egenskaper, brå sving og store bølger vet man vel ikke før båten har kantret.

Hvor stor oppdriften i skrogets akterende er får man vel svar på ganske raskt ved sjøsetting....men regn med at propellen blir liggende i sjøen ved kai å gro...selv om du tilter opp motoren.

Det er mange hensyn å ta og ikke bare om akterspeilet tåler påkjenningen.

Redigert av salt (see edit history)

Okei.

Jeg hadde en Fjord 16 fot med 50 hk mercury før, og det syns jeg ikke akkurat gikk så fort.

Derfor jeg kjøpte den 90 hk for å få litt mer drag og litt lettere å få opp folk på vannski og ring osv.

Men motoren er jo mye tyngre enn den som sitter på.

Har sett en som er til salgs med 115hk på en ennå eldre skibsplast 450, spurte hva han hadde gjort og det eneste var å sette motoren på, så den satt rett.

Finns det noen andre muligheter for å få litt mer drag, evt noen andre typer motorer som kanskje passer litt bedre på, istedet for den 150 kg tunge 90 hk Johnson V4?

Jøss.

Samme båt og Johnson v4 90 hk fra 80'tallet?

Har han gjort noen modifakasjoner på den eller byttet han bare motoren rett over?

Ikke noe problem å få den i plan?

Okei.

Men da tror jeg kanskje jeg skal prøve ut begge motorene og se hvilken som er best på.

For en av bekymringene var liksom om akterspeilet tåler vekten og om den går i plan.

Men hvis han kompisen din har gjort akkurat det samme og hans fungerer helt topp, så er det vel ikke noe i veien for å gjøre slik.

Vel, man skal vite hva man gjør med 90hk på en 450. Det skjer fort når man tar i gassen. Om du ikke har prøvd 60hk, ville jeg testet den først, ser på Finn en med 35hk som gjør 30 knop, så kan godt hende at det er lite å hente i praksis med 90 kontra 60, pluss at vekta passer båten mye bedre.

Tror du vil oppleve å kunne kjøre fortere med 60hk i litt sjø pga vektfordeling.

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6

Det kan jeg tenke meg.

Er jo en del mer hester i den motoren. Men som du sier er det jo kanskje snakk om 50 kg mer i båten pga motoren veier mer.

Men må vel bare prøve å teste ut begge motorene. Er bare redd for at jeg ikke syns det går bra nok slik den er nå, siden 45 hk på 16 fot fjord jeg hadde sist, ikke gikk noe særlig bra. Men båt er mindre og motor 15 hk mer, så kan jo kanskje være en stor forskjel likevel.

En ting er vekta av den større motoren, en annen ting er skyvekrafta. Motorvekta i seg selv er antageligvis det minste problemet.

Men, jeg tror det kommer til å gå bra hvis båten er i normalt god stand. Jeg har jobba noen år med fritidsbåter, og har blant annet hatt jobb på Skibsplast 450 med 90 Yamaha, og det gikk helt fint. Faktisk ganske morsomt.

Bare å prøve seg fram, husk å beholde helse og båt (noe som ikke er noe problem med sunt sjømannsvett) :smiley:

Okei, så det er snakk om ganske mye skyvekraft her?

Vet liksom ikke hvor fælt dette kommer til å gå med en V4 90 hk motor på en slik liten båt. Så lenge den planer og ikke er ALT for baktung.

Men den yamaha'en 90 hk er mye lettere enn Johnson. Så kan ha litt og si.

Men som du sier er sikkert ikke motorvekta det helt store problemet. Er jo finerplate på fra før, så den går det jo an å bare la sitte.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...