ebk Startet 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2010 (redigert) Hei igjen. Finner ikke igjen siste topic så lager et nytt. Handler om min Skibsplast 450. Nå sitter det en Evinrude 60 hk på den. Har en Johnson V4 90 HK fra 80'tallet stående som jeg har lyst til å sette på. Min morfar er veldig skeptisk til dette og syns ikke jeg bør gjøre det. Men jeg har litt lyst til å få en liten kjapp båt. Motoren veier jo rundt en 150 kg, men tåler akterspeilet denne vekten? Den 60 HK Evinrude veier vel sikkert rundt en 100 kg vil jeg gjette på. Kan jeg bare bytte ut motor og få den på vannet? Redigert 9.Mai.2010 av ebk (see edit history) Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
oslofjord Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 (redigert) Høres tvilsomt ut på en 4,5 meter lang båt....... selv om du og båten muligens overlever en testtur.... (I overskriften står det 350 men det er vel en trykkfeil for det skal velø stå 450 som i teksten ??) Om det kan være farlig i stor fart med kombinasjon 90 hk, skrogets egenskaper, brå sving og store bølger vet man vel ikke før båten har kantret. Hvor stor oppdriften i skrogets akterende er får man vel svar på ganske raskt ved sjøsetting....men regn med at propellen blir liggende i sjøen ved kai å gro...selv om du tilter opp motoren. Det er mange hensyn å ta og ikke bare om akterspeilet tåler påkjenningen. Redigert 9.Mai.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebk Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Okei. Jeg hadde en Fjord 16 fot med 50 hk mercury før, og det syns jeg ikke akkurat gikk så fort. Derfor jeg kjøpte den 90 hk for å få litt mer drag og litt lettere å få opp folk på vannski og ring osv. Men motoren er jo mye tyngre enn den som sitter på. Har sett en som er til salgs med 115hk på en ennå eldre skibsplast 450, spurte hva han hadde gjort og det eneste var å sette motoren på, så den satt rett. Finns det noen andre muligheter for å få litt mer drag, evt noen andre typer motorer som kanskje passer litt bedre på, istedet for den 150 kg tunge 90 hk Johnson V4? Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
vidarbre Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Kjenner en som har denne kombinasjonen, og det fungerer strålende. Litt tung bak, men planer fint og 43 knop tror jeg. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
ebk Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Jøss. Samme båt og Johnson v4 90 hk fra 80'tallet? Har han gjort noen modifakasjoner på den eller byttet han bare motoren rett over? Ikke noe problem å få den i plan? Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
vidarbre Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Har ikke sett noe endringer rundt innfesting. Meget lett å få i plan, spretter opp. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
ebk Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Okei. Men da tror jeg kanskje jeg skal prøve ut begge motorene og se hvilken som er best på. For en av bekymringene var liksom om akterspeilet tåler vekten og om den går i plan. Men hvis han kompisen din har gjort akkurat det samme og hans fungerer helt topp, så er det vel ikke noe i veien for å gjøre slik. Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
vidarbre Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Vel, man skal vite hva man gjør med 90hk på en 450. Det skjer fort når man tar i gassen. Om du ikke har prøvd 60hk, ville jeg testet den først, ser på Finn en med 35hk som gjør 30 knop, så kan godt hende at det er lite å hente i praksis med 90 kontra 60, pluss at vekta passer båten mye bedre. Tror du vil oppleve å kunne kjøre fortere med 60hk i litt sjø pga vektfordeling. Sitér dette innlegget Vidar Breivik "GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening '87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6 Link to post
ebk Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Det kan jeg tenke meg. Er jo en del mer hester i den motoren. Men som du sier er det jo kanskje snakk om 50 kg mer i båten pga motoren veier mer. Men må vel bare prøve å teste ut begge motorene. Er bare redd for at jeg ikke syns det går bra nok slik den er nå, siden 45 hk på 16 fot fjord jeg hadde sist, ikke gikk noe særlig bra. Men båt er mindre og motor 15 hk mer, så kan jo kanskje være en stor forskjel likevel. Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
Skipper-skuteløs Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 En ting er vekta av den større motoren, en annen ting er skyvekrafta. Motorvekta i seg selv er antageligvis det minste problemet. Men, jeg tror det kommer til å gå bra hvis båten er i normalt god stand. Jeg har jobba noen år med fritidsbåter, og har blant annet hatt jobb på Skibsplast 450 med 90 Yamaha, og det gikk helt fint. Faktisk ganske morsomt. Bare å prøve seg fram, husk å beholde helse og båt (noe som ikke er noe problem med sunt sjømannsvett) Sitér dette innlegget Link to post
ebk Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Okei, så det er snakk om ganske mye skyvekraft her? Vet liksom ikke hvor fælt dette kommer til å gå med en V4 90 hk motor på en slik liten båt. Så lenge den planer og ikke er ALT for baktung. Men den yamaha'en 90 hk er mye lettere enn Johnson. Så kan ha litt og si. Men som du sier er sikkert ikke motorvekta det helt store problemet. Er jo finerplate på fra før, så den går det jo an å bare la sitte. Sitér dette innlegget Har en båt som ingen vet nøyaktig hvilket merke det er :P Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.