Jump to content

Volvo B20 som hoster og lager ulyder ved høyt turtall


ArtVendalay

Recommended Posts

Etter at jeg skiftet topp på fordeler har, fikk jeg av en eller annen grunn litt problemer med at jeg ikke fikk sugd inn kjølevann.

Byttet impeller for noen uker siden og har gått som ei klokke etter det. Jeg så ingen grunn til at jeg ikke skulle få nok vann etter bytte av fordelertoppen. Tok av kjøleslange, satt den på plass igjen og fikk god gjennomstrømming.

 

I etterkant av dette har motoren begynt å gi fra seg noen stygge hoste lyder når jeg øker turtallet - hender den kveles.

 

Noen med ideer om hva dette skyldes?

Link to post

Hva skjer med motor hvis du setter tilbake de gammle fordelerlokket? hadde en gammel volvo med B18 og den begynte og kødde etter dette blei byttet, satte tilbake de gammle så gikk den som ei klokke igjen, lurer på om tenningsrekkefølgen på den var stikk i motsatt av de som er normalt. men huske ikkje heilt!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post

Har du målt pluggkablene slik at de ikke er "tette"? Blir det for stor motstand i de, så klarer ikke pluggene følge med. Hvis du har kobberledere til pluggkabler, så skal du måle nesten ned mot 0,5 Ohm i kabelen alene, og hvis du har plugghetter som er radiodempet, så må du legge på 1 kOhm i tillegg. Regn også med at rotoren i fordeleren ha 5 kOhm. Har du grafittkabler, så blir der dårligere og dårligere med årene. :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Du kan ha vært uheldig og fått et fordelerlokk eller rotor med overslag i. Det hender i blant, særlig om man kjøper det på Biltema... :sweat: Hvis det ikke er dette, ville jeg ha sjekket stiftene, mulig de er brente eller har feil åpning. Kondensatoren kan også ha tatt kvelden. Etter at alt dette er sjekket, er det på tide å justere tenningen. Da må du ha en stroboskoplampe, kanskje du kjenner noen som har en slik samt kunnskap til å bruke den?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det volvofolket sier ganske entydig er: ikke kjøp tenningsdeler på Biltema! Kjenner du noen med en gammel volvomotor kan du prøve å låne deler av dem for å se om det hjelper. Deler fra Torshov Bilrekvisita, Mekonomen eller Volvo kan fort være en løsning på ditt problem, særlig dersom den gikk fint før du bytta fordeler og lokk :smiley:

Trøndelag

Link to post

Noe forverra situasjon i dag :headbang:

 

Fikk først orden på problemet mitt trodde jeg... Gikk over alle tennpluggledninger igjen, fant en med dårlig kontakt. Bytta ut denne, fikk justert bensintilførsel noe, og fjerna et knøtt lite blåskjell som lå og slang inne i kjøleslangen.

 

Starta opp og den gikk som ei klokke. starta og daua den flere ganger, ga gass og kjørte den hardt flere ganger... lød bedre enn noen gang.

 

Så godt fornøyd, gikk jeg i gang med å rydde litt i båten etter de siste ukenes herjing og jobbing. Etter en time prøvde jeg å starte opp igjen. Da var helvete løs igjen :drink: :drink: :drink: .

Så ut som den fikk lite strøm og sleit med å komme i gang (Nytt startbatteri i dag) - Jeg kjørte på med startgass og kinna noen ganger.

 

3. forsøket starta den opp og snøfta litt før det kom et smell uten sidestykke og mye røyk. Lokket over sylinderene hadde klsna litt og hadde spruta mye oljesøl ut.

 

Etter at røyken hadde lagt seg gjorde jeg et forsøk på å tenne igjen, nå manglet det fullstendig gnist og sylinderene står bare og kinner noen sekunder før det blir dødt. :confused::confused:

 

Hva skjedde???? :cryin::confused: :confused: :headbang::confused:

Link to post
Noe forverra situasjon i dag :headbang:

 

Fikk først orden på problemet mitt trodde jeg... Gikk over alle tennpluggledninger igjen, fant en med dårlig kontakt. Bytta ut denne, fikk justert bensintilførsel noe, og fjerna et knøtt lite blåskjell som lå og slang inne i kjøleslangen.

 

Starta opp og den gikk som ei klokke. starta og daua den flere ganger, ga gass og kjørte den hardt flere ganger... lød bedre enn noen gang.

 

Så godt fornøyd, gikk jeg i gang med å rydde litt i båten etter de siste ukenes herjing og jobbing. Etter en time prøvde jeg å starte opp igjen. Da var helvete løs igjen :drink: :drink: :drink: .

Så ut som den fikk lite strøm og sleit med å komme i gang (Nytt startbatteri i dag) - Jeg kjørte på med startgass og kinna noen ganger.

 

3. forsøket starta den opp og snøfta litt før det kom et smell uten sidestykke og mye røyk. Lokket over sylinderene hadde klsna litt og hadde spruta mye oljesøl ut.

 

Etter at røyken hadde lagt seg gjorde jeg et forsøk på å tenne igjen, nå manglet det fullstendig gnist og sylinderene står bare og kinner noen sekunder før det blir dødt. :confused::confused:

 

Hva skjedde???? :cryin::confused: :confused: :headbang::confused:

 

Hei.

 

Mulig du sprengte topppakningen pga mye startgass.

 

Det er i så fall ganske kjedelig, og du må av med toppen (topplokket).

 

 

Mvh,

Thomas.

Link to post
3. forsøket starta den opp og snøfta litt før det kom et smell uten sidestykke og mye røyk. Lokket over sylinderene hadde klsna litt og hadde spruta mye oljesøl ut.

 

Etter at røyken hadde lagt seg gjorde jeg et forsøk på å tenne igjen, nå manglet det fullstendig gnist og sylinderene står bare og kinner noen sekunder før det blir dødt. :confused::confused:

 

Lokket over sylindrene? er det toppen? eller ventildeksel?

Sylindrene står og kinner noen sekunder før det blir dødt? når sylindrene dør, er det fordi du slipper nøkkelen? går motoren normalt rundt i de sekundene før dette?

 

Du må forklare deg bedre om du vil at nokon skal engasjere seg. Ikkje lett dersom du ikkje er så motorkyndig, men da tipper eg at du er datakyndig... så sleng inn bilder med innredigerte piler som viser evt lekkasje osv.

Høres ut som om toppen din er sprengt. Da er motoren boss vil eg tru.

Om det bare er ventildeksel, så kan det fikses med litt paknings-stoff evt ny pakning.....men det skal da virkelig ikkje gå an å få så mykje trykk i bunnen på motor, at det blåser ut ventildekselpakning.....!?

 

At gnisten forsvann kan være bare coil-ledning eller stift feks.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

du har helt rett i at jeg er mer datakyndig enn motorkyndig, så skal ta med meg kamera i morra og få inn noen bilder her

 

Jeg antar at det er ventildeksel jeg sikter til- da dette kun er et "lokk" / deksel med 4 skruer som feste.

 

Det jeg omtaler som toppen sitter ved siden av og har gitt fra seg litt røyk tidligere når maskinen har hosta og blitt kvelt.

 

Sylinderene gir seg mens jeg holder nøkkelen i tenningsposisjon - motoren går ikke normalt i sekundene før dette. kun noen vage forsøk på å tennes, før alt slokner.

 

Følger opp med bilder

Link to post

få tak i noen som kan motor og gå systematisk igjennom alt grunnleggende

mål kompresjon - sjekk om det er vann i olja (toppakning gåen?)

sjekk rekkefølge på kabler etc - juster stift - tenning etc

sjekk ledninger og kontakter -

i hele tatt her må du gå igjennom alt ordentlig - har du ikke peiling er det no dritt hvis det stopper utpå

hadde jeg bodd nærmere skulle jeg tatt en titt for deg

er det ikke noen her inne som har litt peil som kan hjelpe mannen???

Link to post

Jeg har vel resignert litt i forhold til å gjøre ting sjøl.

 

Det hele startet jo som en tilsynelatende bagatell, og så ut til å løse seg greit, men sånn dette har balla på seg, er situasjonen nå er godt over mitt hode. Surt og bedritent...

 

Utfordringen er at hvert forbanna bårverksted i området har fulle kalendere til langt inn i evigheten,

 

Dersom noen har kjennskap til en kyndig mann i Kristiansandomr. så setter jeg pris på et tips.

Link to post
Jeg har vel resignert litt i forhold til å gjøre ting sjøl.

 

Utfordringen er at hvert forbanna bårverksted i området har fulle kalendere til langt inn i evigheten,

Et tips er at du kan helt sikkert få hjelp av noen karer på et bilverksted :) eller noen som driver med gammle biler!

B20 er veldig mye brukt fra 1967 til 1976 tror eg!

O Erland

med båtførerbevis

Link to post

Lokket du omtaler med fire skruer er vel lokket som sitter over forgasserne. Er en type lyddemper/flampdempere, som det står i mine papirer til en gammel B20. På den jeg hadde går det en slange fra dette lokket som leder bort røyk. Har akkurat solgt en fjord 21 med AQ130, dvs b20 motor hvis jeg ikke husker helt feil. Da vi startet den opp etter vinteren kom det også litt smell og røyk og så gikk den helt normalt etterhvert....

Link to post

Takker for alle innspill....

Fikk beistet i gang i går. Utrolig hva justering av stifta, nye plugger, bytte til tennplugghetter (som ikke kommer fra Biltema) og skifte av olje som stinka bensin kan gjøre. Skifta olje for 1 mnd siden, og har knapt kjørt den siden da, så neste utfordring er vel å finne ut av hvorfor olja er full av bensin nå.

Fikk link til Servicehåndbok og verkstedshåndbok av en hjelpsom kar her inne.

 

Veldig fornøyd med å ha fått sparka den i gang igjen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...