ArtVendalay Startet 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2010 Etter at jeg skiftet topp på fordeler har, fikk jeg av en eller annen grunn litt problemer med at jeg ikke fikk sugd inn kjølevann. Byttet impeller for noen uker siden og har gått som ei klokke etter det. Jeg så ingen grunn til at jeg ikke skulle få nok vann etter bytte av fordelertoppen. Tok av kjøleslange, satt den på plass igjen og fikk god gjennomstrømming. I etterkant av dette har motoren begynt å gi fra seg noen stygge hoste lyder når jeg øker turtallet - hender den kveles. Noen med ideer om hva dette skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Har du sett pluggledningene i rett rekkefølge? høres ut som de muligens er feil på 2 og 4 eller så kan de være at du må stille tenninga di!! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
SeaRaymond Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Siden du har rørt fordeleren misstenker jeg feil rekkefølge, dårlig kontakt eller feilstilling. Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Er ganske sikker på at jeg har riktig rekkefølge. Jeg bomma på 2 og 4 1. gang jeg satte på pluggledningene, og da var det åpenbart feil etter lyden å dømme. Dårlig kontakt kan være en mulighet... Stille tenning og feilstilling, kan noen utdype for en lite motorkyndig ? Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 eller hvis det er gamle tennpluggledninger og du reiv litt for og få av og evnt brudd i ledninga et annet kjent problem er kondensatoren - hvis den ikke sitter skikkelig og er jordet blir det trøbbel Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ArtVendalay Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Alle tennpluggledninger fiksa og sitter godt.. fremdeles samme grapset. Motoren går ok når jeg starter opp, men hoster når jeg gir gass og kveles ved et par anledninger. Noen nevnte stille tenning og feilstiling... noen som kan forklare ? Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Du sier ikke noe om du har byttet stift og kondensator. sjekk at stiften er ok og har en åpning på 0,3-0,4 mm. Dersom det er ok kan du få noen merkelige symptomer dersom du ikke har olje på fogasseren eller defekt membran på den. regner med at du har en vakumstyrt forgasser på den. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hva skjer med motor hvis du setter tilbake de gammle fordelerlokket? hadde en gammel volvo med B18 og den begynte og kødde etter dette blei byttet, satte tilbake de gammle så gikk den som ei klokke igjen, lurer på om tenningsrekkefølgen på den var stikk i motsatt av de som er normalt. men huske ikkje heilt! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Bartesam Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Har du målt pluggkablene slik at de ikke er "tette"? Blir det for stor motstand i de, så klarer ikke pluggene følge med. Hvis du har kobberledere til pluggkabler, så skal du måle nesten ned mot 0,5 Ohm i kabelen alene, og hvis du har plugghetter som er radiodempet, så må du legge på 1 kOhm i tillegg. Regn også med at rotoren i fordeleren ha 5 kOhm. Har du grafittkabler, så blir der dårligere og dårligere med årene. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
ArtVendalay Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Gamle fordelerlokket knakk når fruen var uheldig og snubla på det. Er eksakt samme typen lokk jeg har satt på det og har bytta ut alle pluggkablene + rotoren. Har ikke målt spenning. Må sjekkes i morra formiddag! Takker for alle forslag Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Du kan ha vært uheldig og fått et fordelerlokk eller rotor med overslag i. Det hender i blant, særlig om man kjøper det på Biltema... Hvis det ikke er dette, ville jeg ha sjekket stiftene, mulig de er brente eller har feil åpning. Kondensatoren kan også ha tatt kvelden. Etter at alt dette er sjekket, er det på tide å justere tenningen. Da må du ha en stroboskoplampe, kanskje du kjenner noen som har en slik samt kunnskap til å bruke den? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ArtVendalay Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 lokket og rotoren er kjøpt på biltema ja. 1. gangen starte opp etter å ha skifta fordelerlokket, hadde jeg satt på ledningene i feil rekkefølge, og jeg fikk litt smell og røyk. Sansynlig at kondensatoren tok kvelden da ? Sitér dette innlegget Link to post
Loff Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Det volvofolket sier ganske entydig er: ikke kjøp tenningsdeler på Biltema! Kjenner du noen med en gammel volvomotor kan du prøve å låne deler av dem for å se om det hjelper. Deler fra Torshov Bilrekvisita, Mekonomen eller Volvo kan fort være en løsning på ditt problem, særlig dersom den gikk fint før du bytta fordeler og lokk Sitér dette innlegget Trøndelag Link to post
ArtVendalay Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Noe forverra situasjon i dag Fikk først orden på problemet mitt trodde jeg... Gikk over alle tennpluggledninger igjen, fant en med dårlig kontakt. Bytta ut denne, fikk justert bensintilførsel noe, og fjerna et knøtt lite blåskjell som lå og slang inne i kjøleslangen. Starta opp og den gikk som ei klokke. starta og daua den flere ganger, ga gass og kjørte den hardt flere ganger... lød bedre enn noen gang. Så godt fornøyd, gikk jeg i gang med å rydde litt i båten etter de siste ukenes herjing og jobbing. Etter en time prøvde jeg å starte opp igjen. Da var helvete løs igjen :drink: . Så ut som den fikk lite strøm og sleit med å komme i gang (Nytt startbatteri i dag) - Jeg kjørte på med startgass og kinna noen ganger. 3. forsøket starta den opp og snøfta litt før det kom et smell uten sidestykke og mye røyk. Lokket over sylinderene hadde klsna litt og hadde spruta mye oljesøl ut. Etter at røyken hadde lagt seg gjorde jeg et forsøk på å tenne igjen, nå manglet det fullstendig gnist og sylinderene står bare og kinner noen sekunder før det blir dødt. Hva skjedde???? :confused: Sitér dette innlegget Link to post
DeadLock Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Noe forverra situasjon i dag Fikk først orden på problemet mitt trodde jeg... Gikk over alle tennpluggledninger igjen, fant en med dårlig kontakt. Bytta ut denne, fikk justert bensintilførsel noe, og fjerna et knøtt lite blåskjell som lå og slang inne i kjøleslangen. Starta opp og den gikk som ei klokke. starta og daua den flere ganger, ga gass og kjørte den hardt flere ganger... lød bedre enn noen gang. Så godt fornøyd, gikk jeg i gang med å rydde litt i båten etter de siste ukenes herjing og jobbing. Etter en time prøvde jeg å starte opp igjen. Da var helvete løs igjen :drink: . Så ut som den fikk lite strøm og sleit med å komme i gang (Nytt startbatteri i dag) - Jeg kjørte på med startgass og kinna noen ganger. 3. forsøket starta den opp og snøfta litt før det kom et smell uten sidestykke og mye røyk. Lokket over sylinderene hadde klsna litt og hadde spruta mye oljesøl ut. Etter at røyken hadde lagt seg gjorde jeg et forsøk på å tenne igjen, nå manglet det fullstendig gnist og sylinderene står bare og kinner noen sekunder før det blir dødt. Hva skjedde???? :confused: Hei. Mulig du sprengte topppakningen pga mye startgass. Det er i så fall ganske kjedelig, og du må av med toppen (topplokket). Mvh, Thomas. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 3. forsøket starta den opp og snøfta litt før det kom et smell uten sidestykke og mye røyk. Lokket over sylinderene hadde klsna litt og hadde spruta mye oljesøl ut. Etter at røyken hadde lagt seg gjorde jeg et forsøk på å tenne igjen, nå manglet det fullstendig gnist og sylinderene står bare og kinner noen sekunder før det blir dødt. Lokket over sylindrene? er det toppen? eller ventildeksel? Sylindrene står og kinner noen sekunder før det blir dødt? når sylindrene dør, er det fordi du slipper nøkkelen? går motoren normalt rundt i de sekundene før dette? Du må forklare deg bedre om du vil at nokon skal engasjere seg. Ikkje lett dersom du ikkje er så motorkyndig, men da tipper eg at du er datakyndig... så sleng inn bilder med innredigerte piler som viser evt lekkasje osv. Høres ut som om toppen din er sprengt. Da er motoren boss vil eg tru. Om det bare er ventildeksel, så kan det fikses med litt paknings-stoff evt ny pakning.....men det skal da virkelig ikkje gå an å få så mykje trykk i bunnen på motor, at det blåser ut ventildekselpakning.....!? At gnisten forsvann kan være bare coil-ledning eller stift feks. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ArtVendalay Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 du har helt rett i at jeg er mer datakyndig enn motorkyndig, så skal ta med meg kamera i morra og få inn noen bilder her Jeg antar at det er ventildeksel jeg sikter til- da dette kun er et "lokk" / deksel med 4 skruer som feste. Det jeg omtaler som toppen sitter ved siden av og har gitt fra seg litt røyk tidligere når maskinen har hosta og blitt kvelt. Sylinderene gir seg mens jeg holder nøkkelen i tenningsposisjon - motoren går ikke normalt i sekundene før dette. kun noen vage forsøk på å tennes, før alt slokner. Følger opp med bilder Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Mål spenning på batteriet ditt. det høres dødt ut. Kan sikkert bare lade det. Var det nytt så er det sikkert ikkje blitt skikkelig oppladet, mange sjapper som synder sinnsykt der.... Og så venter vi på bilder Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Superkul Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 få tak i noen som kan motor og gå systematisk igjennom alt grunnleggende mål kompresjon - sjekk om det er vann i olja (toppakning gåen?) sjekk rekkefølge på kabler etc - juster stift - tenning etc sjekk ledninger og kontakter - i hele tatt her må du gå igjennom alt ordentlig - har du ikke peiling er det no dritt hvis det stopper utpå hadde jeg bodd nærmere skulle jeg tatt en titt for deg er det ikke noen her inne som har litt peil som kan hjelpe mannen??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
ArtVendalay Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Jeg har vel resignert litt i forhold til å gjøre ting sjøl. Det hele startet jo som en tilsynelatende bagatell, og så ut til å løse seg greit, men sånn dette har balla på seg, er situasjonen nå er godt over mitt hode. Surt og bedritent... Utfordringen er at hvert forbanna bårverksted i området har fulle kalendere til langt inn i evigheten, Dersom noen har kjennskap til en kyndig mann i Kristiansandomr. så setter jeg pris på et tips. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Jeg har vel resignert litt i forhold til å gjøre ting sjøl. Utfordringen er at hvert forbanna bårverksted i området har fulle kalendere til langt inn i evigheten, Et tips er at du kan helt sikkert få hjelp av noen karer på et bilverksted :) eller noen som driver med gammle biler! B20 er veldig mye brukt fra 1967 til 1976 tror eg! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
LM 605 Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Forsøk Per`s verkstedvogn. Han kan alt om slike motorer, og holder til i Kristiansandsområdet. Sitér dette innlegget Link to post
bladfyken Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Lokket du omtaler med fire skruer er vel lokket som sitter over forgasserne. Er en type lyddemper/flampdempere, som det står i mine papirer til en gammel B20. På den jeg hadde går det en slange fra dette lokket som leder bort røyk. Har akkurat solgt en fjord 21 med AQ130, dvs b20 motor hvis jeg ikke husker helt feil. Da vi startet den opp etter vinteren kom det også litt smell og røyk og så gikk den helt normalt etterhvert.... Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Det er det blanke lokket på toppen, på høyre side av den sorte 4 kanta saken Sitér dette innlegget Link to post
ArtVendalay Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Takker for alle innspill.... Fikk beistet i gang i går. Utrolig hva justering av stifta, nye plugger, bytte til tennplugghetter (som ikke kommer fra Biltema) og skifte av olje som stinka bensin kan gjøre. Skifta olje for 1 mnd siden, og har knapt kjørt den siden da, så neste utfordring er vel å finne ut av hvorfor olja er full av bensin nå. Fikk link til Servicehåndbok og verkstedshåndbok av en hjelpsom kar her inne. Veldig fornøyd med å ha fått sparka den i gang igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.