Jump to content

Volvo B20 som hoster og lager ulyder ved høyt turtall

ArtVendalay

Recommended Posts

... starter ikke motoren havner all den uforbrente bensinen i bunnkassa.

Hvordan kan den uforbrente bensinen skvette forbi stempelringene og blande seg med oljen?

Jeg trodde den uforbrente bensin/luft-blandingen forsvant ut eksos-ventilen.

Her ser jeg muligheten for å lære noe nytt. Kan du forklare litt mer?

Buster X med Yamaha 70

Høres ut som du burde få tatt en kompresjonstest. Til det kan du faktisk bruke kompresjonstesteren fra BT.

Ellers er det vanlig med fusk og smelling i forgasseren fra B20 motorer ved sprekk i forgassermembran (dersom du har slik forgasser) og ved slitt kamaksel. B20 er kjent for å "spise" kamaksler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Dersom kamaksel er slitt eller gåen, vil dette da være lett synlig for et utrent og lite kyndig øye?

Vanskelig å finne ut av uten å ta ut kamakselen. Når den er ute er det lett synlig.

Synes ellers det er lit rart at det ble helt bra ved å stille tenntidspunktet. B20 tåler vanligvis mange grader feil uten å hoste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

b20 tåler det meste ja. :cheers_wine: Det vet jeg alt om. Har demontert/restaurert denne motoren for 5 år siden. :wink: Den tåler juling.

Får du fortsatt bensin i olja ville jeg titta litt på den mekaniske bensinpumpa di. Lekker den "litt" så renner bensinen inn i motoren din via den mekaniske armen på pumpa. Og det merkligste av alt: Orginalt koster dene bort i mot 1100 (eller mer) på biltema kostet denne 159 kr i fjor !! Vet mange som har satt i disse fra tema og er storfornøyde!!

Greit å vite dersom dette er orsaken. :flag::flag: .

Redigert av Seesnake (see edit history)

bytta bensinpumpe i går (mest for sikkerhet skyld) - Fikk tak i en på Mekonomen til 330

Viste seg også at kjøleslangen stod feil, slik at når drevet vris barbord, så "klemmer" det slangen sammen, og motoren sluker inn luft i stedet vor vann.

Regner med at dette også har bidratt til en del hosting og ujevn gange.

om man sliter med å få start og kjinner og kjinner, spesiellt med forgassermotor som gir veldig mye bensin når den er kald (choke) så er det helt normalt å få litt bensin i olja. skal ikke mye til før det stinker. dette fordamper når man kommer opp i driftstemperatur. INGEN stempelringer er helt tette, selv med "no gap" ringer vi bruker i relativt trimmede motorer (da i bil) er det en viss blow-by. har fyllt opp ett par motorer ( da rant det bensin ut utluftinga i toppdekselet) med bensin, ved at elektriske bensinpumper henger seg opp, og flottører lekker litt.

så noe slikt er IKKE ett tegn på slitte ringer, det viser heller en sylinderlekasje test, eventuellt en kompressjonstest.

Mener jeg leste at du hadde kjøpt deg nytt fordelerlokk. Håper du har fått det riktige. Det riktige skal du ikke klare å sette feil. Det smetter på plass i et spesielt spor. Håper du har dette,slik at det ikke beveger seg etter vært. Vet at bilfordelerlokkene du får på biltema ikke passer helt. Bare vær obs i tilfelle lokket skulle bevege seg :flag: da blir garantert tenningen feil :sad: ville bare si i fra i tilfelle du merker dårlig tenning og gange :flag:

men går det så går det :wflag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...