Jump to content

mikuni 3.5kw klarer ikke å holde varmen i 40ft seilbåt

Rastløs

Recommended Posts

Jeg her en mikuni diesel varmer på 3500 watt i min 40 foter. Det blir imidlertid aldri varmt i båten. Den har uttak på bad, salong, forpigg og badet forran. Selv når jeg stenger uttakene på badene og forpiggen,( og stenger dørene) blir det ikke varmt i salongen. - Jeg har godtatt at det ikke ble varmt da det var 0 grader ute, men når det er 8-10 grader ute, og det ikke blir mer en 14 -15 grader inne, så blir jeg lit forundret.

Jeg har til sammenlikning en bærbar parafin ovn fraSeatronic ( som kostet 500 kr) MED DEN I GANG BLIR DET VARMT PÅ 1,2,3. Jeg har etter isolert rørene 2-3 meter fra brenneren, men det er fortsatt ingen endring . varmen fra uttakene er og BLIR "piss lunken".

Er det noe¨å gjøre med, eller må jeg rett og slett kjøpe større brenner ?

Hei. Hadde samme varmer i en Bavaria 30. Selv i den var ikke varmeren for stor. Det tok lang tid å få opp varmen om det var kaldt ute. Jeg hadde ikke isolert noen av rørene da det funket rimelig greit. I dag har jeg vannvarmer på 5 kw. I vinter hadde jeg bare to viftekonvektorer som teoretisk sett skulle gi 3400 w til sammen. Med dem var det ikke problemer å holde god temp inne når det var -10 ute i forbindelse med arbeid i båten. I dag har jeg montert 3 til så jeg har ikke problemer med å hente ut all effekten av varmeren.

Før du gjør noe drastisk bør du sjekke at alt fungerer som det skal. Fungerer begge effekttrinnene på varmeren. Er noen rør sammenklemt/deformert, luftlekkasje. Koble fra ved varmeren å sjekk utluften der om det er bra temp/luftmengde.

Det har vært flere tråder tidligere om isolering av rør. I ditt tilfelle er nok varmeren i minste laget for din båt, men om du ikke skal bruke den når det er for kaldt vil det nok fungere greit ved å isolere alle rørene slik at du får varmen inn i båten og ikke i skottene. Den opmtimale løsningen er nok å supplere med en vannvarmer eller bytte til en 5 kw varmer. En vannvarmer med noen viftekonvektorer ville gi deg nok kapasitet og varmt vann i vv-berederen når du ønsker det. Luftvarmeren ville jeg beholdt fordi den gir god luftsirkulasjon/lufting av båten. Det dog ikke en liten og kjapp jobb å montere vannvarmer.

Et annet alternativ er å montere en defroster som får vv-vann fra motorens krets. Det ville gi rask oppvarming ved motorgang. Min erfaring er at det tar tid å varme opp en kald båt, men når den først har blitt varm så kreves det ikke så mye for å holde varmen.

Redigert av blueline (see edit history)
varmen fra uttakene er og BLIR "piss lunken".

Dette må være helt feil. Luften ut fra fra en dieselvarmer ligger rundt 100grader, du skal ikke klare å holde fingrene foran uttaket.

Start med å måle temperaturen rett ved uttaket på varmeren med et steketermometer som du stikker gjennom slangen, sammenlign med det produsenten oppgir.

Har hatt noe av det samme med Webastoen jeg har.

Den startet normalt men fikk ikke opp varmen. Det hente også at den stoppet. Målte luft tempratur ut fra varmer og den var max 42 grader.

Varmeren har vært hos doktoren og han fant ingen feil ved varmeren når han test kjørte den, men fikk feilkoder på at pumpa ikke var hundre. Mest sannsynlig dritt inne i diesel pumpa som forårsaker at varmeren ikke får nok diesel og derfor ikke varmer som den skal.

Pumpa er selvfølgelig ikke mulig å demontere, så ny pumpe venter når jeg kommer hjem.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Ikke hos meg.

Den er fjernet. Var koblet opp ett CAV filter, men fikk lekasje på det og "midlertidig" bypasset filteret. Midlertidig i gåsøyne for det ble gjort i fjor. Og jeg har ikke fått rota meg til å få fiksa det.

Det fikk jeg svi for i påsken, når mye møkk fra tanken ble virvlet opp og kom inn i både filter til motor og dieselpumpe til varmer (siden filteret ikke var i bruk).

Den latskapen vil nå koste meg noen 1000 lapper. Ca. 1500 for ny pumpe + feilsøkningen på verkstedet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...