Jump to content

En guffen opplevelse - løs propellaksling!

Dieselboy

Recommended Posts

Emnetittelen sier det vel som det er.

Var ute på fjorden nå i efta i et nydelig solskinn, hadde kommet såpass langt av gårde at det var på tur å vende nesa hjem. Måtte ha en liten manøver akterover, for så å snu båten med forrover innkoblet. Da jeg skulle gi på mer gasspådrag, kunne jag så vidt ane at motoren økte turtall uten at båten reagerte slik som den pleier. Tok så av gasspådraget, for så å øke det igjen sakte men sikkert. Båten kom da opp i fart, men var litt vibrasjoner og lyder som jag ikke hadde hørt tidligere.

Tok så av gasspådraget og lyden/vibrasjonen forsvant. Prøvde å gi på igjen, men lyden/vibrasjonene kom tilbake. Går med maks turtall (marsjfart) 2400 omdr.

Til å begynne med gikk det greit å gå på 2000 omdr uten risting og rare lyder. Men måtte etterhvert redusere omdr til 1500, da gikk det greit. Gikk da strake veien til hjemmebrygga. Da jeg var nesten i havn, måtte jeg bare prøve litt, ga gass litt brått og det virket som om det bare var motoren som økte turtall uten at båten reagerte.

Gikk da sakte inn i båsen, fortøyde skuta. Stoppet maskineriet, åpnet motorluka for å ta en titt. Kunne se ut som om at klemflensen på aksel ikke hadde godt nok grep på akselen. Det var mistenktsomt blankt mellom åpningene på flensen der en kan se inn til akselen. Videre var det noen merker mellom flensen og pakkboksen som ikke hørte hjemme der.

Mener med dette at akselen var kommet for langt fram. Derav ulyden - tror propellen er kommet så langt fram at navet på propell subber i stevnelageret. Vibrasjonen kommer vel at flensen er rimelig løs på aksel.

At flensen kan løsne på denne måten, tror jeg skyldes gearet og måten det jobber på. Det vil si, hos meg kobler ZF'en ganske hardt inn. Så mange år med disse små "slagene" ved innkobling forover/bakover kan medføre at flensen vil glippe på akselen.

Skal opp på land med båten i løpet av uka som kommer, da vil jeg få endelig svar på hva som har hendt.

Ingen ting som tyder på at denne flensen har noen form for kile, kun klemmet på aksel som holder. Skal se om det blir plass til en liten kile når jeg demonterer. Lager dette selv.

En liten aha-opplevelse dette, og litt ment som en obs obs til dere andre: Sjekk tiltrekking på akselflensen, selv om båten ikke er på land, eller at det ikke har vært gjort noe med propellanlegget på noen år.

Kan godt komme med en redegjørelse her, når jag har kommet på land og fått demontert.

HAR DETTE HENDT NOEN ANDRE ???

Redigert av Dieselboy (see edit history)

Joda, dette har hendt meg også for flere år siden. Skulle gi litt gass ut fra havna, men turtallet økte uten at båten gikk fremover. Her tenkte jeg at gode råd var dyre, og åpnet luka ned til motoren. Gav litt gass og oppdaget at akselflensen som er festet til girkassa gikk rundt som bare det, mens akselen nærmest sto stille. Trakk til boltene rundt på flensen så godt jeg kunne, og turen fortsatte. Null problemer i ettertid. 

Spolert ....langt i fra. Jobber på mekanisk verksted (skipsverft), så dette er intet problem. Bare en ting ekstra som må rettes på.

Vil si det var godt det hendte nå da. Var vel egentlig ute på ...tja..en tekninsk prøvetur etter vinteren. Værre hadde det vært om det hendte om en var på langtur.

4 knop på 900 omdreininger høres vel ikke spesielt mye ut.

Med en Hasla 26 som har en maxfart på 7-8 knop er vel 4-5 knop på tomgang litt i meste laget, det tyder på en rimelig tung propell. Men den letteste måten å finne ut om propellen er for tung på, er å teste max oppnådd turtall kontra oppgitt turtall i manualen. Får du ikke max turtall, kan du regne ca 200 rpm opp pr tomme ned i stigning på propellen.

Angående klemflensen så skal det ikke være nødvendig med kilspor her. Men enkelte flenser har et par settskruer som strammes inn mot akslingen i tillegg til klemdelen, her kan det med fordel borres litt i akslingen sånn at settskruene får bedre tak...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Prøvde litt i fjor sommer.....jeg marsjer med 2400 omdr, dette gir 7,5 knop - har da en temp på motor på "bare" 70 grader. Drar jeg på til 2800 omdr, gir dette 8 knop, og da en motortemp. på ca 82 grader.

Kan jo nevne at kjølevannet har en stor sløyfe i tillegg - via defroster og vvbereder.

Hadde sammme opplevelse. Den slapp for så å feste seg igjen. Etter en lang stund hendte det igjen. Jeg kjørte sakte og trodde jeg hadde fått noe i propellen,bakket og ga gass og alt i orden. Tredje gangen fandt jeg ut hva det var. Akselen hade sluret på flnsen, Når jeg bakket, trakk propellen seg bakover og den satte seg fast igjen. Når jeg tok opp båten så jeg at propellen hadde subbet borti lageret. Det var slitt et spor i propellen rundt navet, Det gjør ikke noe. På min båt er det borret et hull gjennom klemmflens og aksel. I hullet sitter det orginalt to stykk spenstifter inni hverandre. Jeg byttet ut spennstiftene med bolt. Skruenë på klemflensen skrudde jeg til det jeg orket og litt til. Brukte latmansarm med et rør på ca. 70 cm. Har ikke hatt problemer siden den gang. Det er flere år siden. Ang stigning på propell, kommer det sellvfølgelig en kombinasjon av båt, motor og maks fart. Som beskrevet av andre skal du så treffe maks turtall ved full gass. Jeg har ca. +7 knop ved 800rpm. ca. 6 knop ved 650 rpm. Har max turtal på a 2500 rpm.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Bolter på klemflens bør vel skrus til med momentnøkkel slik at alle skruene er like stramme. Hvis ikke kan man risikere at boltene får ulik belastning og kan ta skade.

Når det gjelder propellstørrelse, er vel ikke det at man oppnår max turtall noe fullgodt svar på om man har riktig propell. Man vil kunne oppnå max turtall med alle propeller som er for lette for motoren også...

Kjørte ikke på akterover etter dette skjedde, ikke annet jeg måtte bremse litt når jeg kom til kai. Tok det veldig rolig inn, da jeg ikke var sikker på hva som egentlig var gærnt. Så litt forr meg det verste egentlig ....løs propell å slike ting.

Der beskrev du hva jeg opplevde sist høst. Dro på gassen for å imponere min 8 år gamle sønn, og dermed mistet jeg framdriften. Motoren ruset opp. Tok av pådraget og propellen fikk "tak" igjen. Trodde det var blankslitt kon i Pentas MS3-gir. Det pussige var at det sluret begge veier. Klemflensen ble selvfølgelig sjekket med overettmerker, men ingenting flyttet seg der.

Svaret var enkelt når jeg endelig fant ut av det: Forrige eier hadde byttet propell :smiley: , men hadde brukt svartstål i kilen... :nonod: Kilen var omtrent borte.

Fagfolk kan ha rett...

Nei. Man vil oppleve at motoren går over max, og det skal den ikke...

Motoren skal ikke gå over max. Dieselpumpe/regulator er stillt inn på max turtall. Om feks 3200 rpm er max på motoren, skal en kunne dra opp til det og ikke mer. Dersom det lar seg gjøre, her noen vært å tuklet med innstilling på pumpe.

Jeg som bare har 2800 som max turtall, kan dra opp til det, selv uten last på motor. Pumpen vil ikke gi mer. Kan og dra opp til 2800 rpm ved innkoblet propell.

Rusningsturtallet vil alltid ligge litt høyere. Under drift er det propellen som skal begrense turtallet, ikke regulatoren...

Ikke helt enig her. Er regulatoren satt til å gi feks 3200 rpm, så vil du oppnå dette så lenge lasten ikke er for stor. Om en drar opp turtallet uten last på motor, skal en ikke så mer enn hva regulator er stillt inn på, her i eks 3200 rpm.

Men om en har for stor last, da vil en ikke kunne oppnå 3200 rpm.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...