Dieselboy Startet 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2010 (redigert) Emnetittelen sier det vel som det er. Var ute på fjorden nå i efta i et nydelig solskinn, hadde kommet såpass langt av gårde at det var på tur å vende nesa hjem. Måtte ha en liten manøver akterover, for så å snu båten med forrover innkoblet. Da jeg skulle gi på mer gasspådrag, kunne jag så vidt ane at motoren økte turtall uten at båten reagerte slik som den pleier. Tok så av gasspådraget, for så å øke det igjen sakte men sikkert. Båten kom da opp i fart, men var litt vibrasjoner og lyder som jag ikke hadde hørt tidligere. Tok så av gasspådraget og lyden/vibrasjonen forsvant. Prøvde å gi på igjen, men lyden/vibrasjonene kom tilbake. Går med maks turtall (marsjfart) 2400 omdr. Til å begynne med gikk det greit å gå på 2000 omdr uten risting og rare lyder. Men måtte etterhvert redusere omdr til 1500, da gikk det greit. Gikk da strake veien til hjemmebrygga. Da jeg var nesten i havn, måtte jeg bare prøve litt, ga gass litt brått og det virket som om det bare var motoren som økte turtall uten at båten reagerte. Gikk da sakte inn i båsen, fortøyde skuta. Stoppet maskineriet, åpnet motorluka for å ta en titt. Kunne se ut som om at klemflensen på aksel ikke hadde godt nok grep på akselen. Det var mistenktsomt blankt mellom åpningene på flensen der en kan se inn til akselen. Videre var det noen merker mellom flensen og pakkboksen som ikke hørte hjemme der. Mener med dette at akselen var kommet for langt fram. Derav ulyden - tror propellen er kommet så langt fram at navet på propell subber i stevnelageret. Vibrasjonen kommer vel at flensen er rimelig løs på aksel. At flensen kan løsne på denne måten, tror jeg skyldes gearet og måten det jobber på. Det vil si, hos meg kobler ZF'en ganske hardt inn. Så mange år med disse små "slagene" ved innkobling forover/bakover kan medføre at flensen vil glippe på akselen. Skal opp på land med båten i løpet av uka som kommer, da vil jeg få endelig svar på hva som har hendt. Ingen ting som tyder på at denne flensen har noen form for kile, kun klemmet på aksel som holder. Skal se om det blir plass til en liten kile når jeg demonterer. Lager dette selv. En liten aha-opplevelse dette, og litt ment som en obs obs til dere andre: Sjekk tiltrekking på akselflensen, selv om båten ikke er på land, eller at det ikke har vært gjort noe med propellanlegget på noen år. Kan godt komme med en redegjørelse her, når jag har kommet på land og fått demontert. HAR DETTE HENDT NOEN ANDRE ??? Redigert 9.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Joda, dette har hendt meg også for flere år siden. Skulle gi litt gass ut fra havna, men turtallet økte uten at båten gikk fremover. Her tenkte jeg at gode råd var dyre, og åpnet luka ned til motoren. Gav litt gass og oppdaget at akselflensen som er festet til girkassa gikk rundt som bare det, mens akselen nærmest sto stille. Trakk til boltene rundt på flensen så godt jeg kunne, og turen fortsatte. Null problemer i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Håper ikke båtsesongen blir spolert. Ved ymse rare lyder/vibrasjoner ville vel mange ha putret hjem på minimumsfart eller kastet dreggen å ventet på gratis medlemsslep med redningsskapet eller ?? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Puh..så ikke den eneste det har hendt...var da enda godt. Gidder ikke å begynne å trekke til nå, da sjansen for at aksel har kommet for langt frem. Må vite at det er ok undervanns. Blir vel å trekke aksel, frese et kilespor i aksel og i kobling. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Spolert ....langt i fra. Jobber på mekanisk verksted (skipsverft), så dette er intet problem. Bare en ting ekstra som må rettes på. Vil si det var godt det hendte nå da. Var vel egentlig ute på ...tja..en tekninsk prøvetur etter vinteren. Værre hadde det vært om det hendte om en var på langtur. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Lurer litt på om jeg har en litt for "stiv" propell også. Gjør mellom 4 og 5 knop på 900 omdreininger. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Lurer litt på om jeg har en litt for "stiv" propell også. Har hørt om mange andre stive ting, men stiv propell den var ny. 4 knop på 900 omdreininger høres vel ikke spesielt mye ut. På Nord Westen som nå er solgt var tomgang hastighet ca 4.5 - 5 knop på +/- 750 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 4 knop på 900 omdreininger høres vel ikke spesielt mye ut. Med en Hasla 26 som har en maxfart på 7-8 knop er vel 4-5 knop på tomgang litt i meste laget, det tyder på en rimelig tung propell. Men den letteste måten å finne ut om propellen er for tung på, er å teste max oppnådd turtall kontra oppgitt turtall i manualen. Får du ikke max turtall, kan du regne ca 200 rpm opp pr tomme ned i stigning på propellen. Angående klemflensen så skal det ikke være nødvendig med kilspor her. Men enkelte flenser har et par settskruer som strammes inn mot akslingen i tillegg til klemdelen, her kan det med fordel borres litt i akslingen sånn at settskruene får bedre tak... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 (redigert) Har ingen problem med å dra opp på max turtall, som er på 2800 omdr. Det er ingen settskruer på denne akselflensen. Det blir kile! Jah...stiv...kom bare ikke på hva det skulle være. Men tung da ....hehe... Redigert 9.Mai.2010 av Dieselboy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Klarer du max turtall, så er propellen helt OK! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Prøvde litt i fjor sommer.....jeg marsjer med 2400 omdr, dette gir 7,5 knop - har da en temp på motor på "bare" 70 grader. Drar jeg på til 2800 omdr, gir dette 8 knop, og da en motortemp. på ca 82 grader. Kan jo nevne at kjølevannet har en stor sløyfe i tillegg - via defroster og vvbereder. Sitér dette innlegget Link to post
prin435 Svart 9.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Hadde sammme opplevelse. Den slapp for så å feste seg igjen. Etter en lang stund hendte det igjen. Jeg kjørte sakte og trodde jeg hadde fått noe i propellen,bakket og ga gass og alt i orden. Tredje gangen fandt jeg ut hva det var. Akselen hade sluret på flnsen, Når jeg bakket, trakk propellen seg bakover og den satte seg fast igjen. Når jeg tok opp båten så jeg at propellen hadde subbet borti lageret. Det var slitt et spor i propellen rundt navet, Det gjør ikke noe. På min båt er det borret et hull gjennom klemmflens og aksel. I hullet sitter det orginalt to stykk spenstifter inni hverandre. Jeg byttet ut spennstiftene med bolt. Skruenë på klemflensen skrudde jeg til det jeg orket og litt til. Brukte latmansarm med et rør på ca. 70 cm. Har ikke hatt problemer siden den gang. Det er flere år siden. Ang stigning på propell, kommer det sellvfølgelig en kombinasjon av båt, motor og maks fart. Som beskrevet av andre skal du så treffe maks turtall ved full gass. Jeg har ca. +7 knop ved 800rpm. ca. 6 knop ved 650 rpm. Har max turtal på a 2500 rpm. Sitér dette innlegget Princess 435 Pretty Woman, Oslo Link to post
Dieselboy Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2010 Kjørte ikke på akterover etter dette skjedde, ikke annet jeg måtte bremse litt når jeg kom til kai. Tok det veldig rolig inn, da jeg ikke var sikker på hva som egentlig var gærnt. Så litt forr meg det verste egentlig ....løs propell å slike ting. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Bolter på klemflens bør vel skrus til med momentnøkkel slik at alle skruene er like stramme. Hvis ikke kan man risikere at boltene får ulik belastning og kan ta skade. Når det gjelder propellstørrelse, er vel ikke det at man oppnår max turtall noe fullgodt svar på om man har riktig propell. Man vil kunne oppnå max turtall med alle propeller som er for lette for motoren også... Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Venter bare på at 30t krana på jobb skal bli godkjent etter wirebytte, så bærer det på land. Sitér dette innlegget Link to post
SNADD Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jo dette hente meg for noen år siden. Hadde skiftet motor og propellanlegg. Har klemflens med 3 bolter på hver side. Jeg skiftet til syrefaste bolter og jeg hadde problemer med å få de til å holde fast. Jeg boret opp hull i flensen og gjenget opp og monterte så en settskru. Det har hloldt i 4 år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Her tror jeg ikke det har vært demontert noe siden -99 da anlegget var montert nytt. Så her har vel tidens tann spillt en liten rolle ..... Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 jeg var utsatt for nesten det samme på beach craften - akselen var løs på roret - i etterkant hvet jeg hvorfor jeg fikk et par aha opplevelser i skikkelig sjø - strøm etc der var di skruene som var borret litt inn i akselen knekt vekk spissen og skruene til klemminga rimelig løse og vi som var utfor et par heftige stormer i fjor - Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Smellingen Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Kjørte ikke på akterover etter dette skjedde, ikke annet jeg måtte bremse litt når jeg kom til kai. Tok det veldig rolig inn, da jeg ikke var sikker på hva som egentlig var gærnt. Så litt forr meg det verste egentlig ....løs propell å slike ting. Der beskrev du hva jeg opplevde sist høst. Dro på gassen for å imponere min 8 år gamle sønn, og dermed mistet jeg framdriften. Motoren ruset opp. Tok av pådraget og propellen fikk "tak" igjen. Trodde det var blankslitt kon i Pentas MS3-gir. Det pussige var at det sluret begge veier. Klemflensen ble selvfølgelig sjekket med overettmerker, men ingenting flyttet seg der. Svaret var enkelt når jeg endelig fant ut av det: Forrige eier hadde byttet propell , men hadde brukt svartstål i kilen... Kilen var omtrent borte. Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
index Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Man vil kunne oppnå max turtall med alle propeller som er for lette for motoren også... Nei. Man vil oppleve at motoren går over max, og det skal den ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
rolf-eigil Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Hei! Jeg har alltid en utvendig propellakslingsanode innvendig. Da har jeg sikkret akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Nei. Man vil oppleve at motoren går over max, og det skal den ikke... Motoren skal ikke gå over max. Dieselpumpe/regulator er stillt inn på max turtall. Om feks 3200 rpm er max på motoren, skal en kunne dra opp til det og ikke mer. Dersom det lar seg gjøre, her noen vært å tuklet med innstilling på pumpe. Jeg som bare har 2800 som max turtall, kan dra opp til det, selv uten last på motor. Pumpen vil ikke gi mer. Kan og dra opp til 2800 rpm ved innkoblet propell. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Rusningsturtallet vil alltid ligge litt høyere. Under drift er det propellen som skal begrense turtallet, ikke regulatoren... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hank Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Dette var nytt for meg.. hvordan forklarer man da at jeg oppnår det samme max turtallet med både den gamle propellen, og den nye som er tyngre? Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 11.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Rusningsturtallet vil alltid ligge litt høyere. Under drift er det propellen som skal begrense turtallet, ikke regulatoren... Ikke helt enig her. Er regulatoren satt til å gi feks 3200 rpm, så vil du oppnå dette så lenge lasten ikke er for stor. Om en drar opp turtallet uten last på motor, skal en ikke så mer enn hva regulator er stillt inn på, her i eks 3200 rpm. Men om en har for stor last, da vil en ikke kunne oppnå 3200 rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.