Bitteliten Startet 20.August.2004 Del på Facebook Startet 20.August.2004 Jeg går og fundere på å ha radar på nye båten. Utfordringen er muligens at den rustfire bøylen på targaen ikke har plass i midten til radarantenne fordi plassen i midten er okkupert av lanterner. Dette fremgår av bildet under. Radarantennen som er tenkt brukt er Simrad RB 714A - det er en sånn liten, innebygd sak som er 45 cm i diameter og veier 6 kg (se skisse under) Jeg skal også ha lyskaster som på bildet - men TV antenne skal jeg ikke ha. Må radarantenna stå i midten på bøylen, eller er det like bra å plassere den der f.eks. TV antanna står på dette bildet? Og om radarantenna må stå på midten, kan da lanternene plasseres ut til siden (det er en topplanterne og en ankerlanterne) Sitér dette innlegget Link to post
Solo Svart 20.August.2004 Del på Facebook Svart 20.August.2004 Jo du har et problem der ,en ide å høre med Nidelv hvordan de eventuellt har løst problemet på tilsvarende båt tidligere,(men på Windy'n blir det jo ikke noe problem.) Ellers ville jeg undersøkt om lanterna kan flyttes for rent estetisk passer radar'n best i midten på bøylen. SOLO Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 20.August.2004 Del på Facebook Svart 20.August.2004 Det spiller jo ingen rolle for radaren sin funksjon hvor den er montert på båten. Radaren sin relative bevegelse, og dermed ditt bilde blir likt uansett. Radaren sin skilleevne i peiling og avstand er dessuten slik at din "feilmontering" i forhold til senter blir bagatellmessig i forhold til radaren sin nøyaktighet. Sitér dette innlegget Oso Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2004 :wink: Jo du har et problem der ,en ide å høre med Nidelv hvordan de eventuellt har løst problemet på tilsvarende båt tidligere,(men på Windy'n blir det jo ikke noe problem.) Ellers ville jeg undersøkt om lanterna kan flyttes for rent estetisk passer radar'n best i midten på bøylen. SOLO Tror ikke at Nidelv har montert radar på en 300 før. Og på Windyen - om noen år - går det nok greiere Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.August.2004 Del på Facebook Svart 20.August.2004 Det spiller jo ingen rolle for radaren sin funksjon hvor den er montert på båten. Det er jo klart at det spiller en rolle for radarens funksjon at antennen plasseres så hensiktsmessig som mulig. Dvs høyt for optimal lavdekning ut mot max range, og at det ikke er noen reflekterende objekter som står i veien for radarbeamen.(som f.eks lanterner/master/antenner) Men som du sier; plassering på xy-planet i båten er betydningsløs for de båter og radarer vi snakker om her. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bitteliten Svart 20.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2004 Jeg har ikke sagt at Nidelv ikke kan fikse det - jeg har bare sagt at jeg er ikke sikker på hvordan de har tenkt å fikse det. Ut i fra erfaring med dette forumet tenkte jeg det kunne være fint å få noen tips og råd på veien før jeg diskuterer med Nidelv, for her er det mange som har greie på mye Jeg tror også Nidelv fikser dette. De fikser det meste annet - og det er morsomt å kjøpe båt av dem Sitér dette innlegget Link to post
kristian Svart 21.August.2004 Del på Facebook Svart 21.August.2004 Hva med en liten ekstra bøyle i syrefast over lanterna, så setter du radarantenna oppe på denne. Da får du enda større høyde på antenna, og bedre rekkevidde. Det er vel en viss stråling fra en slik antenne, og du står jo rett foran, så jo høyere jo bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2004 Hva med en liten ekstra bøyle i syrefast over lanterna, så setter du radarantenna oppe på denne. Da får du enda større høyde på antenna, og bedre rekkevidde. Det er vel en viss stråling fra en slik antenne, og du står jo rett foran, så jo høyere jo bedre. God idé. Jeg har tenkt litt i de samme baner ved at lanterne kan stå på en bøyle på toppen, og at radarantenna kan stå litt lengre nede. Skal prate med Nidelv på mandag i følge selger er det ikke nevneverdig stråling fra en sånn liten radarantenne. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 21.August.2004 Del på Facebook Svart 21.August.2004 i følge selger er det ikke nevneverdig stråling fra en sånn liten radarantenne.Holder på med samme montering sjøl... Har fått laget en liten bøyle som antenna kan monteres på. Men ikke hør på den selgeren: Unngå at radarantenna stråler rett i bakhodet på deg, når du må stikke hue opp i usiktbart vær!! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
mons Svart 21.August.2004 Del på Facebook Svart 21.August.2004 Hei Ville valgt å montere lanternen direkte på toppdekselet til radaren. Med dette får du en sentrert plassering av begge delene som vil gjøre seg estetisk hvis det gjøres skikkelig. I tillegg får du "gratis" skjerming av lanternen. ofte et stort problem på båter av den typen at lanterner på bøylen lyser inni båten og blender fører i mørke. Selv helt nye båter i høy prisklasse har gjerne bare en liten blendingsplate flere cm under lanternen, og lyser derfor opp hele baugen innvendig. En plassering helt nede på radardekselet vil antakelig skjerme for alt lys inn i båten. Hvis du har radaren over lanternen vil du få motsatt effekt. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
kito Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 i følge selger er det ikke nevneverdig stråling fra en sånn liten radarantenne.Man skal iht manualen på min radar være forsiktig i den perioden radaren starter opp(ca 2 min)Etter at den har startet er strålingen minimal. Kito Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Takk for alle innspill så langt. Jeg er i dialog med Nidelv om dette. Her er et bilde av en båt som har radarantennen på bb side - og det ser jo bra ut. (en Windy 37 Grand Mistral ser jo alltid bra ut ). Jeg tror dette nok blir løsningen på min båt også Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 kanskje en liten digresjon, men har du tenkt på radartype ? Anti-kollisjons radar eller navigasjonsradar ? Eller kanskje en kombi plotter og radar ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 Jeg skal sette inn en Simrad CR 44. Det er Simrad's 10" kartplotter med mulighet for radar på samme skjerm. Man kan dele skjermen i flere vinduer slik at man kan få radar og kart i hvert vindu - eller radarbilde og kart i samme skjermbilde - tror det kallas radaoverlay. Jeg legger i første omgang opp til bare plotter, samt at vi trekker opp radarkabel i targaen fordi at radarantenna koster 25.000,og det blir litt mye på en gang Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Når det snakkes om stråling fra radar er det den strålingen som kommer fra enheten som sådan. Den er alltid liten på moderne radarer. Noe ganske annet er den strålingen man utsettes for om man stikker hodet opp i beamen i det antennen roterer forbi. Endel ganger med denne strålingen er det like bra og unngå. Når det gjelder den montasjen som er vist ser det ut som om radaren skjermes av diverse annet utstyr som står montert på targabøylen. Dette vil gi "skygge" i radardisplayet. Riktignok er vel det som er forut være mest interessant, men det er greit å kunne "se" litt på siden også. Jeg ville valgt den løsningen som Kristian skisserer, da får du best mottaksforhold for radaren, og best rekkevidee. Ingen "skygger" i bildet som de andre løsningene vil gi. Lanternen oppå radarantennen er en løsning som gir minimal "skygge", men hva med støy på ledningsnettet i båten som kan plukkes opp av ledningene til lanternen??? Det kan gå bra, men det kan også plukkes opp støy her. Husk at vi snakker om elektromagnetiske stråler. En skjerming av ledningene til antenna er en løsning, men da vil "skyggen" igjen bli større. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
kito Svart 24.August.2004 Del på Facebook Svart 24.August.2004 Jeg skal sette inn en Simrad CR 44. Det er Simrad's 10" kartplotter med mulighet for radar på samme skjerm.Heter ikke den CA44? Dette er iht Simrad den som har overtatt etter CA 40 som jeg har. Her kan man ha Radar ekko og Kart på samme skjerm. Anbefalses forøvrig varmt. Kito Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.August.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2004 CA=plotter, radar og ekkolodd. Jeg skal ikke ha ekkoloddet (den koster 10.000 mer enn CR, og jeg skal ha tridata i annet instrument) CP=bare plotter. CR=plotter og radar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.