Jump to content

Seiltur rundt Hitra - tips til kjørerute ønskes!

Tranen2

Recommended Posts

Planlegger seiltur med min 33 fots seilbåt med 15 m seilingshøyde rundt Hitra i sommer, i tiden rundt st.hans.

Har tanker om å seile båten nordover til Sandstad for så å seile rundt Hitra og sørover som selve turen.

Forslag til gode og vindtrygge havner mottas med takk!

Redigert av Tranen2 (see edit history)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg ville gått Dolmsundet ned til Kvennvær. Mener brua i domsunne holder 16m men sjekk i kartet.

Du finner fine havner med brygger ved Hopsjøen og Kvennvær. Ellers er det flotte uthavner hele veien. Videre sørover har du Veidholmen på utsiden av Smøla og Strømen på sørsia. Detter er også fine havner. Jeg hadde gått til Veidholmen om være var fint.

God tur.

Dolmsundet er en naturlig rute langs yttersiden av Hitra. På innersiden, langs Trondheimsleia, kjenner jeg ikke så mange havner på Hitra-siden. På fastlandsiden er det brukbare havner på Magerøya sør for Hemnskjel. På Hemskjel er det to ulike gjestehavner, og litt lenger nord er det en fin havn på Kongensvoll. På Hitra er andre aktuelle havner i tillegg til de periss har nevnt Børøysund ved Hestvika og Knarrlagsund i sundet mellom Fjellværeøy og Ulvøya. Børøysund anbafales, dette er en virkelig fin havn å ligge i.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 3 år senere...

I år (!) ser det ut til at turen kan gjennomføres.

Planlegger korte distanser. Starter fra Kristiansund og går til LYA og naturhavnen der (litt væravhenging), deretter Kvennvær. Så skulle jeg gjerne hatt tips om neste havn evt naturhavn før Dolmsundet (Hopsjø?) - (hva er max seilingshøyde her tro?). På ett av stoppene har jeg også tenkt å legge inn en tur på land også - helst mot høyder, fjelltur. Tips her da?

Etter Dolmsundet hva er neste og nærmeste gjestehavn da? Kanskje Fillan er stedet for helomvending eller kanskje Børøysund - og retur samme løp.

Noen flere tips? Takk, takk! :-)

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Har gått Dolmsundet med seilbåt, men som andre sier, strømmen er sterk.
Mellom Kvenvær og Hopsjøen er det jo ikke store hoppet, men det finns sikkert ei vik eller bukt der en kan ankre over for ei natt.
Knarrlagsund, bør du få med deg, aktivt sted med mye båtfolk.
Ellers ville jeg tatt runden rundt Hitra når du først er i siget istedet for å returnere samme vei tilbake.

Litt innafor Fillan ligger god jestehavn i Lervika, kun en ti minutters spasertur til Fillan sentrum.

Videre er Børøysundet nevnt, også en flott plass å ligge.

Går du videre sørover langs land forbi Hestvika kommer du ut i igjen i leia ved Sandstad.
På denne side av Hitra er det ikke mange plasser å ligge, men svipper du over fjorden til fastlandsida har du både Hellandsjøen og hjemmehavna mi,Kjørsvikbugen med butikk og gjesteplasser.
Vider går det an å gå inn Dromnessundet og besøke Eidestranda (fin gjestehavn) før du suser sørover på innsida av Gridsvågøya og kommer ut i leia ved Edøyfjorden.

Broa over til Fjellværøya er 16 meter, det samme er broa over Dromnessundet.

• 3 uker senere...

Gjekk fra Fosnavåg lørdag ettermiddag og til Finnøy, Søndag til Håholmen, og Mandag til Kr. sund.

Mye godt svartestilla (og motvind) hele vegen men fikk prøvd seila så vidt på Hustadvika.

Satser så på Dyrnesvåg i morgen for å treffe slekt (muligens avstikker til Grip fyr)

Videre Veiholmen, Sula (ev. Kvenvær),Mausund, Sistranda (mulig avstikker til Stokkøy men lite sannsynlig)

Hopsjøbrygga? , Knarren og Åge har eg lyst å få med meg, Storfosna, Sivertsvik, Skansen,

Sørover får vi ta på sparket allt etter hvor mye tid vi har og ikke minst været.

Hva har eg glemt og hva bør eg hoppe over?

Uthavn tips hadde også vært fint.

Redigert av volfro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...