oblygre Startet 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2010 Biltema har komme med sjøvannbestandig elektrisk påhenger til 1500,- Noko som har prøvd eller har erfaringer med den? Link Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Såg denne ja Kanskje vert noko for ungane på gummibåten når vi ligger i havn Er vel "ny" denne, så det er vel ingen som har denne ennå? Trekkraft: ��������������������� 34 lbs/15,4 kg Driftsspenning: ������������������ 12 V Strøm: ����������������������� maks. 12 V 32 A Batteri (anbefalt): �������������� 12 V/70 Ah (medfølger ikke) Hvor mye kraft er 15,4kg? er det ca to hester på ein gummibåt? Og er det nokon som klarer rekne ut brukstid med 70Ah batteri? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oblygre Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 (redigert) Brukstid= Batterikapasitet / Strøm 70 Ah/32 A ca. 2 timer i praksis litt under pga. stort strømuttak. Men blybatteri bør ein ikkje tappe for langt ned, men 1- 1,5 time på fullt, det doble på halv effekt burde gå. Har ein Rana 13, tippar eg får 4 knop på den. 15 kg skyvekraft tippar eg tilsvarer under 1 hk påhenger. Redigert 10.Mai.2010 av oblygre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 32A ved 12V gir 384W. Som vil tilsvare ca. 0,58HK Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Merk teksten i brosjyren ......." etter all bruk i sjøvann bør motoren skylles i ferskvann ....." ....så kan en spørre seg om den tåler saltvann !!! Skal jeg ha en påhenger, skal det holde å kjøre den i ferskvann ved seongens slutt ! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
BMP Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 32A ved 12V gir 384W. Som vil tilsvare ca. 0,58HK Da regner du med 100% virkningsgrad noe som garantert ikke stemmer. Om en hadde målt ytelsen på propellakslingen vile den nokk vært godt under 1/2 Hk. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 hmm hadde sikkert holdt til ungane, men skylles kvar gong.... er det kjølekanaler eller er det bare motorhuset under vann som skal slippe salt som tørker inn....? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oblygre Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Det er vel ikkje kjøling på denne, kun "naturlig", så det er vel simmeringer & pakninger som skal skylles slik at de ikkje blir ødelagt vil eg tru. Eg har brakkvatn der båten ligg, så kanskje det er godt nok. Men den bør vel taes på land når den ikkje brukast, og da er det jo bare å døppe den i ei bøtte på vei inn i naustet. Litt skeptisk..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Merk teksten i brosjyren ......." etter all bruk i sjøvann bør motoren skylles i ferskvann ....." ....så kan en spørre seg om den tåler saltvann !!! Skal jeg ha en påhenger, skal det holde å kjøre den i ferskvann ved seongens slutt ! Fortell meg hvilket merke av utenbordsmotorer som ikke i brukermanualen nevner at motoren (vannkanaler) må "innom" ferksvann etter bruk i saltvann! Jeg har tilgode å se det, men har kun erfaring med Tohatsu, Yamaha, Suzuki, Johnson og Honda. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 ja det er sikkert sant Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
oblygre Svart 10.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Det var eg faktisk ikkje klar over, men du har rett, Honda skriver "Rengör och spola utombordsmotorn grundligt efter varje användning i salt eller smutsigt vatten. Tvätta motorn utvändigt med rent sötvatten." Jepp, ein gang for året blir dette gjort når motor blir tatt opp. Har ein 1986 modell som har gått tett ein gang i kjølekanalar pga. salt, så det reduserer heilt klart problemer å gjera dette oftare. Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Fortell meg hvilket merke av utenbordsmotorer som ikke i brukermanualen nevner at motoren (vannkanaler) må "innom" ferksvann etter bruk i saltvann! Jeg har tilgode å se det, men har kun erfaring med Tohatsu, Yamaha, Suzuki, Johnson og Honda. I rest my case Visste ikke at det var en "generell tekst" ......... Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
OT-flyktning Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Jeg mener derimot at jeg en gang har lest at det finnes både saltvanns- og ferskvannsutgaver av disse motorene. Saltvannsutgavene importers sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2010 Ja da, det finnes saltvannsutgaver av el-påhengere og det merkes på prisen :) Skal se om jeg finner en link. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.