Jump to content

kjøpsråd Johnson 115hk Ocean Pro 96mod

snurresprett

Recommended Posts

Hei

trenger litt hjelp på denne.

Var i Dag og kikket på en Johnson 115hk Ocean Pro 96modell. Eieren kjøpte den i fjor, me båtlivet falt ikke i smak og han selger derfor.

Tok med min Biltema komptester og dro for og kikke på den. målte alle fire sylindre mellom 6-6,5. Synes dette var litt lavt, men men.. biltema komptester ?

hvor god er den ??...

Men ble mer bekymret for :

1) synes det var litt grått belegg\olje på gjengene på noen av pluggene. HVa tror dere om dette?

2) Da jeg skrudde ut olje skruen nederst på girhuset kom det hvit tykt flytende olje! Eier trodde dette kunne være fordi den ikke hadde hatt service på noen år.

Hva tror dere? er det jeg som er litt paranoid? eller bør jeg styre unna denne ?

vilken båt følger med, vann girolja!

tror jeg har tenkt meg om en ekstra gang.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22280889

Er denne som følger med! Er veldig skeptisk til Vann i Gir Oljen, men har snakket med noen som sa at dersom den ikka hadde skiftet olje på mange år kunne den fort bli slik. De mente at dersom du kjente på den og konsistensen var som olje.. og at den ikke hadde skilt seg nevneverdig så skulle det gå gret og bare skifte oljen..

men stoller ikke helt på den. Noen andre som har opplevd det samme ? hva gjorde dere?

Har hatt en slik motor i mange år og brukte ca 1/1,05 liter per nm med 4/4500 rpm som jeg ikke synes er så helt galt. Dette var på en nokså tung skjærgårdsjeep på 18 fot. Min motor var fra 1997 og solgte båt/motor i 2007 og hadde aldri noe problemer med motoren.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Har du litt flaks kan det hende at det holder med å bytte pakninger på oljeskruene.

Sjekk tiltemekanisme og generell tilstand.

En mulighet er jo å prute ned litt feil og koste på båt/motoren noe.

tiltemekanismen var god! motoren ble kjøpt som "bruktmotor" fra en forhandler i 2009, så dersom denne hadde vært synlig dårlig tror jeg

det ville vært oppdaget da. Jeg reagerte at kompresjonen lå på 6-7 på alle fire sylindrene. jevnt men dog noe lavt!

Jeg håper det eventuelt kun er pakningen på oljeskruene, men den må eventuelt "dieselflushes" først, så den jobbet setter jeg eventuelt bort.

Ravn' Garage hadde 4 ukers ventetid.

Har hatt en slik motor i mange år og brukte ca 1/1,05 liter per nm med 4/4500 rpm som jeg ikke synes er så helt galt. Dette var på en nokså tung skjærgårdsjeep på 18 fot. Min motor var fra 1997 og solgte båt/motor i 2007 og hadde aldri noe problemer med motoren.

Denne står på en Mørebas med vann i skummet;) så båten her er forholdsvis tung

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...