Jump to content

Vann i olja på 290 drev. Hva må gjøres?

oyvindNO

Recommended Posts

Akkurat vært på båten for å bytte olje på drevet (vet jeg burde byttet på høsten, men det ble ikke slik denne gangen). Oppdager at olja er lys og at det tydelig er kommet vann i olja :headbang::headbang::headbang: . Den er ikke grå, så tror ikke det er veldig store mengder (er mere lyse gul), men liker det ikke. Demonterte knutebelgen for å se om det var rester etter vann der, men kunne ikke se noe. Har stått siden høsten så det kunne selvfølgelig forsvinne på denne tiden, men det så bra ut der. Drevet var totaloverhalt i 2008. Ble byttet olje før sesongen i fjor, uten tegn til problemer.

Hva tror dere jeg må gjøre? Holder det med en trykktest og tette eventuelle lekasjer, eller er det mere som bør byttes. Dreier seg om en sesong med begrenset mengde vann og ikke lenge siden det ble overhalt. Noen som har noen "rimelige" verksteder å anbefale i Kristiansandsområdet som er gode på disse drevene?. Hvor mye kan dette koste (fikk ihvertfall noe å bruke feriepengene på)?

Har hatt drevet på trykktest, og det så bra ut. Det som ikke var bra var at jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte drevsats. Han som gjorde det mente at det ikke var mulig å få drevsats til 290 drev med utveksling på 2,15:1. Alternativet var å kjøpe et bytte undervannshus til ca 37000 :headbang: . Noen som vet om det er mulig å få tak i drevsats med utveksling på 2,15:1. Finnes vel tusenvis av disse som kjører enda, så kan ikke forstå at det kan være noe problem. Har en AQ151 motor.

Takker for alle tips som kan spare meg for MYE penger....

Jeg har vanskelig for å tro at drevsats mnå byttes bare etter å ha tittet på oljen. Drevene er bygd for å tåle noe vann i oljen. Det er veldig vanlig at det er noe vann i oljen. Hvis drevet har stått ro loddrett og du tapper oljen vil det normalt sett komme noe olje med vann først (typisk grå eller hvit) og etterhvert vil det komme kun olje. Så lenge andelen av "ren" olje er klart størst er det sjeldent noe problem.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Jeg har vanskelig for å tro at drevsats mnå byttes bare etter å ha tittet på oljen. Drevene er bygd for å tåle noe vann i oljen. Det er veldig vanlig at det er noe vann i oljen. Hvis drevet har stått ro loddrett og du tapper oljen vil det normalt sett komme noe olje med vann først (typisk grå eller hvit) og etterhvert vil det komme kun olje. Så lenge andelen av "ren" olje er klart størst er det sjeldent noe problem.

Vet ikke hvor mye han hadde demontert, men fikk beskjed om at han fant groper og slitasje på tannhjul (eller hva det er som er der inne). Det var meg som tappet av oljen, og det var samme farge på all oljen (lysegul, ikke hvit/grå).

Slitasje er det alltids på tannhjul ol. i drevet, men det er uansett beskrevet i servicemanualen hva toleransene skal være. Jeg tror nok først og fremst at lager er det som først blir berørt av for mye vann i olja. Blir det for mye vann blir det rett og slett rustdannelser i tillegg til manglende smøring. Mao det skal mye til før tannhjul ol. er nedslitt før lager. Jeg ville hatt drevet til kontroll hos noen andre med erfaring på dette.

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Sikker på at det var "VP" olje du hadde på forrige gang? Fylte BT olje på min i våres. Den var lys gul...

Nei, det er jeg ikke sikker på. Jeg kjøpte båten på vann i fjor sommer. Fikk med et par oljekanner han hadde til overs og denne olja hadde vanlig "oljefarge", men vet jo ikke om det var dette oljemerket han hadde fylt på.....

Kjente du på viskositeten på olje so kom ut? Føltes den smørende eller tykk som grøt? Jeg tipper olja var OK på ditt drev. Angående det andre problemet ditt ville jeg bare kjørt med det til det havarerer. (Hadde jeg vært skikkelig rasshøl hadde eg solgt båten og kjøpt ny, og håpe at de jeg kjøpte av ikke var rasshøl)

Låner tråden din litt og spør hvordan dere får ut den jæ**a propell akslingen?

Jeg måtte bruke MYE moment for å få løs boltene, mye irr(hvitt pulver) som kom med når jeg dro av disse. Leste at folk bare dro ut akslingen??? Jeg prøvde først å dra med vanlig håndkraft, så med konen skrudd på, så med litt varme. Etter det hentet jeg en utretterhammer(en sånn stang med lodd på) som jeg satt mot bakdelen på konen slik at jeg prøvde å tæsje denne ut(virket vell omtrent som det spesialverktøyet til VP). Siste forsøkte jeg uten varme.

Noen som vet dimensjon og info på jengene på denne akslingen? tenker å kjøpe en mutter og sveise feste til denne hammeren slik at den blir identisk VP sitt verktøy, men tror ikke det blir å hjelpe mye..

Tips å triks ønskes :o

EDIT: heter glidehammer, en slik jeg brukte

Redigert av lite (see edit history)

Må vell være mulig å benytte annen giring og annen propell for å kompensere? sikkert noen som vet mye mere om dette, men et brukt brukbart drev samt annen propell koster deg vell rundt 10 lapper, å da har du nok et komplett drev. Ivhertfall et 280 drev..

Noen som vet dette? Er det mulig å endre utveksling å kompensere med annen propell?

For å være helt ærlig med deg:

-Oljen er gul, tilsier stort sett olje av en eller annen type

-Den er ikke grå og jævli, ergo kan det umulig være mye vann i den. Ergo: noenlunde tett drev. mest sannsynlig helt tett. Som du sier, det er trykktestet og funnet tett.

De nevnte gropene osv ville jeg bedt om å se på før noe mer skjedde. Ting som er gamelt, vil bli slitt. Det er langt fra slitt til ødelagt. Du sier at du tappet gul olje og at det var tydelig at det var vann. Nå skal ikke jeg være frekk, men har du sett gammel olje og vann sammen? Det er så grått og ille at du ikke er i tvil, det er ihvertfall ikke gult :-)

Når du tappet, kom det da rent vann først, og så olje? vannet skal jo synke til bunnen, og skille seg fra oljen over tid.

Jeg ville kjøpt det drevet i Serige (fordi det er hønnbillig), satt sammen det drevet du har, satt det på båten og kjørt ivei. Fortsatt at det ikke er stygge ulyder i drevet :-)

mvh

bavaria32sprot

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

For å være helt ærlig med deg:

-Oljen er gul, tilsier stort sett olje av en eller annen type

-Den er ikke grå og jævli, ergo kan det umulig være mye vann i den. Ergo: noenlunde tett drev. mest sannsynlig helt tett. Som du sier, det er trykktestet og funnet tett.

De nevnte gropene osv ville jeg bedt om å se på før noe mer skjedde. Ting som er gamelt, vil bli slitt. Det er langt fra slitt til ødelagt. Du sier at du tappet gul olje og at det var tydelig at det var vann. Nå skal ikke jeg være frekk, men har du sett gammel olje og vann sammen? Det er så grått og ille at du ikke er i tvil, det er ihvertfall ikke gult :-)

Når du tappet, kom det da rent vann først, og så olje? vannet skal jo synke til bunnen, og skille seg fra oljen over tid.

Jeg ville kjøpt det drevet i Serige (fordi det er hønnbillig), satt sammen det drevet du har, satt det på båten og kjørt ivei. Fortsatt at det ikke er stygge ulyder i drevet :-)

mvh

bavaria32sprot

Takker for gode tips. Jeg kan vel ikke skryte på meg at jeg er noe ekspert på gammel olje med vann. Kom ikke vann først og var samme konsistens på alt sammen. Jeg sammenlignet farge på ny olje og den som kom ut.

Etter alle kommentarer her tror jeg ikke jeg skal ta det for god fisk det han sier. Bør nok ha en "second opinion". Er det mulig å se dette uten å demontere undervannshus?

Anngående ulyder så hørte jeg ikke noe unormalt nå i sommer, men hører jeg noe når båten står på vannet?

Takker for alle svar.

...var samme konsistens på alt sammen. Jeg sammenlignet farge på ny olje og den som kom ut.

Og hvis det lukte for jæ**i, så er det bare olje. Tror ikke du har hatt vann i olja, jeg :-) Jeg gjorde tabben ifjor å tapope gearoljen inne. Lukte i hele huset i 3 uker etterpå. Ikke å anbefale.

Etter alle kommentarer her tror jeg ikke jeg skal ta det for god fisk det han sier. Bør nok ha en "second opinion". Er det mulig å se dette uten å demontere undervannshus?

Det vet jeg ikke. Sorry :-)

Anngående ulyder så hørte jeg ikke noe unormalt nå i sommer, men hører jeg noe når båten står på vannet?

Ja, noe kan du høre hvis du er var for slikt. Hvis du er i nærheten av slik de fleste kvinner er, hører du ikke noe :-)

Håper dette ordner seg. Jeg tror ikke du har hatt vann i oljen, resten vet jeg ikke.

Mhp på han som sier du må bytte drevsats; Når noen mener at noe må byttes, bør de gi none gode arguemnter for å bytte. Mer enn "kjekt å gjøre for å være sikker" argumenter. Husker du argumentet for at dette måtte byttes?

BTW: Ref innlegg1: Det er ikke noen "hull" eller lignende fra knutebelgen/der oppe og inn til gearoljen. Så selv om du hadde hatt vann i knutebelgen, berører ikke dette oljen i selve drevet.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Og hvis det lukte for jæ**i, så er det bare olje. Tror ikke du har hatt vann i olja, jeg :-) Jeg gjorde tabben ifjor å tapope gearoljen inne. Lukte i hele huset i 3 uker etterpå. Ikke å anbefale.

La ikke merke til noe spesiell lukt, men prøvde ikke heller da...

Mhp på han som sier du må bytte drevsats; Når noen mener at noe må byttes, bør de gi none gode arguemnter for å bytte. Mer enn "kjekt å gjøre for å være sikker" argumenter. Husker du argumentet for at dette måtte byttes?

Han sa at den var synlig slitt og at det var spor i den. Tenkte jeg skulle kjøre ut til han å se på den selv...

Noen som vet noen i Kristiansandsområdet som har kompetanse til å sjekke/se på denne og som ikke har ventelister til langt utpå sommeren :nonod: ?

Var å kikket på drevet nå i kveld og tok et bilde. Mekanikeren sa at det ikke var noen tvil om at det var vann i oljen, men det var ikke nødvendigvis det som hadde skapt problemet. Problemet var at det var hakk i overføringen som hadde gått gjennom herdingen. Som han sa så kunne det godt være at det ikke ble noe problem i år, men slitasjen vil akselerere veldig fort når hakkene/gropene er gått gjennom herdingen. Hvis da alt av spon går i oljen så vil jeg ødelegge mye mere, så det var absolutt ikke anbefalt å kjøre til det havarerer. Sannsynligvis så var det ikke skimset helt nøyaktig ved overhaling i 2008, og det er det som har skapt problemer.

Inntrykket mitt var at han var ærlig og viste hva han snakket om. Tror jeg tar det for god fisk og starter jakten på ny drevsats... Sjansen for at et billig drev på finn er så mye bedre er vel neppe så stor.

drev.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...