Jump to content

Hvor i båten bør motoren stå?

Ole Olsen

Recommended Posts

Hei

har en 28 fots snekke hvor jeg skal sette inn en bedford diesel på ca 100 hk.

Den gamle motoren er en Albin på ca 10-12hk. Denne er jo vesentlig mindre både i størrelse og ikke minst tyngde. Både størrelse å tyngde bekymrer meg ikke så mye, men er hvordan jeg skal finne ut hvor i båten den skal stå :confused:

Etter min mening bør den jo stå ca midt i båten da dette er mest tenkelig........men er ikke sikker.

Noen der ute som har noen formening om dette?, å om hvordan man eventuelt regner seg fram til dette?

Gjelder deplasementskrog.

Motorens plassering er vel allerede tatt hensyn til ved beregning av båten. Ideell plassering er midt på, midt i! Men det stemmer ikke lenger dersom designeren har ønsket å prioritere plass i kabinen, kortere propell aksling og har beregnet skroget deretter.

Gjelder planende skrog.

Gjerne hengende utvendig bak hekken. (dvs påhengsmotor)

har jo revet alt av overbygg, så er kun skroget igjen. Har derfor mulighet til å anpasse litt der med tanke på vekt når jeg bygger nytt. Kommer til å bygge båten opp to bordganger, så både båt å kahytt blir høyere.

Har ikke noe ballast i den nå, så jeg kan jo regulere dette etter hvordan båten blir på vannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...