Ole Olsen Startet 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2010 Hei har en 28 fots snekke hvor jeg skal sette inn en bedford diesel på ca 100 hk. Den gamle motoren er en Albin på ca 10-12hk. Denne er jo vesentlig mindre både i størrelse og ikke minst tyngde. Både størrelse å tyngde bekymrer meg ikke så mye, men er hvordan jeg skal finne ut hvor i båten den skal stå Etter min mening bør den jo stå ca midt i båten da dette er mest tenkelig........men er ikke sikker. Noen der ute som har noen formening om dette?, å om hvordan man eventuelt regner seg fram til dette? Sitér dette innlegget Link to post
WingCommander Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Hei. Jeg har en Kragerø 26 med en Bedford motor. Rekker 6'er. Den står helt bak i båten. Den står gal vei og har et V-gir. Funker greit det på min båt. Har fersvannstank foran i baugen som rommer 150 liter som motvekt. Så den behøver ikke å stå midt i båten. Mvh Paul Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Har fersvannstank foran i baugen som rommer 150 liter som motvekt. Og når ferskvanstanken er tom hva da ? Plassering av motor må nøye beregnes med tanke på båtens stabilitet og sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
WingCommander Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Er ikke store forskjellen på min ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Og når ferskvanstanken er tom hva da ? Plassering av motor må nøye beregnes med tanke på båtens stabilitet og sjøegenskaper. Så enig så enig Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
bellen Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Og midt i båten er egentlig heller ikkje heilt gunstig. Ein båt har som regel meir oppdrift akter enn forrut. Så grovt sett så er beste plasseringa 1/3 akter. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 11.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2010 Gjelder deplasementskrog. Motorens plassering er vel allerede tatt hensyn til ved beregning av båten. Ideell plassering er midt på, midt i! Men det stemmer ikke lenger dersom designeren har ønsket å prioritere plass i kabinen, kortere propell aksling og har beregnet skroget deretter. Gjelder planende skrog. Gjerne hengende utvendig bak hekken. (dvs påhengsmotor) Sitér dette innlegget Link to post
Ole Olsen Svart 12.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2010 har jo revet alt av overbygg, så er kun skroget igjen. Har derfor mulighet til å anpasse litt der med tanke på vekt når jeg bygger nytt. Kommer til å bygge båten opp to bordganger, så både båt å kahytt blir høyere. Har ikke noe ballast i den nå, så jeg kan jo regulere dette etter hvordan båten blir på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.