Jump to content

Anbefaling av batteriverktøy

Frøken Fryd

Recommended Posts

jeg har en milwaukee skrumaskin, er superfornøyd med den. Litt tung og kraftig bygd, kan sikkert bruke den som hammer.

Gamlingen har en litt dyr hitatchi, liten og lett arbeidshest det.

dewalt har jeg aldri fått helt rockefot av, men de har kanskje flere serier der jeg nok har prøvd av den billigste.

Må jo være helt kanon med en kombipakke, vet du om batteriene er like på verktøyene? Det ville i tilfelle vært en fordel.

- anders m.

Bruker mye el verktøy i mitt arbeid,har prøvd det meste, har en Panasonic batt.drill som jeg er meget godt fornøyd med, utover det er det kun Festool som gjelder.

Mye smarte tilsatser og meget god holdbarhet, anbefales på det varmeste :yesnod:

(og jeg er ikke sponset :smiley::smiley: )

La Vida

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Panasonic er kremen av batt.verktøy.

Ellers er det ikke mye å utsette på Hilti heller.

Når det kommer til valg av slik utstyr,tror jeg prisen er mer avgjøende enn merke.

Betaler du under 1000 kroner er det dritt uansett hvilket merke det er.

Betaler du 2-3000 kroner for en batt.drill får du en bra maskin uansett hvilket merke det er.

Betaler du mer enn 3000 kroner betaler du for mye for en batt.drill til hva jeg antar er ditt behov.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

DeWalt er bra verktøy.

På jobb bruker vi imidlertid nesten bare Bosch sine industriutgaver (blågrønn farge). Gode å arbeide med, super levetid.

Panasonic liker jeg ikke personlig, men det har med mine egne preferanser ang virkemåte og tekniske detaljer å gjøre.

Black&Decker og slikt pleier jeg å styre unna pga dårlig kvalitet.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

DeWalt, Elu og Black&decker er samme greia, men forskjellig prisklasse/kvalitet. BlåBosch er alt for tungt verktøy. Milwaukee er vel egentlig gammal Bosch, liksom Amerikansk(fikk MYE retur på de). Wurth var mye gammal bosch, og solgte Elu under sine klistremerker (har klistra mye)

Panasonic er bra, men for dyrt for de fleste på hjemmebasis.

Hitachi leverer mye bra også. De billigste settene har litt lite styrke (ah) i pakkene, men leveres ofte med 2 batterier. Dyr Hitachi er gull.

Alt som er dyrt er jo som regel greit. Men mange ganger er det lett å se seg blindt på en "stor" drill.

Se på hastighetene de klarer. En som kun leverer 550-750rpm er fin til å skru med, men ræva til å borre med. Går den opp til 2000rpm eller mer har den ofte 2 eller 3 gir, og det er fint.

En rask lader er bra, men ikke for raskt. Da lever som regel ikke batteriene lenge i lengden. Panasonic hadde vel noen 15 minutters ladere, og du blir lei av å kkjøpe batteripakker 2 ganger i året, til 1200kr pakka egentlig.

5 timer ladetid, for husmødre/husfedre som skal skru en skrue i veggen etc, styr unna.

Jeg har hatt mye forskjellig og sett mye forskjellig i forbindelse med jobb etc. Nå bruker jeg Hitachi sine produkter og de er flotte og gjennomtenkte. Forrige helg skrudde jeg terrasse og de ble ca 3000 skruer. Med en tung bosch eller Dewalt hadde jeg daua. Med en lett Hitachi gikk dette som en lek. Men smak og behag. Er man Heman så er det jo greit, men det er ikke jeg.

Men kjøp noe som er av "kjent" merke. Ikke den kule røde på tilbud hos Maxbo, på 18v, till 299kr, Søppel :)

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Betaler du mer enn 3000 kroner betaler du for mye for en batt.drill til hva jeg antar er ditt behov.

Betalte 4500,- for en Festool batteridrill. Verdt hver eneste krone :wink: , drill nr.1.

Drill nr. 2, Hitachi momenttrekker, et råskinn når det gjelder å skru. Har løsnet hjulmuttere med 12v utgaven.

Har også stor tro på den nye serien til Makita. Foretrekker lette og sterke batteridriller i jobben derfor faller DeWalt XPR og Milwaukee utenfor.

Morten

DeWalt, Elu og Black&decker er samme greia, men forskjellig prisklasse/kvalitet.

Nå har jeg brukt mye av både DeWalt, Elu og B&D ...og at dette er "samme greia" stiller jeg meg riiiimelig uforstående til. Ikke ser de like ut, ikke fungerer de likt og ikke oppleves de like ...men ja, det er definitivt ulik kvalitet ;)

Elu er forresten oppskrytt ...det koster mer enn det smaker.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

For oss glade amatører som ikke gidder å bruke flere tusenlapper på drill er grønn Bosch en prima maskin.

Jeg kjøpte en med 2x lithium batterier for 1250,- kampanjepris Jernia og den rekker til det meste synes jeg.

Ikke er den tung og batteriene varer lenge. Og innebygget diodelys er det også.

Synes det blir litt sånn som at en amatørfotograf ikke trenger å legge ut 20.000 for et speilrefleks når han kan få veldig

god bildekvalitet og holdbarhet for en fjerdedel av summen.

Redigert av Brumm (see edit history)

Det var snakk om pakkeløsning med fleire verktøy. Ikkje alle leverandører som har dette, så derfor blir ikkje allt som ramses opp her like opplysende for tråden.

Men for å føye til ennå meir i den sjanger.... Elu eksisterer ikkje. Elu ER DeWalt, der har vert navneskifte/fusjon. Leverandør av DeWalt er Black & Decker.....ikkje omvendt... men det er ikkje samma suppa. Produsert forskjellig.

Volvo er volvo sjølv om de tidligere var eid av Ford...og nå noko fjernt...Geely? ja..

skulle lage smilefjes eg...men faen veit korsen det skal gjeres nå.....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...