Jump to content

Forbruk Johnson 90hk v4 vs Evinrude 60hk?


ebk

Recommended Posts

Det kommer helt ann på hvilken båt de sitter på, belastning under diverse turtall osv. 90hk kan være rimeligere på marsjfart enn 60hk dersom du må ha bånn gass for å holde marsjfart med 60hk.

 

Det er nok betydelig høyere forbruk på 90hk med åpent spjeld. v4 motorene fra omc er kjent for å være tørste.. men forbruk ved åpent spjeld er vel ganske uinteressant (avhengig av båt).

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke nødvendigvis være billigere å kjøre med liten motor.

 

En stor motor som ikke sliter er nok mer økonomisk å kjøre med enn en for liten motor som sliter hele tiden.

 

Det er jo en grense for hvor stor motoren kan være før det blr ulønnsomt,men det beste er å bruke en motor som ligger i sin mest økonomiske del av registeret ved den hastigheten du kjører mest i.

 

Her kan vel også forskjellige propeller være med på å "finjustere" turtallsområdet.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Det kommer helt ann på hvilken båt de sitter på, belastning under diverse turtall osv. 90hk kan være rimeligere på marsjfart enn 60hk dersom du må ha bånn gass for å holde marsjfart med 60hk.

Det er nok betydelig høyere forbruk på 90hk med åpent spjeld. v4 motorene fra omc er kjent for å være tørste.. men forbruk ved åpent spjeld er vel ganske uinteressant (avhengig av båt).

 

Enig i dette, etter min erfaring er disse motorene gjerne relativt økonomiske på marsfart men slurper godt nedpå på fullt.

 

 

Årsmodell har også mye å si, kom en helt ny serie V4 med annen motorkonstruksjon på slutten av 80-tallet. Mener disse er mer gjerrige på drivstoffet enn den foregående.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Cirka 1/1,05 liter per nautisk mil på økonomisk hastighet - 4/4500 rpm. Forbruk på max rpm per time blir for meg et helt teoretisk spørsmål.

Jeg har en evinrude V4 96 modell og denne bruker jeg rundt om litern på mila med når jeg ligger i 22-23 knop, turtallet vet jeg ikke da turtelleren min ikke virker men jeg topper på cirka 30 knop. Da jeg har temmelig nøyaktig 20 mil tur retur hytta og forbruket er omtrent 20 liter hver gang. Hadde tidligere en Mercury 70 hk 78 modell på samme båt og brukte da samme suppe men ved fart 20 knop. Denne var 70 hk målt på veiva noe som ifølge de lærde til sammenligning gjorde at denne nok i utgangspunktet ikke var mere en 60 hk

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...