Jump to content

Fjord 21 med AQ260 drar mot babord - er det normalt?

KSE

Recommended Posts

Etter jeg byttet ut VPAQ145 (R4) med AQ260 (V8) dras baugen på båten VELDIG mot babord. Har høyregående propell på et VP280 drev. Regner med det er normalt og kommer som følge av nok(...) krefter i maskineriet. :wink: Men dette skal kanskje kunne justeres med finnen på drevet(?) Spørsmålet er hvor mye/ hvor mange grader finnen skal dreies. Har ikke prøvd meg fram enda. Hadde vært glimrende hvis noen her hadde erfaring med dette (også)? :rolleyes:

Iflg lektyren så vil den dra til venstre når uttrimmet for mye. Peker drevet litt opp nå eller står det på linje med båten? Veit når eg holdt på med dette påhengsgreierne så hadde høyde og vinkel veldig stor betydning i hvor mye det dro i rattet.

Iflg lektyren så vil den dra til venstre når uttrimmet for mye.

Høyregående propell drar akterspeilet mot styrbord, venstregående propell drar akterspeilet mot babord. Jeg håper å kunne kompansere dette med "styrefinnen" som henger over propellen på drevet.

høyregående propell vil svinge båten til høyre når trimmet inn eller nøytralt. Omvendt ved 'ut'trimming.

Ja du kan justere med finnen men først burde du prøve å få redusert problemet der det oppstår. Når der ikkje er mer å hente kan du justere finnen.

Redigert av Korsnes (see edit history)
høyregående propell vil svinge båten til høyre når trimmet inn eller nøytralt. Omvendt ved 'ut'trimming.

Ja du kan justere med finnen men først burde du prøve å få redusert problemet der det oppstår. Når der ikkje er mer å hente kan du justere finnen.

Med båten mener du baugen på båten?

Alt det er er avhengig av fleire faktorer kor høyde og vinkel bestemmer hvor det drar. Om du kjører i nøytral trim nå med så stor motor på så liten båt vil eg tro den graver seg ned med baugen. Flytt tiltepinnen ut et hakk og sjå hva som skjer

• 3 uker senere...

Nei, jeg har ikke badet enda. men jeg har merket meg at pinnen nå står i det midtre av tre hull. Skal prøve å flytte den ut til ytterste hull senere i sommer. For det KAN virke som den graver seg litt ned i baugen. Jeg trenger i hvert fall ikke bruke flaps, for å si det sånn.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...