880 Startet 21.August.2004 Link til dette innlegget Startet 21.August.2004 Kom ned i båten i dag, lukten av diesel slo i mot meg. I motorrommet fløt det med ca 100l diesel. BB tank ser ut som den har gått lekk. Ser ikke frem til jobben med å rydde opp, i kveld får jeg drukne mine sorger :wink: før morendagens drittjobb begynner. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TommyJ00 Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Det eneste vi med sikkerhet kan fastslå er at før eller senere skjer det noe med båtene våre. Det er like J......surt vær gang. Fortvil ikke. Når jobben er gjort og du igjen ligger ute på pokalenes holme med noen kalde er dette igjen historie, og båt og sjø igjen forbundet med glede. mvh GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
unknownuser Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 ...lukten av diesel slo i mot meg. I motorrommet fløt det med ca 100l diesel.... IKKE FORTVIL !!! Dette skjedde meg også en gang, og etter bare noen timers arbeid så var motorrommet skinnende rent... Bare litt mas å få pumpet opp alt men det gikk på et vis det også... Sørg for å ha nok filler...(kjøpes billig på fretex) L Y K K E T I L ! ! ! mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Jensen_fra_Vest Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 En del av båtlivets gleder. Ikke alltid positivt å ha' båt, bare 90% av båtlivet er herligt, sidste 10% er ikke alltid like moro, men en del av båtlivet. Muligt at jeg bommet litt, bør sikkert være 99/1% Go helg til dere alle :headbang: Sitér dette innlegget Mvh. Jens Rytter. Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre) Link to post
880 Svart 21.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 IKKE FORTVIL !!! Dette skjedde meg også en gang, og etter bare noen timers arbeid så var motorrommet skinnende rent... Bare litt mas å få pumpet opp alt men det gikk på et vis det også... Sørg for å ha nok filler...(kjøpes billig på fretex) L Y K K E T I L ! ! ! mvh harBayliner Opprenskingen er nok det enkleste. Men tanken må jo tettes eller helst byttes. For å komme til tanken(e) må halve båten demonteres. I tilegg er det meget trangt nedi der og tankene er støpt fast med byggeskum :smiley: Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
unknownuser Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Du er sikker på at det er tanken som er lekk? Hos meg var det morken dieselslange som tok kvelden... enkelt og greit å bytte... Får håpe det er like enkelt hos deg da mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Skal til med en lignende sak selv i vinter. Tanken hos meg er det umulig å komme til. Den har ingen avtapping, ingen stoppekran og ingen inspeksjonsluke. Vet ikke en gang hvor mange liter den er på. Skal derfor grave meg ned til den og lage luke, montere måler og kanskje sette inn stoppekran om dette er praktisk mulig. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Du er sikker på at det er tanken som er lekk? Hos meg var det morken dieselslange som tok kvelden... enkelt og greit å bytte... Får håpe det er like enkelt hos deg da mvh harBayliner Har sjekket slangene, disse sitter i topp av tanken. I tilegg bader tanken i diesel.... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
unknownuser Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Har sjekket slangene, disse sitter i topp av tanken. I tilegg bader tanken i diesel....Uffda... Da får du unne deg en til i kveld syns jeg... mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Uffda... Da får du unne deg en til i kveld syns jeg... mvh harBayliner Bare en Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
unknownuser Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Bare en :lol: :lol: :lol: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink: :drink:Bare forsyn deg.... :lol: :lol: mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Jakob Svart 21.August.2004 Link til dette innlegget Svart 21.August.2004 Hei Føler med deg, det er jo noe forbaska dritt når slikt skjer. Håper det ordner seg på beste måten for deg. Tror jeg hadde litt av den samme følelsen i sommer, alt klart for 3 uker i båten, kun vannet manglet. Dette ble fylt på ene dieseltanken, endel sorte skyer passerete mitt nautomane hode da dette gikk opp for meg. Det ordner seg. Jakob Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 22.August.2004 Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Føler med deg. Hadde lekasje i tanken jeg òg, men fant HELDIGVIS ut av dette, før ombygging fant sted. Måtte skjære vekk motorfestene og hull i hekken for å få den ut, men siden jeg skulle bygge om fra 2 motorer til en motor, så gjorde det ikke så mye. Er bare så VELDIG glad at jeg fant ut dette før ombyggingen. Får håpe det går greit, hold oss orientert. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 22.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Dagen er tilbrakt med rydde opp i sølet. Begynte med å koble en slange til lensepumpens utløp i skrogsiden. Blandet såpe i dieselen i motorrommet, spylt med vann og lenset over på kanner. De siste restene ble sugd opp med en håndreven stempelpumpe. BB tank ble tappet for gjenværende diesel med samme pumpe, heldigvis ikke mere en 60 - 80 liter igjen på tanken. Nå gjenstår en grundigere utvasking nedi dypet og videre planlegging av videre tiltak for å finne årsaken til f--- skapen. Hadde tilsvarende problem med SB tank for noen år siden, men ikke så mye. Her fant jeg hullene og tettet dette med epoksy fra innsiden, dette har vært tett siden. Håper at muligheten for samme løsning kan benyttes på BB tank. Hvis ikke er sesongen slutt og all innredning i sentercabinen må ut for å komme til tanken(e). I slike tilfeller er jeg sjeleglad for at det allermeste er skrudd sammen med åpne skruer slik at skader på innredning kan minimaliseres. En posetiv ting i all dritten, nå fikk jeg bekreftet hvor mange liter det er igjen på BB tank når den nermer seg det røde feltet på tankmåleren.................. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Lasse_N Svart 22.August.2004 Link til dette innlegget Svart 22.August.2004 Om det er noe trøst, har jeg om mulig vært borte i en minst like lite morsom episode. Skulle sette mat (og øl) ned i kjøleboksen i båten, da jeg oppdaget att bensintanken til jolla lekket bensin. Tanken sto SELVFØLGELIG oppå luka til kjøleboksen, og når jeg tok opp lokket, fløt matvarer o.l i bensin! Tror jeg lenset bensin i flere minutter+ tørket med en mengde med papir. Dette var selfølgelig en av de varmeste dagene i sommer, med varm bensindamp, og hodepine som resultat. Senere, etter å ha kommet igang, og lagt til for kvelden, var det klart for kveldsmat. Kjøleboksnen var vasket 5 ganger med vann og Salo, og nye mat/drikkevarer var plassert i den. Vi var flere som etterhvert syntes det smakte Bensin av melken, til tross for Oboy. Mistanken ble bekreftet ved en (unnskyld) rap. Jeg rapet bensin i flere timer etterpå, fy f...! Nå har det gått en måned, men det er en liten eim av bensin enda....... Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Nå er tanken åpnet og helt tom, den siste skvetten har rent ut av seg slev så det tyder på at hullet er på det laveste punktet. Siden mannhullet er lite og på feil plass har jeg ikke klart å sjekke dette. Har tenkt å skjære et nytt hull som passer bedre med tanke på tilgang for å rette lekkasjen. Vil det kunne gå bra med stikksag i 3mm alu. Så til tettingen, det er uaktuelt med sveising siden tanken er ombord. Har tidligere hatt samme problem på SB tank, her testet jeg ut div. måter å tette på, det endte opp med epoxy, det eneste jeg hadde som holdt stand mot dieselen. Dette har holdt tett siden. Er epoxy det beste eller finnes det annet lurium som er bedre Årsaken til lekkasjen kan se ut til at det er tæring, groper i platene, dette er kun registrert på de laveste punktene i tanken. Regner med at det er vann som er årsaken, eller:confused: Ellers så tanken grei ut innvendig, det som var av skit her går opp i en spisesje. Tanken har ikke vært renset på minst 6 år. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
OT-flyktning Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Du har nå en stor metallbeholder med en blanding av luft og dieseldamp. Så skal du kanskje ta et verktøy som skjærer spon av denne beholderen.... Kjenner ikke tilstanden nøyaktig nok, men denne type arbeid medfører gjerne varme og kanskje gnister inn i denne beholderen med dieseldamp og luft..... Men klart: diesel er ikke bensin Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 fyll på en skvett vann, og sag i vei. Ha gjerne branslukker samt en slange i nærheten, men du vil neppe trenge det. MVH Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 fyll på en skvett vann, og sag i vei. Ha gjerne branslukker samt en slange i nærheten, men du vil neppe trenge det. MVH Suzuki Hva hjelper det mot Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Arvid_A Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Så til tettingen, det er uaktuelt med sveising siden tanken er ombord. Har tidligere hatt samme problem på SB tank, her testet jeg ut div. måter å tette på, det endte opp med epoxy, det eneste jeg hadde som holdt stand mot dieselen. Dette har holdt tett siden. Er epoxy det beste eller finnes det annet lurium som er bedre Da det hadde rusta hull i bensintanken på veteranbilen min, slipte jeg ned til bart metall i et passe område rundt hullet og la ei "kake" med "Chemical metal" (et Plastic Padding-produkt) over og rundt hullet. I dag, 3 år etter, er dette fremdeles helt tett. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 25.August.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Siden det er så vrient å se ned til skadestedet tok jeg turen ned i båten og tok bilder fra innsiden. Her er tanken fra innsiden, er nok litt mere grums enn en spiseskje, men dog lite etter seks år. Har mistanke til at hullet finnes i hjørnet her. Her området som jeg vurdere et ekstra mannhull. Tanken ligger langt nede i dypet og det er noe trang, så dette blir et slit Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Victora III Svart 25.August.2004 Link til dette innlegget Svart 25.August.2004 Hadde samme problemet på min tidligere Scand classic. Tanken det lakk fra lå selvsagt under pantryen og jeg så ikke akkurat lyst på å skulle demontere. Men til din trøst gikk det greit. Hos meg var det bare å flytte pantryet på selve dørkplata og dermed sparte jeg en del demonteringsjobb. Fikk tømt tanken og demontert den. Leverte den inn til en som sveiset aluminium og fikk satt på ny bunn og sider for 1700,- (110 liters tank). Tanken ble som ny og jobben var ikke så ille som jeg hadde trodd. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.