Jump to content

Kor varm kan eksosslange på våteksos bli? tips til sensor?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Skal inn med vetus vannlås/lyddemper i båten nå. Dette kan gå i stykker om kjølevann uteblir.

Lurte på å montere temperatursensor på eksosslangen for å kunne få eit forvarsel om kjølevannet uteblir.

Tenkte først å bruke sensor fra radiator bil som skulle gi lys ved temp over 92 grader(fra kjølevifte)...men

så varmt blir det sikkert ikkje? Nokon som veit dette?

Og evt tips til rimelig løsning?

Eg har lest om ein type vakumbryter eller noko slik som en kan ha på sugesida av sjøvannspumpa, men dette var veeeldig dyrt vist..

Hmmm får ikkje til smilefjes eg...snufs..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg målte temperatur på eksos bendet på min Yanmar 222hk ved ulik belastning,

denne gikk ikke over 65 grader så jeg bruker en bimetall sensor som legges inn ved 80 grader.

Elfa har slike Termostater som kan festes med f.eks slangeklemmer til bendet. Finnes i både NO og NC som kan brukes til å gi jordsignal til en alarm inngang.

De har dem i ulike temperaturverdier.

Min er koblet til alarm inngang på instrument panelet - så det vil i tilfelle både lyse og pipe :cheers_wine:

Redigert av lholsen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...