Jump to content

Wallas 4Kw diesel varmer vil ikke tenne når motor brukes

Moyja

Recommended Posts

Her er det noe galt. 13,8 Volt er jo temmelig høyt, selv med lader i float-modus. Jeg tipper du har et enormt spenningstap frem til varmeren din under oppstart. Det er da varmeren bruker mest strøm. Sjekk alle koblinger og strømtilførselskabelen til varmeren. Det trenger ikke være 13 - 14 V inn på varmeren, selv om du har denne spenningen på batteriene. En slik varmer bør uten problemer starte med spenning ned mot 11 - 11,5 V.

Om problemet oppstår kun når du har motoren igang er jeg sikker på at du henter forbrenningsluftet/inntaket på varmeren fra motorromet.

Når du har motoren igang vil denne lage vakuum da den bruker endel luft, en diselvarmer tåler ikke å måtte gå i et rom med vakuum.

Hent forbrenningsluften til varmeren utenfra så er nok problemet løst.

Dette er er jo et kjent ptoblem som alle klønete installatører overser, men nå var det ikke dette trådstarter beskrev. "Uten landstrøm" behøver ikke bety full peis på motoren.

De Wallas modellene jeg har sett, henter forbrenningsluften utenfra, i et eget rør som går utenpå eksosrøret. Hvis varmeren starter/fungerer normalt med landstrøm/lading, men ikke uten (på tross av tilstrekkelig spenning inn), ligner dette på et "mjukvareproblem". Det var derfor jeg anbefalte å ta kontakt med importør/produsent.

Hei Moyja

Vil ikke slippe dette med spenningsfall til varmer.

Hvor måler du og når måler du.

Du måler på sikring og og jord har jeg forståt, men hvor jorder du.

Du kan også ha spenningsfall mellem jord på varmer og der hvor du jorder under måling av spenning på sikring.

Måler du når varmeren er i gløde modus? Hvis ikke blir målingen feil.

Kanskje du er klar over dette men du forklarer ikke at det er dettte du gjør. Ivertfall syns jeg spenningen var høy på varmeren under gløding og dermed mistenker jeg målt uten belastning?

Så en annen ting. Kanskje det er lurt å sjekker kabel til glødeplugg inne i varmeren. Det hender at det blir dårlig kontakt på glødeplugg.

Smaapala

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...