Jump to content

Hva er boten for å bli stoppet uten båtførerbevis?

windystorm

Recommended Posts

................. Det betyr at du ikke kan kjøre jolle som du har på din f.eks 20 meters yacht, men selve yachten kan du fortsatt lovlig kjøre,..............

Betyr det at du ikke har lov å kjøre jolle med D5L.......... :eek:

- kan man da i teorien fortsatt kjøre på sin D5L?

Som jeg forstod det jeg leste så kan man da fortsatt kjøre alt som krever D5L, men ikke det som ikke krever D5L. Ikke spør meg om logikken, men kanskje mangel på sådan var årsaken til oppslaget?

Betyr det at du ikke har lov å kjøre jolle med D5L.......... :eek:

Jeg har lest om dette nylig, ja faktisk flere steder, men husker ikke i farten hvor så kan ikke gi noen konkret referanse, men innholdet var rimelig klart og som jeg skrev ovenfor. Nå er jo det meste man leser skrevet av journalister om hvem det ikke fremkommer så mnage honnørord her på forumet så jeg kan ikke gå god for tolkningen.

Forøvrig har mange skrevet om disse inkompetene politifolkene som skal kontrollere oss på sjøen og vil da nevne at alle de 8 båtførere som skal bemanne båten i Asker og Bærum har D5L i følge operativ leder Bård Grønnesby.

I samme artikkel står også at; Etter 1.mai må alle over 30 år ha båtførerbevis........så jeg skal ikke gå god for denne informasjonen heller.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 2 uker senere...

Men er det et felles register for Båtførerprøven og D5L innehavere?

Nei.

Båtførerprøven administreres av et AS. Merkelig nok. Og er ikke verdt papiret det er trykket på utenfor Norden.

D5 er et internasjonalt godkjent kompetansebevis utstedt av staten Norge.

Båtførerprøven administreres av et AS. Merkelig nok. Og er ikke verdt papiret det er trykket på utenfor Norden.

D5 er et internasjonalt godkjent kompetansebevis utstedt av staten Norge.

Det er av plast, ikke papir :saint:

Ja båtførerprøven og båtførerregisteret administreres av et AS (Norsk Test), men det er på oppdrag fra sjøfartsdirektoratet. På beviset står det "sjøfartsdirektoratet".

Grunnen til at det ikke har så mye verdi utenfor Norden er vel fordi det ikke er påkrevd opplæring på små båter i så mange land. Det kan uansett komme godt med som bevis/del av bevis på kompetanse når man leier båt i middelhavet f.eks.

I farvannet jeg ferdes med båten min er det aldri en eneste politibåt, har kun sett kystvakta et par ganger dra litt teiner. Er ikke veldig bekymret for kontroll for å si det sånn.

Har selv tatt båtførerbeviset på skolen i 1996, men har selvfølgelig mistet mitt. Har enda ikke forhastet meg med det å få kopi.

Har snakket med Norsk Test, men de har ikke noe i mitt navn i sine registre.

Problemet mitt er at karakterutskriften er i A3 og navnet mitt er ikke på samme siden som det står at jeg har gjennomgått kurset, defor vanskelig med å fa en kopi.

Har tatt et digitalt bilde av karakterutskriften min fra det året, tror dere det er godt nok for Norsk Test?

'

Jeg tok mitt i 1983 og har etterlyst en kopi fra Norsk Test.. de fant ikke noe, Ikke det at jeg trenger et, men kjekt å ha i disse dager

Skal sette i gang å se etter karakterboka, hvis den finnes enda...

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Han som styrer med båtførerkurs her i Søgne sier at man vil kunne få en bot på 5000,- for å ikke ha båtførerbeviset, samt kunne få 3000,- for å ikke ha det med seg i båten.

Om Norsk Test (eller hvem det er som utsteder beviset) er så forbaska trege med å få sendt det ut så MÅ jo polisen vise noen form for skjønn vel ? Får man ingen form for papir e.l. som sier at man har bestått ?

Samtidig så har jeg skjønt det slik at denne databasen\arkivet som inneholder "beviset" på at man har bestått IKKE er tilgjengelig for polisen ? Dermed vil ikke de kunne sjekke om man har beviset eller ikke, slik som de kan med førerkort for bil f.eks...da kan man mere forstå boten man kan få når man ikke har beviset med seg.

Litt beslektet med emnetittelen: Jeg har en svært sjø- og båtvant sønn på 15 3/4 år, og som faktsik har båtførerbeviset. Er det sagt noe om hva straffen vil være om han kjører en båt med 16-års aldersgrense (eks. en skjærgårdsjeep)? Vil det være det samme som om han kjørte uten båtførerbevis, f.eks. kr. 5000 slik noen antyder her i tråden?

Redigert av Ronald (see edit history)

Jo sjå der.... §1-03. Den viser til om poden kjører båten ulovlig.....

§1-04 viser ein dyrere sats om du lar poden kjøre din båt ulovlig....hmmm....

Dette er jo godt nytt?! Da er jo satsen for gutungen bare 500.- da siden eg har gitt han pioneren :giggle: Bra det, ellers hadde det blitt 1500.- for at eg lot han kjøre....? hm

Nederst på sida fra lovdata står det at det er oppdatert 7 juni 2010.....jaggu ikkje lenge siden det du

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Litt beslektet med emnetittelen: Jeg har en svært sjø- og båtvant sønn på 15 3/4 år, og som faktsik har båtførerbeviset. Er det sagt noe om hva straffen vil være om han kjører en båt med 16-års aldersgrense (eks. en skjærgårdsjeep)? ...

Ikke det at man skal oppfordre til ulovligheter nødvendigvis, men da er også min forståelse i tråd med Sæbøs:

1. Det aller verste som kan skje er at BÅDE eier og sønn får hver sin bot (under pkt. 03 og 04), altså totalt kr. 2000.
  2. Mer sannsynlig(?) er at kanskje bare en av 'partene' blir straffet? I så fall er worst case kr. 1500, best case 500 (om brukeren sier han tyvlånte båten, f.eks.).
  3. Det kanskje viktigste sett med podens øyne: Det står intet om at bårførerbeviset vil bli inndratt (evt. for en periode).

Så kommer selvsagt et virktig tilleggsmoment, nemlig hva forsikringsselskapet vil si dersom uhellet er ute. Har de klauseul om avkorting, så blir jo den økonomiske risikoen selvsagt større enn hva som fremkommer av punktene foran.

• 4 uker senere...

Det er feil for det slippes papir fra fly stadig vekk over kysten til Somalia.

Det finnes knapt en Somalier som ikke har lært å lese: In god we trust.

Det er andre ting som heller skulle vært sluppet fra fly over Somalia tror jeg ... Lettvint måte å få slutt på piratvirksomheten en gang for alle?:)

Redigert av jensemann2 (see edit history)
  • 3 år senere...
Guest Avmønstret#

• Det kanskje viktigste sett med podens øyne: Det står intet om at bårførerbeviset vil bli inndratt (evt. for en periode).

Det viktigste, sett med podens øyne, er vel å lære at far har et fleksibelt forhold til lover og regler?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...