Jump to content

Hva er boten for å bli stoppet uten båtførerbevis?

windystorm

Recommended Posts

Jeg lurer også på en ting, har ikke båtførerbevis, likevel går jeg for vannscooter, man risikrerer bare 5000 i bot? Ikke miste alt av sertifikat?

Sjekk på forhånd hva forsikringsselskapet ditt sier til eventuell erstatning hvis du forårsaker en ulykke uten båtførerbevis. En ting er boten fra politiet, noe heeelt annet er reduksjon i utbetaling for skade på egen person eller utstyr. (Eventuelt erstatningsansvar for skade påført annen person?)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

5000kr i bot for å kjøre uten båtførerprøven,er overkill,spør du meg.

Spesielt når man ved å ligge rett over 0.8 i promille (noe som er alt for høyt i seg selv) ligger på rundt 6000,-

Jeg er mer redd for fulle folk i en 50 fot cabincruiser i 20 knop,enn en edru 16-åring i en 10 fot With med 9,9 uten bårførerprøven.

Få bøtførerprøven inn som ett krav for ALLE,og få den inn som egen bokstav i førerkortet.

Kjører du i fylla med båt...MISTER du førerkortet og blir fotgjenger i 2 år,MEN det må skilles på hva slags båt det er snakk om.

Man kan ikke sidestille en 25-fot plastsnekke med maksfart på 8 knop med en 25 fot RIB med maksfart 40-50 knop.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Hvorfor ikke? Jeg har samme grense på min lille scooter som går i 41 kmh som bilen som går 200...

Da kan de heller ta den aktuelle farten båten blir tatt i.. Likt for alle.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Prinsippiellt er jeg enig med deg,men det kreves noe mer årvåkenhet når man skal kjøre bil i 40++ km/t innenfor en ca 2,5 meter bred stripe,og følgene blir alvorlige hvis man kommer for langt over til den ene siden og treffer ett motgående kjøretøy.

Tøffer man i 8 knop/ca16 km/t ut fjorden,har man gjerne en 50-100+++ meter bred stripe å følge og det er meget mindre risiko for å treffe et motgående fartøy som kommer i 40 knop.

Men som sagt i prinsippet er jeg enig,men så er det dette med å gjøre lovgivningen "fornfutig" da....

Ja og fornuften synes jeg er at kjører båten 7 knop så kjører den 7 knop selv om den kan gå 40..,

Ellers er jeg også enig med deg på det meste før konklusjonen;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Kjører du i fylla med båt...MISTER du førerkortet og blir fotgjenger i 2 år,MEN det må skilles på hva slags båt det er snakk om.

Her er eksempel på straffer som slår feil ut mener jeg.

Selvfølgelig skal man ikke kjøre i fylla, hverken med bil eller båt. Men har du kjørt edruelig med bil i 25 år, og av en eller annen tåpelig grunn tar en tur med båten mens du er på en snurr, bør det ikke gå ut over billappen.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

siden Båtførerbeviset ikke gjelder utenfor Norden, hva gjelder da om man skal seile med egen båt ? (seilbåt 28 fot)

Kjenner en fisker på Sicilia som har fiskebåt på 34 fot liggende ved kai sammen med kystvakta og han har ingen dokumentasjon på sine ferdigheter, eller kanskje det er slik at kystvakta/politiet har mer enn nok med båtflyktninger fra Afrika? Men uansett finnes det sikkert noen regler/krav for å føre båt nede i middelhavet, så hva bør man gjøre for å unngå å bli bøtelagt?

Her er eksempel på straffer som slår feil ut mener jeg.

Selvfølgelig skal man ikke kjøre i fylla, hverken med bil eller båt. Men har du kjørt edruelig med bil i 25 år, og av en eller annen tåpelig grunn tar en tur med båten mens du er på en snurr, bør det ikke gå ut over billappen.

Poenget er at man mister førerkortet altså retten til å føre noe som helst i trafikken,enten på land,eller vann.

Det vil jo også bidra til å få folk til å skjerpe seg ekstra,alle vet at politiet ikke har sjangs til å være overalt for å kontrollere.

Så sjangsen for å bli tatt er liten,og følgene hvis man skulle være så uheldig er ikke værre enn at man kommer seg greit ut av det,en noe slunken lommebok i noen måneder så er alt glemt.

Hva er det som er så mye mer bagatellmessig med båtfyll i 30-40 knop fremfor bilfyll i 60-70 km/t??

Er vel bare at i båt har man tatt seg noen drammer i "alle år",og det var nok "greit" før da de færreste hadde så veldig store og hurtiggående båter.

De tidene har forandret seg...flere båter,flere uerfarene brukere og ikke minst flere raske båter,gjør at jeg mener loven må oppdateres.

For meg kunne man gjerne overført dette til fartsovetredelser og villmanskjøring også,for fort på vann la oss f.eks. si 30 knop i tydelig merket 5 knop sone,og man blir landkrabbe uten lappen i 2-3 mnd.

Er nok ikke så mange slike tilfeller vi skulle sett i nyhetene for folk hadde klart å oppføre seg som folk på vannet da.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...