Jump to content

Hva er boten for å bli stoppet uten båtførerbevis?

windystorm

Recommended Posts

HAr lest mye frem og tilbake på nettet på bøtelegging av førere uten båtførerbevis. Slik jeg har forstått det så ligger straffe forslaget til høring på stortinget.

Jeg mener helt klart at alle må ta båtførerprøven, men tror det er lurt at politiet å ha en glidende overgang til bot i størrelseorden 5000kr og utestenging av fra sjøen i et år.

Boten er vel i utgangspunktet 5000,- pluss at du kan bli nektet å ta prøven i ett år. Vil tro at de utviser litt skjønn, f.eks. om du bare har glemt beviset, om du har tatt prøven, men enda ikke fått bevis osv. Det kan vel virke formildene og redusere boten. Lokale variasjoner forekommer vel dessverre også, jfr. andre tråder og avisartikler om de ulike PD's oppfatning av loven. Sånn er det inntil videre hvertfall.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Har hørt noe snakk om at det ikke kommer til å bli kontrollert i år ? Evt betyr det kanskje at dem ikke kommer til å slå ned på det denne sesongen ?

Hører kanskje spesielt ut, men det kom fra en rimelig oppdatert kilde...men om det er tilfellet skal man jo aldri være 100% sikker på. Noen andre som har hørt noe liknende ?

Det største problemet med og ikke ha "lappen" er veld vist det skjer noe.

Tipper alt som har med forsikring ikke gjelder da du kjører ulovelig. og vist man bekymrer seg for en bot på 5000 eller noe bør man verfall bekymre seg for hva som skjer vist du skader noen med en båt du ikke har lov til og kjøre...

og hvorfor ikke ta den, man bruker jo maks en helg og du har den resten av livet...

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

f.eks. om du bare har glemt beviset, om du har tatt prøven, men enda ikke fått bevis osv. Det kan vel virke formildene og redusere boten.

Om du har tatt prøven og bestått står du i registeret, og det kan sjekkes opp, tok den selv for 3 uker siden og ikke sett noe bevis i posten enda, kjører båt på jobb hver dag.. Selv om kystverkets båter neppe er de første som blir stoppet, men hvis det skulle skje kan de bare drite i å krangle på det, er ikke din feil om beviset ikke har kommet, så det skal de ikke kunne ta deg på.

Har hørt noe snakk om at det ikke kommer til å bli kontrollert i år ?

Her i Kragerø har de allerede vært ute å kontrollert.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg har alltig vært imot at testen skal være obligatorisk, men:

Hvorfor i huleste tar dere ikke lappen med en gang dere som trenger den? Hva er grunnen til å la være?

Det er veldig enkelt, ENN SÅ LENGE. Men jeg garanterer at det vil bli vanskeligere etter hvert som det vil bli utvidelser og innføring av lurespørsmål. Som for teoriprøven til billappen. Jeg tok båtlappen selv da det enda var frivillig. LETT.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Viste ikkje at det finnest papir for å kjøre Forhøster, Radiobil og Cementblander :sailing:

Jeg jobber som sementer i nordsjøen, og joda det finnes papirer for å kjøre sement blander :giggle:

Finnes vel papirer for det meste, uannsett om det er behov eller ikke.

Noen som har hørt om ett papirløst samfunn? Bare å :drink: det vekk....

Jeg tok prøven i går, tok den ikke tidligere for jeg hadde ikke behov for den før forrige søndag, og jeg måtte jo lese det jeg ikke kunne. Fikk streng beskjed om å ikke kjøre før jeg fikk beviset i posten fra Norsk Test, for da kunne jeg fortsatt få 5000 i bot og et års utsettelse.

Syns hele opplegget virker litt useriøst, for å være ærlig, for det hadde ikke kostet mye å utstede et midlertidig bevis slik som Vegvesenet gjør.

Og jeg leste en artikkel om at fra 18. mai skulle politiet i Bergen sjøsette noen båter og ta de som kjører uten bevis, så jeg holder meg i skinnet.

I farvannet jeg ferdes med båten min er det aldri en eneste politibåt, har kun sett kystvakta et par ganger dra litt teiner. Er ikke veldig bekymret for kontroll for å si det sånn.

Har selv tatt båtførerbeviset på skolen i 1996, men har selvfølgelig mistet mitt. Har enda ikke forhastet meg med det å få kopi.

Har snakket med Norsk Test, men de har ikke noe i mitt navn i sine registre.

Problemet mitt er at karakterutskriften er i A3 og navnet mitt er ikke på samme siden som det står at jeg har gjennomgått kurset, defor vanskelig med å fa en kopi.

Har tatt et digitalt bilde av karakterutskriften min fra det året, tror dere det er godt nok for Norsk Test?

Jeg tok prøven i går, tok den ikke tidligere for jeg hadde ikke behov for den før forrige søndag, og jeg måtte jo lese det jeg ikke kunne. Fikk streng beskjed om å ikke kjøre før jeg fikk beviset i posten fra Norsk Test, for da kunne jeg fortsatt få 5000 i bot og et års utsettelse.

Syns hele opplegget virker litt useriøst, for å være ærlig, for det hadde ikke kostet mye å utstede et midlertidig bevis slik som Vegvesenet gjør.

Er det noen som kan bekrefte dette? Eller avkrefte. Jeg har i den siste tiden oppholdt meg i utlandet men tar eksamen dagen etter at jeg kommer hjem. Jeg kommer til å bestå. Må jeg vente til jeg har sertifikatet for å føre båt?

En sak er at man kan få bot for å ikke ha med seg "lappen" - en annen sak er hvordan dette vil se ut hvis det skulle skje en ulykke og forsikringen må inn i bildet..

Ja, Bitteliten, så galt er det faktisk! Det betyr at du ikke kan kjøre jolle som du har på din f.eks 20 meters yacht, men selve yachten kan du fortsatt lovlig kjøre, skjønn det den som kan!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, Bitteliten, så galt er det faktisk! Det betyr at du ikke kan kjøre jolle som du har på din f.eks 20 meters yacht, men selve yachten kan du fortsatt lovlig kjøre, skjønn det den som kan!

Men er det et felles register for Båtførerprøven og D5L innehavere? Om man blir stoppet med sin vanlige båt under 15 mLOA - og bare viser båtførerbeviset - og det beslaglegges - kan man da i teorien fortsatt kjøre på sin D5L?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...