Hafrsfjord Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 ................. Det betyr at du ikke kan kjøre jolle som du har på din f.eks 20 meters yacht, men selve yachten kan du fortsatt lovlig kjøre,.............. Betyr det at du ikke har lov å kjøre jolle med D5L.......... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2010 - kan man da i teorien fortsatt kjøre på sin D5L? Som jeg forstod det jeg leste så kan man da fortsatt kjøre alt som krever D5L, men ikke det som ikke krever D5L. Ikke spør meg om logikken, men kanskje mangel på sådan var årsaken til oppslaget? Betyr det at du ikke har lov å kjøre jolle med D5L.......... Jeg har lest om dette nylig, ja faktisk flere steder, men husker ikke i farten hvor så kan ikke gi noen konkret referanse, men innholdet var rimelig klart og som jeg skrev ovenfor. Nå er jo det meste man leser skrevet av journalister om hvem det ikke fremkommer så mnage honnørord her på forumet så jeg kan ikke gå god for tolkningen. Forøvrig har mange skrevet om disse inkompetene politifolkene som skal kontrollere oss på sjøen og vil da nevne at alle de 8 båtførere som skal bemanne båten i Asker og Bærum har D5L i følge operativ leder Bård Grønnesby. I samme artikkel står også at; Etter 1.mai må alle over 30 år ha båtførerbevis........så jeg skal ikke gå god for denne informasjonen heller. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Knoxx Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Jeg må ta båtlappen nå så fort som mulig. MÅ jeg ha kurs, eller holder det med å bare kjøpe boken og lese den før jeg tar prøven? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Det er ikke noe krav om gjennomgått kurs for å avlegge båtførerprøven og jeg har for tiden flere hver eneste uke som bare kommer og gjennomfører prøven, på grunnlag av erfaring, selvstudier eller andre måter. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Penny Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Du må ikke på kurs, det holder å ta eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 Hva er egentlig reglene? har hørt at grensa er 25 hk og 8 meter, mens man må være 16 for å ha mer en 10 hk og over 10 knop og 8 meter, er dette helt feil? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2010 ..... er dette helt feil? Nei, det er noenlunde rett . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Men er det et felles register for Båtførerprøven og D5L innehavere? Nei. Båtførerprøven administreres av et AS. Merkelig nok. Og er ikke verdt papiret det er trykket på utenfor Norden. D5 er et internasjonalt godkjent kompetansebevis utstedt av staten Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Hillmar Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Båtførerprøven administreres av et AS. Merkelig nok. Og er ikke verdt papiret det er trykket på utenfor Norden. D5 er et internasjonalt godkjent kompetansebevis utstedt av staten Norge. Det er av plast, ikke papir Ja båtførerprøven og båtførerregisteret administreres av et AS (Norsk Test), men det er på oppdrag fra sjøfartsdirektoratet. På beviset står det "sjøfartsdirektoratet". Grunnen til at det ikke har så mye verdi utenfor Norden er vel fordi det ikke er påkrevd opplæring på små båter i så mange land. Det kan uansett komme godt med som bevis/del av bevis på kompetanse når man leier båt i middelhavet f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
Pjolter Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 I farvannet jeg ferdes med båten min er det aldri en eneste politibåt, har kun sett kystvakta et par ganger dra litt teiner. Er ikke veldig bekymret for kontroll for å si det sånn. Har selv tatt båtførerbeviset på skolen i 1996, men har selvfølgelig mistet mitt. Har enda ikke forhastet meg med det å få kopi. Har snakket med Norsk Test, men de har ikke noe i mitt navn i sine registre. Problemet mitt er at karakterutskriften er i A3 og navnet mitt er ikke på samme siden som det står at jeg har gjennomgått kurset, defor vanskelig med å fa en kopi. Har tatt et digitalt bilde av karakterutskriften min fra det året, tror dere det er godt nok for Norsk Test? ' Jeg tok mitt i 1983 og har etterlyst en kopi fra Norsk Test.. de fant ikke noe, Ikke det at jeg trenger et, men kjekt å ha i disse dager Skal sette i gang å se etter karakterboka, hvis den finnes enda... Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
Mulligan Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Det er av plast, ikke papir Sikkert morsomt. Stikkordet er ICC. Gir meg en snikende mistanke om at det snart kommer en ny runde med obligatoriske kompetansebevis med tilhørende kurser. Sitér dette innlegget Link to post
daain83 Svart 3.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2010 Han som styrer med båtførerkurs her i Søgne sier at man vil kunne få en bot på 5000,- for å ikke ha båtførerbeviset, samt kunne få 3000,- for å ikke ha det med seg i båten. Om Norsk Test (eller hvem det er som utsteder beviset) er så forbaska trege med å få sendt det ut så MÅ jo polisen vise noen form for skjønn vel ? Får man ingen form for papir e.l. som sier at man har bestått ? Samtidig så har jeg skjønt det slik at denne databasen\arkivet som inneholder "beviset" på at man har bestått IKKE er tilgjengelig for polisen ? Dermed vil ikke de kunne sjekke om man har beviset eller ikke, slik som de kan med førerkort for bil f.eks...da kan man mere forstå boten man kan få når man ikke har beviset med seg. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Båtførere uten bevis slipper bot Politiet er usikre på hvor store bøter de skal gi til båtførere som ikke har båtførerbevis. Derfor slipper de fleste unna. Sitér dette innlegget Link to post
knetrom Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Det tok 1 uke og 2-3 dager fra jeg tok prøven fredag kl 17 til jeg fikk beviset i posten, til info Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 (redigert) Litt beslektet med emnetittelen: Jeg har en svært sjø- og båtvant sønn på 15 3/4 år, og som faktsik har båtførerbeviset. Er det sagt noe om hva straffen vil være om han kjører en båt med 16-års aldersgrense (eks. en skjærgårdsjeep)? Vil det være det samme som om han kjørte uten båtførerbevis, f.eks. kr. 5000 slik noen antyder her i tråden? Redigert 7.Juni.2010 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Forskrift om forenklet forelegg i fritids-og småbåtsaker. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rag Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Hei Mouche Jeg finner ingenting om bot for å føre fritidsbåt uten båtførerbevis i den linken du henviser til. Har jeg bare ikke sett godt nok etter eller? Rag Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2010 Jo sjå der.... §1-03. Den viser til om poden kjører båten ulovlig..... §1-04 viser ein dyrere sats om du lar poden kjøre din båt ulovlig....hmmm.... Dette er jo godt nytt?! Da er jo satsen for gutungen bare 500.- da siden eg har gitt han pioneren Bra det, ellers hadde det blitt 1500.- for at eg lot han kjøre....? hm Nederst på sida fra lovdata står det at det er oppdatert 7 juni 2010.....jaggu ikkje lenge siden det du Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ronald Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Litt beslektet med emnetittelen: Jeg har en svært sjø- og båtvant sønn på 15 3/4 år, og som faktsik har båtførerbeviset. Er det sagt noe om hva straffen vil være om han kjører en båt med 16-års aldersgrense (eks. en skjærgårdsjeep)? ... Ikke det at man skal oppfordre til ulovligheter nødvendigvis, men da er også min forståelse i tråd med Sæbøs: Det aller verste som kan skje er at BÅDE eier og sønn får hver sin bot (under pkt. 03 og 04), altså totalt kr. 2000. Mer sannsynlig(?) er at kanskje bare en av 'partene' blir straffet? I så fall er worst case kr. 1500, best case 500 (om brukeren sier han tyvlånte båten, f.eks.). Det kanskje viktigste sett med podens øyne: Det står intet om at bårførerbeviset vil bli inndratt (evt. for en periode). Så kommer selvsagt et virktig tilleggsmoment, nemlig hva forsikringsselskapet vil si dersom uhellet er ute. Har de klauseul om avkorting, så blir jo den økonomiske risikoen selvsagt større enn hva som fremkommer av punktene foran. Sitér dette innlegget Link to post
princess32 Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 Tok båtførerkurs i 2005. Da var det ikke bankkortformat. Det er vel gyldig selv om det ikke er av det nye formatet????. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 (redigert) Det er feil for det slippes papir fra fly stadig vekk over kysten til Somalia. Det finnes knapt en Somalier som ikke har lært å lese: In god we trust. Det er andre ting som heller skulle vært sluppet fra fly over Somalia tror jeg ... Lettvint måte å få slutt på piratvirksomheten en gang for alle?:) Redigert 4.Juli.2010 av jensemann2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 4.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2010 hvem får bota, hvis jr.på 17 kjører ulovlig. Hilsen Morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
shoguar Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Jeg lurer også på en ting, har ikke båtførerbevis, likevel går jeg for vannscooter, man risikrerer bare 5000 i bot? Ikke miste alt av sertifikat? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Det kanskje viktigste sett med podens øyne: Det står intet om at bårførerbeviset vil bli inndratt (evt. for en periode). Det viktigste, sett med podens øyne, er vel å lære at far har et fleksibelt forhold til lover og regler? Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 21.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2014 Det viktigste, sett med podens øyne, er vel å lære at far har et fleksibelt forhold til lover og regler? Ja. Noe må en ha et fleksibelt forhold til og dette er et eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.