Jump to content

Da er båtsesongen 2004 over for denne gang

John_Kr

Recommended Posts

Jeg tok opp båten for noen dager siden grunnet noe service. Nå viser det seg at værforholdene er så ustabile og dårlig at båten blir sikker ikke sjøsatt noe mere i år.

Da rakk jeg å kjøre ca 788,8nm på de få ukene båten var på sjøen.

Vi får komme tilbake med tips og råd om vinterlagring.  :yesnod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Så kjedelig at sesongen er over allerede. Jeg håper at vi kan ha båten på sjøen hvertfall til slutten av september og begynnelsen av oktober :yesnod:

Men hvorfor over så tidlig? Hva mener du med dårlig vær?

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Akk,  dette hørtes deprimerende ut.  Er det virkelig så værhardt at båtene må opp i slutten av august?  Sesongen er heldigvis evigvarende her på Jæderen, men blåser gjør det.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Flere dager nå med norvest kuling og regn, typisk høstvær her i trøndelag.

Håper selvfølgelig at jeg kan sjøsette igjen for å få noen fine høstdager på sjøen, men vedvarer dette været så blir båten å naustet.

Uff da, her snakkes det om å flytte på sommerferien slik at den skulle sluttet omtrendt nå, og så er båtsessongen allerede over :yesnod:

Jeg har ikke gitt opp overnattings/tur sesongen enda, håper på en fin September, og August er heller ikke over enda.

Når overnattings sesongen er over, stuer jeg vekk tepper og puter akter, og da begynner jo fiskesesongen, som jeg gleder meg til. :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

John Kr - hadde jeg vært deg så hadde jeg satt ut båten igjen. Noen av de fineste stundene på sjøen kan være om høsten.

Minnes for 2 år siden i månedsskiftet september-oktober at vi ankret opp i Dromnessundet (innenfor Tjeldbergodden). Du vet kanskje hvor det er? Det var reneste sommerdagen med over 20 grader og vi solet oss på en holme og badet i sjøen. Temperaturen i vannet er også høyest nå i august/september.

Krabbe/hummer-fiske starter snart og teinene kan finnes frem igjen.

Det som er så synd er at det blir stadig tidligere mørkt om kveldene og etter at klokken blir stilt til vintertid så blir det for mørkt til å dra på sjøen etter arbeidstid. Da er det bare helgene igjen.

Bruker ofte å ta noen turer i jula også. Har såkalt kalesjebåt, men med defroster og dieselvarmer så blir det ganske varmt under kalesjen.

For noe tøv at sesongen er over nå! Høsten er ofte den aller beste tiden for båt; passelig temperatur, stille vann, klar luft, spesielt lys, åååå så nydelig!!!!

I alle fall her på Sunnmøre med isfri sjø og milde vintre, avsluttes båtsesongen 31. desember. Neste sesong starter dagen etter!  :flag:

Skynd deg å få ut båten igjen!!! Du vil garantert få mange fine dager ennå  :flag:

Kortere og lengre perioder med sol og fin temperatur er ikke uvanlig i september.

Det kan jo også være nydelig på sjøen selv om temeraturen faller radikalt.

Utstyr deg med varmekjeldress og en god termos, og nyt høsten  :flag:

Og/eller kjøp deg kalesje i før-juls-presang  (dersom du ikke har dette da)  

Ha en fin høst  :flag:

Sesongen er ikke over enda, seilte over Mjøsa fra Hamar og til Toten i dag, det blåste friskt... Så friskt at de planende båtene også kjørte i snakkefart. Om båten ikke blir solgt blir den fortsatt brukt til turer både med og uten overnatting, september kan være riktig så fin her på innlandet. Badetemperaturen har riktig nok sunket til 18 grader... Tar opp tidlig i oktober om det er nok vann i Mjøsa til å ha den ute til da...

Båten har sin faste plass i hagen.......

John Kr - hadde jeg vært deg så hadde jeg satt ut båten igjen. Noen av de fineste stundene på sjøen kan være om høsten.

Minnes for 2 år siden i månedsskiftet september-oktober at vi ankret opp i Dromnessundet (innenfor Tjeldbergodden). Du vet kanskje hvor det er? Det var reneste sommerdagen med over 20 grader og vi solet oss på en holme og badet i sjøen. Temperaturen i vannet er også høyest nå i august/september.

Krabbe/hummer-fiske starter snart og teinene kan finnes frem igjen.

Det som er så synd er at det blir stadig tidligere mørkt om kveldene og etter at klokken blir stilt til vintertid så blir det for mørkt til å dra på sjøen etter arbeidstid. Da er det bare helgene igjen.

Bruker ofte å ta noen turer i jula også. Har såkalt kalesjebåt, men med defroster og dieselvarmer så blir det ganske varmt under kalesjen.

Hei Saga er så enig med deg, John-kr må jo hvære en kylling som legger inn årene allerede nå.

Skal ha den siste (5) feriuka neste uke (36) og har tenkt å bo i båten i 7 dager, det blir omtrent der hvor du holder til (aure).

Tror jeg traff deg på Mjosundet i sommer (jeg i en NB 820).

Så du ikke vimpelen min i stanga?

John Kr har vel sine grunner for å avslutte sesongen nå.

Jeg har kun vært en gang innom Mjosundet i år og det var for 1 1/2 uke siden. Kjørte bare forbi marinaen for å fortsette videre ut om Ertvågøya og inn igjen Solheimsundet på Tustna. Så hvis det var tidligere i sommer så var det nok ikke meg.

Så ingen båter med vimpelen men så ser jeg ikke så mye etter den heller da jeg har inntrykk det ikke er så mange medlemmer av Båtplassen her omkring. Har selv heller ikke anskaffet vimpelen ennå.

John Kr har vel sine grunner for å avslutte sesongen nå.

Jeg har kun vært en gang innom Mjosundet i år og det var for 1 1/2 uke siden. Kjørte bare forbi marinaen for å fortsette videre ut om Ertvågøya og inn igjen Solheimsundet på Tustna. Så hvis det var tidligere i sommer så var det nok ikke meg.

Så ingen båter med vimpelen men så ser jeg ikke så mye etter den heller da jeg har inntrykk det ikke er så mange medlemmer av Påtplassen her omkring. Har selv heller ikke anskaffet

vimpelen ennå.

Jeg traff et medlem på Mjosundet den helga jeg var der, han hadde en NB 870 og var en veldig hyggelig kar (han så vimpelen) det ble noe båtprat da veit du, han har også tilhold

i Auretraktene så vi er nok noen lell.

Hvor er du har båtplass? :yesnod:

Jeg traff et medlem på Mjosundet den helga jeg var der, han hadde en NB 870 og var en veldig hyggelig kar (han så vimpelen) det ble noe båtprat da veit du, han har også tilhold

i Auretraktene så vi er nok noen lell.

Hvor er du har båtplass? :yesnod:

Jeg har båtplass utenfor Kristiansund. Hender det blir noen turer innover mot Aure, Valsøyfjorden og de traktene i løpet av sommeren. I år så ble det dessverre kun en tur, så vi får komme sterkere tilbake neste år - da kanskje med vimpel også.

Jeg har båtplass utenfor Kristiansund. Hender det blir noen turer innover mot Aure, Valsøyfjorden og de traktene i løpet av sommeren. I år så ble det dessverre kun en tur, så vi får komme sterkere tilbake neste år - da kanskje med vimpel også.

Hei Saga

Med bakgrunn i dine anbefalinger ble det en utmerket sommer med fine dagsturer i ditt område. Tusen takk for dine anbefalinger, det blir nok flere turer dit.

For min del er det riktige at sommersesongen 2004 snart er over. Neste helg planlegger vi gjennomgang av båten med sikte på å ta i land de tingene som hører sommeren til (f.eks de to sammenleggbare syklene). Til gjengjeld skal "vinterutstyret" (teiner, ruser, ekstra snører osv) ombord.

Men dette er nok begrunnet i at vi bor på Vestlandet, i et område hvor islagt hav er en behagelig sjeldenhet, og hvor vi kan tillate oss å betrakte skigåing som misbruk av godt byggemateriale (tre til hus, plast til båter....)

Laholm

Selvfølgelig er ikke sesongen over!

Nå er jeg nettopp kommet i hus etter å ha vært på Havnedagene i Haugesund (www.havnedagene.no) siden torsdag. Kjempeflott arrangement, selv om han som styrer været var litt for flittig og generøs med å spyle kaiene . . . .

Heldigvis skal jeg på sjøen mandag, tirsdag, onsdag og torsdag i uken som kommer  -  og forhåpentlig kan det bli tur til helgen også  -  så "sesongen" den er vi fortsatt midt inne i !

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Selv med defekt dieseltank er håpet at båten bilir på sjøen i vinter. Ser frem til de fine høstkveldene på sjøen.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Kan ikke fatte at sesongen er over ennå :flag:, sist år kjørte jeg hele året i trøndelag. Det var ingen problemmer med dårlig vær overhodet for meg.  Etter mitt syn så skal det være litt bølger, rundt halvmetern, det er perfekt for båten min :cheers:.

Og deretter så finnes det ikke dårlig vær, kun dårlige klær.

I den forbindelse er det noen som vet hvor man fårtak i Gill støvler i Trondheim?

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Drømmen er en vindstille og isfri havn der båten kunne ligge tilgjengelig hele året. I min hjemme havn er ikke noen av disse kriteriene tilstede desverre. Så derfor går båten opp før de verste høststormene starter. kommunen setter heller ikke på strøm og vann før rundt ca påsketider. da begynner pussen igjen  :cheers:

Mvh

`MINA`

Hei Saga

Med bakgrunn i dine anbefalinger ble det en utmerket sommer med fine dagsturer i ditt område. Tusen takk for dine anbefalinger, det blir nok flere turer dit.

Hyggelig å høre at turen var vellykket. Området fra Kristiansund og nordover til der hvor du bor er utrolig fint for båtutflukter. Jeg hentet båten vår i Namsos for noen år siden og turen nedover var noe av det fineste jeg har vært med på. Blikk stille hav og en flott rute innaskjærs var helt topp.

Ja, det er fint å ha båt her oppe - isfri sjø og forholdsvis greie temperaturer hele året og et par måneder midt på sommeren hvor det nesten er like lyst på natten som om dagen. Misunner ikke de som kjører båt i kø i Oslofjorden og må opp tidlig om høsten og ut sent om våren pga. isen. Håper ingen østlendinger ble sur av dette.

Vel, lengden på sesongen kommer vel helt an på hva man bruker båten til. For de som liker å fiske er det sikkert kjekt å ha den lenge ute. Samme for de med stor bår og bomuligheter. For oss som ikke gidder å dra ut om vi ikke kan ligge å sole oss på stranda, campe o.l. så er ikke sesongen fullt så lang.

Nå som det er 7 grader på morgenen og 13-14 grader midt på dagen her så vurderer jeg seriøst å ta opp båten til helga. Særlig siden kona er bortreist hele neste uke slik at neste mulige brukshelg er 11/12. september.

Har latt den ligge ute lenger hvert år før, men det eneste som skjer er at den ligger en måned i ro slik at det gror skikkelig godt:)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...