Jump to content

depositum og anna ved utleie av båten, hva er vanlig?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Hei !

Ja som tittel seier, så lurer eg på å kanskje leie ut båten nokre uker. Brukes ikkje nå grunnet ryggoperasjon(snufs...) så kanskje eg kan glede nokre andre som ikkje er så heldig å kunne kjøpe båt, og sjølvsagt kanskje tjene litt penger til feks oppgradering av båten :-)

Men så er det jo slik at forsikringa mi feks har egenandel på 7000 trur eg det var, og dette kan kanskje være smart å sikre seg som depositum i forkant. De som ikkje er villig eller har råd til dette vil jo påføre meg problem i ettertid om det smeller, så då er de luka vekk håper eg.

Ved utleie av bolig er det jo litt strenge regler rundt depositum vist. Men korleis burde eg håndtere slik, kan en kreve depositum i en konvolutt feks? Det hadde jo vert det enkleste, og kunne gitt rom for å enkelt erstatte mindre skader på løsøre feks.

Nokon tips eller erfaringer rundt slik?

Og tips til kontrakt feks kanskje? Bør vel være ein del momenter med der....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Glemte ta med at min vanlige båt-forsikring dekker utleie i inntil 2 mnd uten behov for tillegsdekning/endringer.

Skal kikke på den kontrakt-linken, takk for det :-)

Nokon erfaring rundt "vanlig" måte å gjere med depositum?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Har leiet ut min seilbåt en gang, og det eneste jeg da egentlig var opptatt av var å forvisse meg om at det var de "riktige" å leie ut til, og gudskjelov, det var det. Båten kom tilbake helt strøken, og de beklaget det ene glasset som var knust og som de selvfølgelig ville erstatte. Man kan ha så mange, lange og kompliserte kontrakter man bare vil, men mitt råd er enkelt; er man usikker på leietager, la være!

Min forsikring dekker utleie inntil 14 dager, men ved en telefon så utvidet de det til 3 uker uten noen x-tra betaling. Jeg hadde 2000 som depositum, og dette beløpet ble innbetalt sammen med leieprisen ved overtagelse av båten.

Jeg hadde også jevnlig kontakt med leietager (sms), og det føltes betryggende.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Godt det gikk bra ! Håper det går på skinner om det blir aktuelt. Ja eg tenkte på dette med "rette" folka eg og, vil nok sjå folk an,men det er jo ofte vanskelig før en møter de...og da kan det være vanskelig å snu...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Jeg antar at det er som med utleie av leiligheter; at man ikke leier ut til noen uten å sjekke referanser.

Hvis de potensielle leietagerne ikke kan fremvise referanser, så er det kanskje like greit å la være å leie ut til dem?

Buster X med Yamaha 70

Kan bli vanskelig? ,men eg forstår hensikten om det hadde "virka".

Det er vel 12 år siden eg leigde båt sjølv sist, og eg har feks ikkje noko referanse på at eg ikkje leverte den tilbake i dårlig stand. Korleis sjekker ein ellers? kan jo sjekke boligadresse, skatt osv om det virker respektabelt ( haha.... :-) )

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hva slags referanser er det du tenker på?

Mitt inntrykk er at det er mange som leier båt år etter år. De gjør dette i stedet for å eie båt, ofte fordi de kun skal benytte båt 2-3 uker i løpet av en sommer.

Disse menneskene kan som regel fremskaffe en referanse fra den personen de leide hos i fjor.

I så fall kontakter man vedkommende og får bekreftet at leietaker behandlet båten pent, og at dette var båtkyndige mennesker.

Vet at det er mulig å bli lurt likevel, med falske referanser, men jeg mener at en referanse er bedre enn ikke noe....

Buster X med Yamaha 70

• 14 år senere...

Eg er i same situasjonen at eg skal leige ut båten nokre dagar. Forsikringa er ordna for utleige. Spørsmålet er om det er andre måtar å ordne innbetalinga av depositumet på enn at eg mottar desse pengane til min konto? Leigetakar kan kanskje mistenke om at han ikkje får depositumet attende...

Groari skrev for 15 timer siden:

Spørsmålet er om det er andre måtar å ordne innbetalinga av depositumet på enn at eg mottar desse pengane til min konto?

Det finnes absolutt muligheter.

Har dere feks samme bankforbindelse så kan dere opprette en depositumskonto hvor dere begge trenger den andres samtykke for å ta ut pengene. Min erfaring er at dette er en typisk forhandlingssak i dag, hvor noen banker er meget hjelpsomme og billige, mens den andre enden av skalaen er midt sagt grådige eller ikke tilbyr tjenesten.

En advokat eller megler kan opprette en klientkonto på vegne av begge partene.

Jeg er selvbygger på båt, motor, hus og hytter, trenger ofte dyrt spesialisert utstyr som jeg ofte velger å leie. Har opprettet en "garantistkonto" hos en som er oppgjørsmegler.

Veldig forenklet så har jeg et ark med hans stempel på som sier at; "dersom dieselfan leier noe og ikke gjør opp for seg eller på annen måte bryter leiekontrakten, så garanterer oppgjørsmegler for inntil 50'."

Med denne papirlappen har jeg leid feks gravemaskin til 1.1m, betongpumpe, lekter til 4m, helikoptertjenester, fotolinse til 200k, håndverktøy, feriebolig, åremål, jaktterreng, lastebil til 1.3m, lift, hengere +++++

Har ikke fått en eneste negativ kommentar på løsningen... bare hyggelige. Jeg betaler en avtalt sum til oppgjørsmegler for hver gang jeg bryter en leiekontrakt og skaper "arbeid" for ham. Jeg betalte 500kr for opprettelse av avtalen i 2012, men jeg skrev avtalen selv og ordnet med fullmakt til min kto slik at han kun la på sitt "brevhode" og stemplet.

Poenget mitt er at det finnes muligheter, ikke alle muligheter passer like bra for alle.

Groari skrev for 15 timer siden:

Leigetakar kan kanskje mistenke om at han ikkje får depositumet attende...

Du er den første jeg ser her inne som tar opp den vinklingen og det synes jeg er veldig positivt :tommel_opp:

Et leieforhold er noe gjensidig, det er to parten, og begge parter skal sikres i en avtale...

:klapper: :klapper:

Det er mange alternativ, men frå eit utleigarsynspunkt er det få som slår pengar på konto. 

Mange tvistar gjeld spørsmål om utleigeobjektet er levert attende i samsvar med avtalen. Difor er det viktig med visse om korleis objektet var då utleiga starta.

Har leid båt noen ganger, og da har jeg oftest betalt depositum tilsvarende egenandel + verdien av diesel i tanker.

Ansvarlig for alle skader som ikke dekkes av forsikringen, og skader mindre enn egenandelen/manglende rengjøring ol trekkes fra depositum.

Film hele båten inn og utvendig, så unngår dere kanskje endel diskusjon i etterkant.

Hvis utleier tiltror deg en båt til tore summer bør det være såpass gjensidig at man tør å sette inn et depositum på feks 20 000.

Mons

Det er ikke lite tillitt som skal til for å leie ut båten sin til en fremmed. De gangene jeg gjorde det med motorbåten, så fikk vi utleiebeløpet og depositum tilsvarende egenandelen på forsikringen inn på konto. Når alt ble bra på tilbakelevering, så overførte jeg bare pengene tilbake igjen til leietaker. Dette var jo etter at vi ble litt kjent via telefon etc.

Den samme tilliten bør vel kanskje leietaker utvise. Jeg leide ut motorbåten tre ganger til to ulike kapteiner.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Bare undret meg over hvorvidt folk som leier ut båt som ikke er dekket av garanti fra fabrikk på f.eks motorer har tenkt tanken hva om utleier ikke kræsjer i noe men bare kjører båten på max eller mishandler motoriseringa slik at motorer dævver eller noe ved dem. Da vil jo ikke forsikring eller noen som helst dekke det og den som leier kan bare si at de dævva og feilen måtte være tilstede fra før av.

Forstod det slik at utleiebyråer i Middelhavet eller i Polen enten bruker sabla dyre båter som har enda garanti og tar seg betalt som mer enn 100 000 NOK uka eller så prøver de å leie ut eldre yachter med en kaptein. Til og med småbåter er vanligvis i garantiperiode.

Siden folk tar opp diverse ting som manglende rengjøring og annet peanuts i forhold til mishandlede motorer som det nesten ikke går an å bevise at en utleier har "mishandlet".

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

utleiebyråer i Middelhavet eller i Polen enten bruker sabla dyre båter som har enda garanti og tar seg betalt som mer enn 100 000 NOK uka

TS skal leie ut på vestlandet, i Norge.... kan du ikke bare en eneste gang prøve å holde deg til tråden?

@dieselfan Prøvde å holde meg til tråden, lurte bare på hvordan utleier kunne være sikker på at leietaker ikke mishandler motorer kjører dem hele tida på max og f.eks ikke raegerer på at noe merkelig kanskje skjer før "oi sånn motorn dævva".

Dette ovenfor var eksempler på at jeg ikke har sett eldre båter bli leid ut og min tanke det er kanskje fordi folk er redd for at motorne drepes.

PS. Dette scenarioet fordi forsikring dekker jo det ikke og leietager kan jo si han brukte dem helt vanlig så dævva det så måtte være noe feil før leien fant sted.

Groari skrev On 19.3.2025 at 20.46:

Eg er i same situasjonen at eg skal leige ut båten nokre dagar. Forsikringa er ordna for utleige. Spørsmålet er om det er andre måtar å ordne innbetalinga av depositumet på enn at eg mottar desse pengane til min konto?

Andre alternativer kan feks være om deg og leietaker har en felles kjent, eller form for kontakt/forbindelse som kan være en nøytral oppbevaring av penger.

Takk for svara. Eg kontakta også ein som driv ein campingplass med båtleige om denne problematikken. Dei fortalde at depositumet ofte vart levert i ein konvolutt med kontantar. Om båten da var ok etter bruk, fekk dei konvolutten attende.

Groari skrev 32 minutter siden:

Dei fortalde at depositumet ofte vart levert i ein konvolutt med kontantar. Om båten da var ok etter bruk, fekk dei konvolutten attende.

Dette er vel en løsning som kun sikrer deg.

Kontanter er vel temmelig "ut" i dag ?

Enig med det. Dette fortel om at det er fleire - også profesjonelle, som har denne problemstillinga. Håpar med tida at Vipps kan tilby ein slik digital løysing, eller at eg kan kjøpe løysing gjennom Mastercard eller Visa.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...