Jump to content

Hvor skal gjesteflagg stå?

deto888

Recommended Posts

Fritt etter hukommelsen skal gjesteflagget heises i styrbord vant, men akkurat når er jeg enda mer usikker på. Sikkert mange her som vet mer og sikkert, men det var det som slo meg da jeg så topic :smiley::flag_sw:

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jada. Jeg kunne bare ikke dy meg. Har selv motorbåt med noe man med litt romslighet kan kalle saling. Selv om saling vel er relatert til seilrigg. Det er nok en del motorbåter som frekventerer både Sverige, Danmark og andre land med "targabøyle" og andre varianter. Eierne av disse båten vil muligens bli litt frustrerte i sin leting etter salingen.

Jeg tuller litt nå. Tror styrbord er et stikkord.

I båten ligger et svensk lite flagg - hvor skal det stå? Når skal det brukes?

Hvor har blitt nevnt - finn et passe sted på styrbord side når du ikke har noe vant eller noen saling.

Når: sett det når du skal forlate siste havn i Norge.

Mange lar gjesteflagget henge oppe helt til de er hjemme. Siden det er et "høflighetsflagg", virker det ganske uhøflig, emrm. I havn tar man gjesteflagget før eget flagg om kvelden, og setter det etter at eget flagg er satt om morgenen.

Så tar du det etter at du har kommet hjem til norsk havn. :flag::flag_sw:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

-Båten har blitt pen og ordentlig etter oppussing.

-Vi skal til Sverige i ferien.

-Vi har allerede gjesteflagg i båten.

Konklusjon: Jeg lager en egen liten stang som jeg fester gjesteflagget på , setter en hurtigkobling i fronten på styrbord hardtop.

Egen gjesteflaggstang - må da sies å være høflig?

finn et passe sted på styrbord side når du ikke har noe vant eller noen saling.
Jepp. Men du kan også feste gjesteflagget i baugen, se f.eks:

http://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_flag

http://www.waypoints.com/popups/flagetiquette.html

http://www.oceancruisingclub.org/content/view/110/82/

http://www.sailingbreezes.com/sailing_breezes_current/articles/bs03/flags.htm

Over eller under eget nasjonalflagg må du IKKE sette gjesteflagget, da blir det en fornærmelse .... Men slapp av. Det finnes noen med sterke meninger om flaggetikette, og frontene er jo steile m.h.t hva som er riktig og galt. Her på berget er vi jo omtrent religiøse omkring dette, men ellers i verden er det stort sett mer avslappet. I middelhavet f.eks. lar man gjerne flagget henge hele døgnet så lenge noen er om bord, også gjesteflagget.

Les følgende om Skandinavia på "noonsite":

Burgees, house flags and courtesy flags as well as ensigns should be lowered at sunset or 2100, whichever is earlier, and hoisted at 0800 in summer and 0900 in winter. It is particularly important to observe this in Scandinavian countries, where people are extremely flag conscious.
http://www.noonsite.com/Members/webmaster/R2002-06-10-4/view :giggle:

Hei.

Jeg tar alltid ned flagget (det norske på hekken) ved solnedgang, senest kl. 2100. Dog, ved nattseilas har jeg det også oppe. Det er faktisk et flott syn godt belyst av akterlanternen! Jeg setter det opp igjen når jeg står opp. Men skulle jeg glemme å ta det ned en kveld, ser jeg ikke på det som noen krise.

Når jeg er i Sverige har jeg svensk gjesteflagg i "minimasten" på styrbord side. De første årene satte jeg det opp og tok det ned samtidig med det norske, men etter som utrolig mange svensker setter sitt eget flagg på hekken om våren og tar det ned ved opplag, har jeg det nå hengende døgnet rundt så lenge jeg er i Sverige. Ingen svensker har så langt kommentert det eller sett stygt på meg.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

(det er forresten forskjell på å være ekstremt opptatt av dette, og å vise respekt for flagget for sin egen del.)

Har man glede av å praktisere heising og firing flagget til bestemte tider så vær så god. Det er de som absolutt skal påtrykke andre sin egen etikette jeg ikke er så glad i.

Svart (redigert)

Har man glede av å praktisere heising og firing flagget til bestemte tider så vær så god. Det er de som absolutt skal påtrykke andre sin egen etikette jeg ikke er så glad i.

Nettopp - En dag på øya ifjor var det en dust som var såå inmari strict på flaggreglene at det ble passe dårlig stemning der pga hans egen gjentatte halvhumoristiske måte å mase på andre på. :headbang:

Redigert av deto888 (see edit history)

Er man utenlands...

følger mann ens egen nasjons regler m.h.t. flagget.

At gjesteflagget bør henge oppe...

følger mann gjeste nasjons regler m.h.t. flagget.

Alt annet oppfattes som respektløst mot et nasjonalsymbol.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...