Gromling70 Startet 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2010 (redigert) Trenger et nytt voltmeter. Det gamle har falmet glass og sprukket ramme. Det må ha sort ramme. Det er mulig at det som står i no er maritimt voltmeter fra biltema, men er ikke helt sikker(eller Wema fra maritim?). Det er også festet på en rar måte. Se nederste bilde under. Voltmeteret er festet inni den treklossen nederst på bildet. Redigert 14.Mai.2010 av Gromling70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Har dettevoltmeteret selv, og er meget fornøyd. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Gromling70 Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Skal sjekke nærmere hva slags voltmeter jeg har. Fant akkurat dette hos maritim. Så om jeg har wema voltmeter så kan jeg bare skifte ut frontringen. Om den kommer med glass da. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hei. Wema hadde tidligere problemer med at glasset (plast) ble melkehvitt. Jeg tok den gang kontakt med Wema og fikk en pose nye glass gratis tilsendt. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Zach Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Har dettevoltmeteret selv, og er meget fornøyd. Har du sjekket nøyaktigheten. Bestilte et slikt, men viste 0,2 volt feil. Ble sendt i retur. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Jeg mener at et voltmeter i en båt bør ha to desimaler, og selvfølgelig skal jo alle instrumenter kalibreres til neste desimal og ikke i henhold til laveste pris. .I min verden finnes det regler også for dette, hvor måleområdet og nøyaktigheten er oppgitt i tillegg til pris. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 (redigert) Hvilken verdi har det for en "vanlig" båtbruker om voltmeteret viser 13,42 volt og ikke "bare" 13,4 volt? Og nå mener jeg ikke et håndholdt instrument for feilsøking. Hva menes med at alle instrumenter "skal kalibreres til neste desimal"? Lars H. Redigert 14.Mai.2010 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Lars H; du er jo elektromann, og svært oppegående. Neste desimal må vel nødvendigvis være det som kommer etter det foregående, eller hva? Et instrument (og især de billige) har som regel minst en desimal feil, ofte to. Bruker man da et instrument med en desimal, ber man om det. Ole Petter har en evne Hamsun (og ikke jeg) hadde: Å si ting med få ord. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
hegra Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Lars H. Hvilken verdi har det for en "vanlig" båtbruker om voltmeteret viser 13,42 volt og ikke "bare" 13,4 volt?Det samme lurer jeg også på. Et vanlig voltmeter er jo koblet inn samtidig med andre instrumenter,elektronisk motorstyring og kanskje andre ting som trekker strøm. Da er det jammen ikke lett og vite hva den eksakte spenningen skal være når motor går eller står stille. Kan jo måle samtidig med et nøyaktig multimeter på samme tilkobling som det monterte, men om det skiller 0,01 eller 0,09 spiller det vel ikke den helt store rollen. Men klart det er greit og vite at det ikke riv ruskende galt. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Et voltmeter alene har begrenset verdi. Det hjelper lite å putte et termometer i rompa og lese av 37 grader, hvis man dør av kreft 3 mnd etterpå. Unnskyld den var kanskje litt makaber. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Et instrument (og især de billige) har som regel minst en desimal feil Er klar over det, og skulle derfor ønske at disse "billiginstrumentene" med to decimaler kunne "blindet" det siste. Tapet faktisk over den siste decimalen en gang på et slikt instrument! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Tapet faktisk over den siste decimalen en gang på et slikt instrument! Lars H. Ikke dumt! (Men heller ikke særlig vakkert.) Enig med deg. Problemet er at jo flere valg man får, m.h.t. kalibrering, jo dyrere blir det. (I Excel kan man velge hvor mange desimaler man vil ha, uten at det går ut over nøyaktigheten, eller prisen. Sånn skal det være!) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
logget av Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Det sier seg selv, i alle fall for meg som også har vært innom på forsvarets batterilab, -at en kalibrering på en kilometer handler om å finne avviket i meter, og ikke om å finne ut om man har et avvik på hundre meter på en meter. Hvor mange desimaler man har i et sådan instrument er litt avhengig av hvor god tid man har når man skal registrere en trend. For sent lampen (ladewlampen) er sådan et egnet instrument for de som bare ønsker å vite når det var for sent og knapt nok det. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Det sier seg selv, i alle fall for meg som også har vært innom på forsvarets batterilab, -at en kalibrering på en kilometer handler om å finne avviket i meter, og ikke om å finne ut om man har et avvik på hundre meter på en meter. For sent lampen (ladewlampen) er sådan et egnet instrument for de som bare ønsker å vite når det var for sent og knapt nok det. Biltemalampen. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Gromling70 Svart 14.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Har kun ett batteri i båten. Og det skal starte motoren og drive et lite stereoanlegg mens motoren går. Har ikke tenkt å bruke stereoen uten at motoren igang pga at jeg er usikker på batteriets stand. Har derfor et tilleggsspørsmål: hvilke volt verdier bør jeg merke meg for å se om batteriet er i god eller dårlig stand? Bør jeg kjøpe digitalt voltmeter med en eller to desimaler eller analogt? Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Er ikke biltema sitt du har, biltema har bare metallkant på sine instrumenter, mener jeg iallefall, men biltema har, men vet ikke om de bare er for innendørsbruk. Før jeg impregnerte kalesjen min drypte det litt vann ned på instrumentene mine som er fra biltema, og de rustet :headbang: Så nok bare for innendørs bruk Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Hytteeier Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Et voltmeter alene har begrenset verdi. Ser at De er leverandør, men maken til tullete uttalelse er det lenge siden jeg har hørt. De har kanskje ikke båt? I så fall er De tilgitt. I båt brukes voltmeteret i instrumentpanelet utelukkende som en spenningsindikasjon. Da spiller det ingen rolle med 2 desimaler eller en desimal og en tidels volt eller to feil. Den gode verdien i et voltmeter ligger i at man da ser om el-tilstanden er tilnærmet normal og at ladetilstanden er omtrentlig der den bør være med omtrent så fulle eller tomme batterier. De bør ta lærdom av Hr. Lars H. i stedet for å henvise til diktere. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Har kun ett batteri i båten. Og det skal starte motoren og drive et lite stereoanlegg mens motoren går. Har ikke tenkt å bruke stereoen uten at motoren Tror du greier deg med nær sagt et hvilket som helst voltmeter. Bør vise over 14 V når motoren går. Værre blir det hvis du setter større krav til lydnivået på stereoanlegget enn motoren. Da må det bli 2 desimaler! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
hegra Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Hytteeier : Den gode verdien i et voltmeter ligger i at man da ser om el-tilstanden er tilnærmet normal og at ladetilstanden er omtrentlig der den bør være Det er vel det viktigste ja, og jeg er ikke særlig tilhenger av digitale instrumenter. Hvis alle verdier skulle leses på digitale instrumenter bruker du mer tid på og lese dem, for ikke og snakke om i en bil hvor øynene helst bør være på veien. Analoge er mye mer lettleste da du med en gang ser om en viser peker på en for høy eller for lav verdi fordi du vet hvilken stilling de skal stå i når alt er normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Når det gjelder strøm i båt, så er 1/10V veldig viktig. Forskjell på et digitalt som bare viser hele V, og et med en desimal som viser 1/10V er stor. Liker å se hva som skjer rundt meg når det både kommer til strøm i båten pluss gode motorinstrumenter. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
JonnyBoy Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 (redigert) Analoge er mye mer lettleste da du med en gang ser om en viser peker på en for høy eller for lav verdi fordi du vet hvilken stilling de skal stå i når alt er normalt. Her mener jeg Hegra er inne på noe svært viktig, nemlig hva som intuitivt og lett forståelig. Med et raskt overblikk ser man at alle nåler står cirka rett opp, og kan fortsette å nyte turen uten å måtte analysere hva de ulike verdiene står for. Jeg har montert digitale voltmeter i batterirommet og i forkabin, mens på førerplass bruker jeg analogt fordi det er mer enn godt nok til å gi en indikasjon på at noe feil kan være i ferd med å oppstå. Redigert 15.Mai.2010 av JonnyBoy (see edit history) Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
dvil Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Jeg er enig med Bartesam. Når du ligger i uthavn uten lading er det stor forskjell på om forbruksbatteriene er nede på f.eks. 11,9 eller 12,1. Skulle gjerne hatt et voltmeter som viser korrekt på tidelen. Finns det slike, som overlever i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Eg har nettop fått dette http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.36147 i hende. Veit ikke om det vil overleve serlig lenge i båt, men det er i meget billig og har to pottmeter på baksida, et for grovjustering og et for finjustering (ser ut for meg at det er slik det virker.) Det var litt for sterkt bakgrunnsbelysning for bruk i mørke men da får eg vel legge noe over for å ungå blending. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 (redigert) Spenning kan variere med 0,2 volt bare du slår på ei lyspære. Tenk på alt som står på når en motor går. Radio som er av eller på, samme med kjøleskap. Ingen kan si hva den eksakte spenning skal være under de gitte omstendigheter og da spiller det veldig liten rolle om det viser 14,15 eller 14,28 for du har ingen aning hva det skulle stått på. Det er bare og prøve selv med og slå av og på ting og tang og jeg kan love en digital galopp. Det viktigste er og vite om batteri tømmes eller lades og da holder det med et analog etter min mening. Men under opphold i uthavn uten lading er jeg enig at tideler spiller en rolle, men hvor mye faller spenningen når du slår på tenning for og sjekke dette??Forskjellen på 11,9 og 12,1 er lys på toalettet. Da må en vel ha et som måler mer direkte på batteri for og få dette nøyaktig. Det hjelper altså lite med et helt nøyaktig instrument hvis man ikke vet hvor mye som er tilkoblet i måleøyeblikket og hvor mye dette trekker spenningen ned. Redigert 15.Mai.2010 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 (redigert) Det er jo bare å koble en leder (eller to) fra batteriet direkte mot voltmeteret. Da spiller forbruket neppe noen rolle for måleresultatet. Du får i alle fall ikke spenningsfall. Og dessuten - det er bare å ha det i bakhaue, slå av forbruk når du måler (for å takle et evt. spenningsfall). Redigert 15.Mai.2010 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.