Jump to content

Forslag til nytt voltmeter?

Gromling70

Recommended Posts

Sjekk mitt innlegg i beynnelsen av tråden. Der er det en link til et voltmeter hos Martitim. Har to slike i båten, og de er beregnet for maritimt bruk. :smiley:

Jeg er enig med Bartesam. Når du ligger i uthavn uten lading er det stor forskjell på om forbruksbatteriene er nede på f.eks. 11,9 eller 12,1.

Skulle gjerne hatt et voltmeter som viser korrekt på tidelen. Finns det slike, som overlever i båt?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Men Zach erfarte litt for stor målefeil.

0,2 V på et måleområde på 32 V er langt under 1% feil. Jeg tror ikke at du uten videre skal vente bedre nøyaktighet på andre intrumenter i denne prisklassen heller.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Målenøyaktigheten er en funksjon av måleområdet, og oppgis normalt i prosent av fullt utslag. Derfor benytter man helst instrumenter som er tilpasset måleområdet for å få best mulig nøyaktighet. I dette tilfellet er det tydeligvis et kombiinstrument for 12 og 24 V anlegg, og da blir nøyaktigheten for 12V lavere enn den trengte å være om man bare skal bruke det på 12V anlegg

Men selv om du regner nøyaktigheten ut fra 13V så blir nøyaktigheten godt under 2%, og det er vel ikke så dårlig det heller for denne klassen instrumenter.

Redigert av hljoen (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Har vært i båten og sett at jeg har wema voltmeter. Må uansett ha nytt fordi jeg skrudde av dekselet og nålen datt ut og knakk. Litt usikker på om jeg kjøper analogt eller digitalt. Til mitt bruk mener jeg begge deler er helt kurrant. Så lenge motoren starter og jeg ser at batteriet er fullt eller lader så er jeg fornøyd.

Fortsett å diskutere dere. Hehe

Ser at De er leverandør, men maken til tullete uttalelse er det lenge siden jeg har hørt. De har kanskje ikke båt? I så fall er De tilgitt.

Hvor mange tullete uttalelser De vanligvis hører vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner Deres omgivelser.

Ellers vil jeg benytte anledningen til å takke Dem, da resten av innlegget Deres bekrefter at jeg har helt rett i hva jeg sier, og kan stå 100% for det; nemlig at et voltmeter alene har begrenset verdi.

Jeg har båt, men ikke hytte. Det har kanskje ikke De?

Zach : Det er jo bare å koble en leder (eller to) fra batteriet direkte mot voltmeteret. Da spiller forbruket neppe noen rolle for måleresultatet.
Ikke for å proversere Zach, men spenningsfall får du så lenge det er forbruk på batteriet om så voltmeteret står plassert en cm fra batteri med direkte kabel. Men med alt avslått så blir vel resultatet riktig når det gjelder batterispenning såfremt ikke motor nettopp har vært i gang eller batteriet nylig har vært utsatt for en høy last. Mye pirk dette, men skal man ha glede av et pinlig nøyaktig voltmeter skal man jammen vite hvordan og når man skal måle uten at jeg er den rette til og fortelle det :lol: Er klar over det finnes avanserte forbruksmålere til batteri, men det er noe annet enn det jeg gikk ut ifra.

Det jeg har gått ut ifra er voltmeter montert sammen med de øvrige instrumenter, og som slår seg på sammen med tenning, og skal innformere underveis om det lades eller tappes. Det var vel et slikt tråden startet med, og da holder det lenge med et rimelig.

Er ikke biltema sitt du har, biltema har bare metallkant på sine instrumenter, mener jeg iallefall, men biltema har, men vet ikke om de bare er for innendørsbruk. :

Tull igjen, Sjømann 22! Biltema har en marineserie med skrudd plastfrontring, uten metalldeler av noe slag utvendig! De likner forresten mistenkelig på Wema sine ditto, du skal ikke se bort fra at de kjøper dem derfra! Jeg har kjøpt temperaturmåler på Biltema, og montert den med original VDO frontring sånn at den matcher de andre VDO instumentene jeg har. Ikke lett å se forskjell...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hva mener forresten Deres mann om dette?

Min mann er ekspert på strøm og mener også at Deres uttalelse om at voltmeteret har begrenset verdi alene og må være veldig nøyaktig er tullete. Voltmeteret er et førstevalg selv om det står alene. Han mener at De ikke vil klare å gi noe godt eksempel på hvorfor et voltmeter i instrumentpanelet bør ha 2 desimaler og feilvisning først på den 3. desimalen internt i instrumentet. Både ved opplading og utlading vil spenningen variere såpass mye med belastningen at slik nøyaktighet ikke vil være til nytte.

Har De lest andre innlegg i denne tråden?

Kan De klare å gi et eksempel på når 2 desimaler på voltmeteret er av interesse?

Kan De ikke det, må jeg anta at De er den type leverandør som hele tiden skal selge kunden det dyreste og ikke det som med god margin dekker kundens behov.

Redigert av Hytteeier (see edit history)

Min mann er ekspert på strøm

Har han fortalt Dem dette?

Har De lest andre innlegg i denne tråden?

Jeg skulle akkurat til å spørre Dem om det samme. Jeg henviser da spesielt til uttalelsene til Ole Petter og Lars H. Om Deres mann mener jeg er tullete, kan han trygt stole på kompetansen og erfaringen til disse gutta. Hvis De leser tråden på nytt, vil De kanskje også registrere at Lars H. og jeg ble enige, uten at det gjør meg til ekspert på strøm.

Kan De klare å gi et eksempel på når 2 desimaler på voltmeteret er av interesse?

Her er det fristende å bare henvise til tidligere innlegg, men jeg kan godt ta frem teskjeen: Tilstedeværelsen av desimal nr. 2 gir større sikkerhet for at desimal nr. 1 har noen nytte overhodet. Men for de som ønsker å være lykkelig uvitende, eller foretrekker feilinformasjon, er jo ikke dette noe lurt. Især ikke hvis man er ekspert på strøm.

Kan De ikke det, må jeg anta at De er den type leverandør som hele tiden skal selge kunden det dyreste og ikke det som med god margin dekker kundens behov.

Tillat meg å korrigere litt, slik at ikke Deres antagelser er basert på feil informasjon; mange av våre produkter er kostbare, men slettes ikke dyrest. Jeg kan ikke se at noen av mine tidligere innlegg i denne tråden har vært av en slik art at de kan forståes som salgsfremmende for våre produkter, især ikke da vi ikke selger rene voltmetere, hverken med 0, 1, 2 eller 3 desimaler. Jeg har heller ikke ved noen anledning påstått at et billig voltmeter ikke har noen verdi, kun at nytteverdien er begrenset. Jeg ville selvfølgelig heller aldri forsøkt å innbille f.eks. Deres mann at han eller De er bedre tjent med et kostbart strøminstrument i båten De benytter på handleturene til Lillesand. Da ville jeg fort måtte anse meg selv som like useriøs som De antar at jeg er.

Hr. Farco.

De unngår behendig å fortelle hvorfor det er viktig med pinlig nøyaktighet på et voltmeter i instrumentpanelet.

De har helt rett i at en ekstra desimal gir bedre nøyaktighet, men De evner ikke å innse at denne nøyaktigheten er totalt bortkastet på et voltmeter i instrumentpanelet.

Hvis De kan være så vennlig å fortelle hvorfor De mener denne ekstra desimalen er så viktig, så kan den enkelte leser selv vurdere om Deres argumenter er så gode at de vil spandere på de ekstra kronene for å få denne nøyaktigheten.

Jeg og flere andre har fortalt hvorfor nøyaktighheten ikke spiller noen stor rolle. Når man anbefaler den ekstra nøyaktigheten, har vel dere leverandører en grunn til dette? Er grunnen at dere leverandører vil tjene mest mulig penger?

Redigert av Hytteeier (see edit history)

Ikke for å proversere Zach, men spenningsfall får du så lenge det er forbruk på batteriet om så voltmeteret står plassert en cm fra batteri med direkte kabel. Men med alt avslått så blir vel resultatet riktig når det gjelder batterispenning såfremt ikke motor nettopp har vært i gang eller batteriet nylig har vært utsatt for en høy last.

...

Uansett, då måler i alle fall spenningen på batteriet med egne kabler fram til voltmeteret. Det var mitt poeng.

Hr. Farco.

De unngår behendig å fortelle hvorfor det er viktig med pinlig nøyaktighet på et voltmeter i instrumentpanelet.

Fru Hytteeier.

Pinlig nøyaktighet vet jeg ikke hva er, og derfor har jeg behendig unngått å gjøre rede for dette. Jeg har også respekt for de som legger stor vekt på instrumentpanelets utseende, og mindre vekt på funksjon. Derfor kan det også være greit med en klokke som viser riktig tid 2 ganger i døgnet. Men et slikt instrument ønsker vi ikke i vår produktportefølje. Jeg har også, med min tidligere omtalte teskje, påpekt at de som ønsker mangelfull eller feil informasjon, selvfølgelig må stå fritt til å installere produkter som tilfredstiller slike krav. Tilgjengeligheten skorter det ikke på.

De har helt rett i at en ekstra desimal gir bedre nøyaktighet, men De evner ikke å innse at denne nøyaktigheten er totalt bortkastet på et voltmeter i instrumentpanelet.

Det kan jeg vel gi Dem rett i, med noen unntak. De må gjerne lese mitt forrige innlegg en gang til.

Hvis De kan være så vennlig å fortelle hvorfor De mener denne ekstra desimalen er så viktig, så kan den enkelte leser selv vurdere om Deres argumenter er så gode at de vil spandere på de ekstra kronene for å få denne nøyaktigheten.

Hvor viktig, har jeg ikke villet gjøre rede for i denne tråden, da dette som De helt riktig påpeker, bør være opp til den enkelte å avgjøre. Det har vært viktigere å påpeke at unøyaktighetene faktisk er der, og hvorfor.

Jeg og flere andre har fortalt hvorfor nøyaktighheten ikke spiller noen stor rolle. Når man anbefaler den ekstra nøyaktigheten, har vel dere leverandører en grunn til dette?

Ja.

Er grunnen at dere leverandører vil tjene mest mulig penger?

Nei. Ikke i dette tilfellet. Men så mye skal jeg gi Dem; hadde vi solgt voltmetere med kun en (eller ingen) desimal, ville jeg selvfølgelig snakket varmt om det! Hva tar De meg for? I så tilfelle hadde jeg jo også fått solid salgsstøtte fra Dem. :wink:

Men nei, underholdningsverdien er minst like viktig. :lol:

Bartesam : Når det gjelder strøm i båt, så er 1/10V veldig viktig. Forskjell på et digitalt som bare viser hele V, og et med en desimal som viser 1/10V er stor.
Beklager Bartesam, jeg var så opphengt i analogt voltmeter at jeg glemte meg litt. Selvfølgelig spiller 1/10 V stor rolle, det var 1/100 V jeg mente jeg kan klare meg foruten. 12,1 og 12,9 V er jo forskjellen på lading eller ikke lading i et gitt tilfelle, og da er tallet 12 alene ubrukelig.
Zach : Uansett, då måler i alle fall spenningen på batteriet med egne kabler fram til voltmeteret. Det var mitt poeng.
Skjønner, da er ihvertfall vi enige. :wflag:

Skal sjekke ut nøyaktigheten på voltmterene når jeg får montert disse i Konvall. Skal ta med Fluke 289 multimteret mitt fra jobben for å sjekke ut hvor i landet disse ligger når det kommer til nøyaktighet. Kobler opp disse rett på batteripolene for å unngå spenningsfall gjennom tenningsnøkler og brytere. Disse tåler å stå på hele tiden. Får også disse digitale Wema instrumentene i en Ampèreutgave. :smiley:

Ja, det så perfekt ut. Men Zach erfarte litt for stor målefeil. Det er kanskje til å leve med, dersom feilen er stabil. Har du testet dine?

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Hvor viktig, har jeg ikke villet gjøre rede for i denne tråden, da dette som De helt riktig påpeker, bør være opp til den enkelte å avgjøre. Det har vært viktigere å påpeke at unøyaktighetene faktisk er der, og hvorfor.

De forteller at nøyaktigheten er viktig, men De ønsker ikke å opplyse noen om årsaken. Dette bør være opp til den enkelte å avgjøre, skriver De. Hvordan kan den enkelte avgjøre dette når De som leverandør ikke ønsker å fortelle hvorfor denne nøyaktigheten er så viktig?

Det er mulig jeg har misforstått, men er ikke poenget å gi grunngitte råd slik at de med mindre kunnskap kan ta avgjørelser basert på nye viktige fakta?

"Hei, jeg heter Farco og er leverandør. Jeg synes du skal kjøpe mitt dyreste og mest nøyaktige voltmeter, men jeg vil ikke fortelle hvorfor det er viktig." Jeg mistenker stadig at det er viktig for inntjeningen inntil De har gitt et eneste argument for hva den forbedrede nøyaktigheten til voltmeteret i instrumentpanelet skal brukes til.

Skal ta med Fluke 289 multimteret mitt fra jobben for å sjekke ut hvor i landet disse ligger når det kommer til nøyaktighet.

Gjenta gjerne testen ved varierende temperatur. Ikke se bort fra at du finner avvik i nøyaktighet en varm sommerdag hvor instrumentet står i solsteiken i forhold til en kald høst- eller vårdag.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

"Hei, jeg heter Farco og er leverandør. Jeg synes du skal kjøpe mitt dyreste og mest nøyaktige voltmeter, men jeg vil ikke fortelle hvorfor det er viktig." Jeg mistenker stadig at det er viktig for inntjeningen inntil De har gitt et eneste argument for hva den forbedrede nøyaktigheten til voltmeteret i instrumentpanelet skal brukes til.

Nå er det litt uvanlig på dette ærverdige forum å bruke høfflighetsform når man tiltaler hverandre. Men jeg får gjøre mitt beste og håper De unskylder om jeg av og til skulle trå litt til siden for det nivå man har lagt opp til.

Nå kan ikke jeg Fru Hytteeier, under noen omstendigheter, se at Herr Farco har fremmet forslag om at noen skal erværve maaleinstrumenter man ikke kan gjøre seg nytte av. Det fremgaar videre at han ikke engang har slike maaleapparater i sin portefølje.

Det har seg slik, Fru Hytteeier, at et noeyaktig instrument kan fortelle mer enn kun hvilken spenning man er i besittelse av. Noe som kan gi en indikasjon på om hvorvidt man er i ferd med at ødelegge sine akkumulatorer ved at drive rovdrift på deres celler. Men jeg bifaller deres konklusjon på at det å bruke avanseret maaleværktøy kun for at bekrefte om akkumulatoren har kraft nok til at drive en målepeker opp til grønt for å paavise ladning, for mange vil være tilstrekkelig.

Naa oppfatter jeg Herr Farco som en ædruelig og saakelig Leverandør av elektisk utstyr baade til fritidshus og baater. Han er sågar kjent for at give gode raad uten å ta egen inntjening med i kalkulasjonen naar han uttaler seg her på dette forum.

De faar ha denne herrens manglende forklaringer undskyldt. Han bliver ofte ukonsentret av for meget kaffe.

Med vennlig hilsen

JEM

Om De syntes spraaket var uklart, så var hverken meningen eller innhaaldet i dette innleg ondt ment.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...