Jens_P Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 (redigert) Fluken skal holde spec'en sin fra -20 til +55 grader. Er ikke stabiliteten til Fluke jeg trekker i tvil. Redigert 16.Mai.2010 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bartesam Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Skal ta med Fluke 76 med hjemmefra også for å kryssjekke verdiene Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
dvil Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Til Korsnes og Hytteeier: Hvis det er irriterende for dere at diskusjonen utarter til at vi kan lære noe her, så foreslår jeg at dere hopper til neste tråd. Dette er interessant, for meg ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Dvil, det er mykje som er interessant her i verden men tråden har ingenting med trådstarters spørsmål å gjøre på noe plan lenger. Eg foreslår du hopper i havet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Tull igjen, Sjømann 22! Biltema har en marineserie med skrudd plastfrontring, uten metalldeler av noe slag utvendig! De likner forresten mistenkelig på Wema sine ditto, du skal ikke se bort fra at de kjøper dem derfra! Jeg har kjøpt temperaturmåler på Biltema, og montert den med original VDO frontring sånn at den matcher de andre VDO instumentene jeg har. Ikke lett å se forskjell... Då må jeg beklage, men då er dette noe nytt de har fått? Sist jeg skulle ha instrumenter til min båt gammle båt (2007) så hadde de bare med metallkanter, for jeg ville ha plast sjøl, for og unngå rust. Men no ser jeg på biltema.no, og de har plastkanter: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Maleinstrument-for-batbruk/ Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Farco Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 De forteller at nøyaktigheten er viktig, men De ønsker ikke å opplyse noen om årsaken. Dette bør være opp til den enkelte å avgjøre, skriver De. Hvordan kan den enkelte avgjøre dette når De som leverandør ikke ønsker å fortelle hvorfor denne nøyaktigheten er så viktig? Det er mulig jeg har misforstått, men er ikke poenget å gi grunngitte råd slik at de med mindre kunnskap kan ta avgjørelser basert på nye viktige fakta? "Hei, jeg heter Farco og er leverandør. Jeg synes du skal kjøpe mitt dyreste og mest nøyaktige voltmeter, men jeg vil ikke fortelle hvorfor det er viktig." Jeg mistenker stadig at det er viktig for inntjeningen inntil De har gitt et eneste argument for hva den forbedrede nøyaktigheten til voltmeteret i instrumentpanelet skal brukes til. Nu blev det denne eftermiddagen ikke kunst formeget kaffe , men annet også, så De må allernådigst ha undertegnede unnskyldt. Og hei, jeg heter ikke Farco, det er kunst et nick. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hytteeier Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Fortsatt har ingen kunnet svare på hvorfor det er så viktrig å ha god nøyaktighet på voltmeteret i instumentpanelet. man fleiper og vitser og prøver å spore av, men fortsatt gjenstår det store spørsmålet. Så hvorfor alt dette pratet om nøyaktighet? Er det bare for å brife eller har noen med mer enn middels peiling en god grunn å komme med? Denne gode grunne sitter tydeligvis svært langt inne. Hvorfor det egentlig? En ekspert må da kunne hoste opp en god grunn for å ha et nøyaktig voltmeter? 100-deler og 3. desimal høres merkelig ut. Kanskje finnes ingen god grunn for slikt? Det er i alle fall nærliggende å tro siden den gode grunnen voktes som en statshemmelighet. Min mann, eksperten på strøm, har fortalt meg at ingen slik god grunn finnes. Dette av samme årsak som Hr. Hegra har påpekt i innlegg 9 og innlegg 24. Jeg konkluderer derfor med at alt annet kun har vært tomt prat. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Til å måle Volt trenger en ikke mere enn ett desimal. Voltmeteret trenger ikke være pinlig nøyaktig, men det er greit å måle det opp mot et meter som en vet er nøyaktig for å vite hva feilmarginen er. Samitig er det viktig at voltmeteret er koblet rett på batteripolene for å unngå å måle spenningsfallet på veien. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Farco Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Jeg konkluderer derfor med at alt annet kun har vært tomt prat. Det er jo også Deres fulle rett! Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Mulligan Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Jeg synes trådstarter skal kjøpe det billigste voltmeteret han finner. Slike små dreiespoleinstrumenter har en nøyaktighet på ca 3% fullskala. Nedover i avlesningsområdet avtar nøyaktigheten. Videre har de så dårlig avlesningsoppløsning at de er ubrukbare til å overvåke batterier med noen form for presisjon. Men de forteller om tilstanden er noenlunde OK, eller helt på jordet. Slik sett gjør ei ladelampe samme nytta. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Fortsatt har ingen kunnet svare på hvorfor det er så viktrig å ha god nøyaktighet på voltmeteret i instumentpanelet. Jeg konkluderer derfor med at alt annet kun har vært tomt prat. Du har kanskje ikke fått et godt svar på dette. Kanskje fordi båter og båteiere er så forskjellig. Et vanlig analogt voltmeter vil kun fortelle om nåla ligger innenfor grønt. Hvilken spenning du har sier instrumentet lite om. (derfor er mitt nå fjernet og erstattet med et digitalt med 2 desimaler) Et didgitalt voltmeter uten desimaler vil kunne fortelle om du har 12,et eller annet og ikke noe mer. Et digitalt voltmeter med en desimal, vil nok være tilstrekkelig for de aller fleste. Det at det har en desimal forteller meg allerede at dette er et mere sofistikert instrument med langt høyere nøyaktighet enn de foregående. Det er et instrument man forhåpentligvis kan stole på, og burde heller ikke koste alt for meget Et digitalt voltmeter med 2 desimaler vil være et presisjonsinstrument med høy grad av troverdighet. Og derfor også vesentlig dyrere. Det vil kunne fortelle mye om dynamo og landstrømsladeres tilstand. Det vil kunne gi meg verdifull informasjon om når jeg er i ferd med å tappe mer strøm av batteriene enn jeg burde. Det vil også kunne indikere om jeg har overlading/underlading fra dynamo. Et digitalt voltmeter med 3 desimaler har ingenting i en fritidsbåt å gjøre. Og sist og ikke minst. Jeg er ingen ekspert Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Nåja. Det er ikke gull alt som glimrer digitalt eller hva det nå heter. Et sånt billig digitalt panelmeter har vanligvis en nøyaktighet på +/- 10 mV +/- siste siffer. Så da er du like langt. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 (redigert) Nja. Mulligan Det kommer nok an på hvor man kjøper det og hva det koster. Kjøper man et digitalt instrument til 3-400 kr med 2 desimaler fra en billig internettsjappe har du nok rett. Men kjøper man et annerkjennt merke burde man få det man betaler for. Dessuten var det prinsippet jeg ville ha frem med mitt eksempel. Jo høyere oppløsning, jo bedre troverdighet. Jeg kontrolerte mitt nye panelinstrument med et FLUKE digitalt multimeter og differansen i målingene var ikke registrerbare Men alt dette vet nok "strømeksperten" alikevel Redigert 17.Mai.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Grunnen til at jeg ønsker meg et nøyaktig voltmeter er at batterier er dyrt. Disse kan ta skade av både for høy og for lav ladespenning, og av for mye nedtapping mellom hver lading. Hvis jeg vet at tidelen på voltmeteret er korrekt, er det godt nok for meg (hvor mange mange % nøyaktighet blir det da??). Til de som mener at trådstarter har fått svar for lenge siden; det kan jo hende at han skifter mening om hva han ønsker etter hvert som kunnskapsnivået stiger. Slik er det ihvertfall med meg. God 17. mai! :-) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Et digitalt voltmeter med 2 desimaler vil være et presisjonsinstrument med høy grad av troverdighet. Og at mange flere legger merke til og husker hva normalverdien skal være når de har et instrument med en eller to desimaler. Det instrumentet med størst potensial både for informasjonens del og læringens del er vel batterimonitoren. Forøvrig mener jeg at spenningsfall i ledningsnett og unøyaktige målinger er en dårlig unnskyldning for å kjøpe et unøyaktig instrument, for tekniske problemer relatert til ledningsnett og feilkoblinger er en helt annen diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hytteeier Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Et digitalt voltmeter med 2 desimaler vil være et presisjonsinstrument med høy grad av troverdighet. Og derfor også vesentlig dyrere. Det vil kunne fortelle mye om dynamo og landstrømsladeres tilstand. Det vil kunne gi meg verdifull informasjon om når jeg er i ferd med å tappe mer strøm av batteriene enn jeg burde. Det vil også kunne indikere om jeg har overlading/underlading fra dynamo. Fint om De kunne forklare hvorfor det er viktig å vite landstrømsladerens ladespenning med 2 desimaler. Måler De da samtidig batteriets temperatur med 2 desimaler? Vil voltmeteret også kunne vise når De er i ferd med å tappe mer strøm ut av batteriet enn du burde? Hvordan da? Etter at De har vært på toalettet og septikpumpen Deres har kvernet litt, har plutselig spenningen falt med en tidels volt eller to. Hva da med hundredelene? Hvorfor måle så nøyaktig når man ikke har ide om hva fasiten egentlig burde være? Og hva når kjøleskapets kompressor starter? Overlading/underlading fra dynamo? Normalt er vel regulatoren innstilt en gang for alle? Trenger De å sjekke dette hele tiden med 100-dels nøyaktighet? Holder det ikke med en tidels volt nøyaktighet? Er det kanskje like greit å kontrollmåle akkurat dette med et multimeter og ferdig med den saken? Så kan man heller sjekke igjen den dag det analoge voltmeteret viser at nålen ikke står på nøyaktig det samme stedet som vanlig? Digitalt voltmeter med 2 desimaler. Må ha det, bare må ha det! Veldig nøyaktig. Men hva fasiten egentlig skal være har De ikke den minste peiling på mesteparten av tiden. Til det er det alt for mange faktorer som er med å bestemmer hva spenningen til enhver tid er i et system som lades eller utlades med varierende belastning. Dette burde hr. Farco, hr Ole Petter og andre med kompetanse opplyst om, men av en eller annen merkelig grunn ble det bare pratet varmt om 2 og 3 desimalers nøyaktighet, men uten å fortelle noe om nytteverdien. Hjernevask? Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Vil voltmeteret også kunne vise når De er i ferd med å tappe mer strøm ut av batteriet enn du burde? Hvordan da? Etter at De har vært på toalettet og septikpumpen Deres har kvernet litt, har plutselig spenningen falt med en tidels volt eller to. Hva da med hundredelene? Hvorfor måle så nøyaktig når man ikke har ide om hva fasiten egentlig burde være? Og hva når kjøleskapets kompressor starter? Digitalt voltmeter med 2 desimaler. Må ha det, bare må ha det! Veldig nøyaktig. Men hva fasiten egentlig skal være har De ikke den minste peiling på mesteparten av tiden. Til det er det alt for mange faktorer som er med å bestemmer hva spenningen til enhver tid er i et system som lades eller utlades med varierende belastning. God 17. mai til deg også Et voltmeter kan ikke vise strømforbruk. Dette vet de godt siden de er husfrue for en strømekspert. I mitt forrige innlegg vil du se at jeg arguenterer for at et instrument med 2 desimaler sannsynlig har en høyere grad av troverdighet. Jeg vet utmerket godt hva som skjer med spenningen når en kjølekompressor starter, eller når frua bruker toalettet. Dette er totalt uinteressant for meg, siden jeg ikke sitter å følger med på hva som skjer i dette øyeblikket. Jeg har dessuten ikke noen tro på at du som ikke faglært skriver dette selv. Siden du har så sterke meninger om emnet. Innen elektro finnes det sikkert hundrevis av måleinstrumenter som hver er egnet til sitt bruk. Og det er vel ingen i denne debatten som har prøvd å prakke på hverken deg, Deres mann elle noen andre hverken det ene eller det andre. Men kanskje har diskusjonen trigget noen til å ønske å lære mer om strøm i båt. Fortsatt god 17. mai Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ikke direkte hjernevask, men man har vel ikke tid til å gå i detalj i alt. Jeg har ikke noe imot det du skriver for det er jo riktig. Personlig mener jeg og ikke helt uten grunn da jeg har drevet med mye support, -at det ligger en psykologisk effekt i hvordan instrumentene i en båt er bygget opp. Runde motorinstrumenter med likt utseende fører til at mange ikke reflekterer noe særlig over verdiene. Vi får da en situasjon hvor en akustisk alarm gir beskjed når det er noe drastisk galt med motoren, men vi har ikke noe som er spesielt godt egnet til å lese av og lære hvordan ladningen foregår. Jeg mener det er en årsakssammenheng med noe når folk svarer at ladningen er 12 volt og helt fin når de ringer for å få hjelp. Denne saken med oppbygningen av instrumenter har en psykisk effekt på noen, -kanskje på lik linje med at det har en psykisk verdi for deg å insinuere at en leverandør på Båtplassen farer med løgn at kommersielle årsaker. Det er kanskje på tide å insinuere at du driver en lavpriskjede i et forsøk på legge den ballen død. Sitér dette innlegget Link to post
dvil Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ikke kast bort mer krefter på hytteeieren. Han er tydeligvis bare interessert i å krangle. Men kunnskapsnivået er tilsynelatende høy, da hadde det vært fint om innleggene ble mer informative. Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 (redigert) For noen år tilbake kjøpte jeg et dyrt urverk til min kone. Det har 2 visere og 4 diamanter som viser kl. 12, 3, 6 og 9 Det er for meg fullstendig umulig å vite om dette uret viser kvart over ett eller kvart over 2. Min kone er strålende fornøyd, men spør alltid meg hva klokken er når vi skal rekke noe som er viktig. Redigert 17.Mai.2010 av Pathfinder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Det må jo her være en misforståelse hvorav argumentasjonen ment som tips blir ille tatt opp i stedet for å bli tatt til ettertanke. For å unngå misforståelser i og med at jeg skrev at hytteeier har rett i det han skriver må jeg legge til noe. Hva kompetanse angår så sier det seg vel selv at å måle batterienes temperatur med en eller to desimaler får svært liten betydning. Alle klarer seg med å skjønne forskjellen på 10 og 20 grader C, noe som menneskekroppen er skapt for å kunne registrere enkelt og greit. En hundredel endring i batteritemperaturen tilsier en ideell endring i ladespenning på ca 0,00025 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 Ikke kast bort mer krefter på hytteeieren. Han er tydeligvis bare interessert i å krangle. Har hørt at Lotus måtte selge båten og kjøpe seg hytte. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Gromling70 Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Ser ut som stormen har roet seg her no. Kan meddele at jeg har kjøpt og montert digitalt voltmeter fra maritim. Type wema. Med en desimal. Funker fint til mitt bruk. Kan dere hjelpe meg å tolke spenningene? Alt avslått, voltmeter direkte på batteri= 12,7V Instrumenter på, motor av= ca.12,3 -12,4V lading i fart var helt oppe på 16,4V med stereoanlegg på er det normal ladespenning? Ble overrasket over at den var så høy. Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 De to første verdiene du nevner høres helt normale ut. Men ladespenning var veldig høy. Trolig har du en outboardmotor som ofte har høy spenning på høyere turtall. Altså ikke så unormalt hvis det er en slik motor, men hvor heldig det er vet jeg ikke. Den leverer sikkert ikke så mange amper i forhold til en vanlig dynamo. Vet egentlig ikke hvilke uheldig konsekvens det har for batteri og elektronikk. Kanskje ved lang tids kjøring av motor Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.