Jump to content

Forslag til nytt voltmeter?


Gromling70

Recommended Posts

Tull igjen, Sjømann 22! Biltema har en marineserie med skrudd plastfrontring, uten metalldeler av noe slag utvendig! De likner forresten mistenkelig på Wema sine ditto, du skal ikke se bort fra at de kjøper dem derfra! Jeg har kjøpt temperaturmåler på Biltema, og montert den med original VDO frontring sånn at den matcher de andre VDO instumentene jeg har. Ikke lett å se forskjell...

 

Då må jeg beklage, men då er dette noe nytt de har fått? Sist jeg skulle ha instrumenter til min båt gammle båt (2007) så hadde de bare med metallkanter, for jeg ville ha plast sjøl, for og unngå rust. Men no ser jeg på biltema.no, og de har plastkanter:

 

http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Maleinstrument-for-batbruk/

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

De forteller at nøyaktigheten er viktig, men De ønsker ikke å opplyse noen om årsaken. Dette bør være opp til den enkelte å avgjøre, skriver De. Hvordan kan den enkelte avgjøre dette når De som leverandør ikke ønsker å fortelle hvorfor denne nøyaktigheten er så viktig?

 

Det er mulig jeg har misforstått, men er ikke poenget å gi grunngitte råd slik at de med mindre kunnskap kan ta avgjørelser basert på nye viktige fakta?

 

"Hei, jeg heter Farco og er leverandør. Jeg synes du skal kjøpe mitt dyreste og mest nøyaktige voltmeter, men jeg vil ikke fortelle hvorfor det er viktig." Jeg mistenker stadig at det er viktig for inntjeningen inntil De har gitt et eneste argument for hva den forbedrede nøyaktigheten til voltmeteret i instrumentpanelet skal brukes til.

 

Nu blev det denne eftermiddagen ikke kunst formeget kaffe , men annet også, så De må allernådigst ha undertegnede unnskyldt. Og hei, jeg heter ikke Farco, det er kunst et nick.

Link to post

Fortsatt har ingen kunnet svare på hvorfor det er så viktrig å ha god nøyaktighet på voltmeteret i instumentpanelet. man fleiper og vitser og prøver å spore av, men fortsatt gjenstår det store spørsmålet. Så hvorfor alt dette pratet om nøyaktighet? Er det bare for å brife eller har noen med mer enn middels peiling en god grunn å komme med? Denne gode grunne sitter tydeligvis svært langt inne. Hvorfor det egentlig? En ekspert må da kunne hoste opp en god grunn for å ha et nøyaktig voltmeter?

 

100-deler og 3. desimal høres merkelig ut. Kanskje finnes ingen god grunn for slikt? Det er i alle fall nærliggende å tro siden den gode grunnen voktes som en statshemmelighet. Min mann, eksperten på strøm, har fortalt meg at ingen slik god grunn finnes. Dette av samme årsak som Hr. Hegra har påpekt i innlegg 9 og innlegg 24.

 

Jeg konkluderer derfor med at alt annet kun har vært tomt prat.

Link to post

Til å måle Volt trenger en ikke mere enn ett desimal. Voltmeteret trenger ikke være pinlig nøyaktig, men det er greit å måle det opp mot et meter som en vet er nøyaktig for å vite hva feilmarginen er. Samitig er det viktig at voltmeteret er koblet rett på batteripolene for å unngå å måle spenningsfallet på veien. :smiley::cheers:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post

Jeg synes trådstarter skal kjøpe det billigste voltmeteret han finner.

Slike små dreiespoleinstrumenter har en nøyaktighet på ca 3% fullskala.

Nedover i avlesningsområdet avtar nøyaktigheten. Videre har de så dårlig avlesningsoppløsning at de er ubrukbare til å overvåke batterier med noen form for presisjon. Men de forteller om tilstanden er noenlunde OK, eller helt på jordet.

Slik sett gjør ei ladelampe samme nytta.

Link to post

Fortsatt har ingen kunnet svare på hvorfor det er så viktrig å ha god nøyaktighet på voltmeteret i instumentpanelet. Jeg konkluderer derfor med at alt annet kun har vært tomt prat.

Du har kanskje ikke fått et godt svar på dette. Kanskje fordi båter og båteiere er så forskjellig.

 

Et vanlig analogt voltmeter vil kun fortelle om nåla ligger innenfor grønt. Hvilken spenning du har sier instrumentet lite om. (derfor er mitt nå fjernet og erstattet med et digitalt med 2 desimaler)

 

Et didgitalt voltmeter uten desimaler vil kunne fortelle om du har 12,et eller annet og ikke noe mer.

 

Et digitalt voltmeter med en desimal, vil nok være tilstrekkelig for de aller fleste. Det at det har en desimal forteller meg allerede at dette er et mere sofistikert instrument med langt høyere nøyaktighet enn de foregående. Det er et instrument man forhåpentligvis kan stole på, og burde heller ikke koste alt for meget

 

Et digitalt voltmeter med 2 desimaler vil være et presisjonsinstrument med høy grad av troverdighet. Og derfor også vesentlig dyrere. Det vil kunne fortelle mye om dynamo og landstrømsladeres tilstand. Det vil kunne gi meg verdifull informasjon om når jeg er i ferd med å tappe mer strøm av batteriene enn jeg burde. Det vil også kunne indikere om jeg har overlading/underlading fra dynamo.

 

Et digitalt voltmeter med 3 desimaler har ingenting i en fritidsbåt å gjøre.

 

Og sist og ikke minst. Jeg er ingen ekspert

Link to post

Nja. Mulligan

Det kommer nok an på hvor man kjøper det og hva det koster. Kjøper man et digitalt instrument til 3-400 kr med 2 desimaler fra en billig internettsjappe har du nok rett. Men kjøper man et annerkjennt merke burde man få det man betaler for.

Dessuten var det prinsippet jeg ville ha frem med mitt eksempel. Jo høyere oppløsning, jo bedre troverdighet.

 

Jeg kontrolerte mitt nye panelinstrument med et FLUKE digitalt multimeter og differansen i målingene var ikke registrerbare

Men alt dette vet nok "strømeksperten" alikevel

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post

Grunnen til at jeg ønsker meg et nøyaktig voltmeter er at batterier er dyrt. Disse kan ta skade av både for høy og for lav ladespenning, og av for mye nedtapping mellom hver lading. Hvis jeg vet at tidelen på voltmeteret er korrekt, er det godt nok for meg (hvor mange mange % nøyaktighet blir det da??).

 

Til de som mener at trådstarter har fått svar for lenge siden; det kan jo hende at han skifter mening om hva han ønsker etter hvert som kunnskapsnivået stiger. Slik er det ihvertfall med meg. God 17. mai! :-)

Link to post

Et digitalt voltmeter med 2 desimaler vil være et presisjonsinstrument med høy grad av troverdighet.

Og at mange flere legger merke til og husker hva normalverdien skal være når de har et instrument med en eller to desimaler.

 

Det instrumentet med størst potensial både for informasjonens del og læringens del er vel batterimonitoren.

 

Forøvrig mener jeg at spenningsfall i ledningsnett og unøyaktige målinger er en dårlig unnskyldning for å kjøpe et unøyaktig instrument, for tekniske problemer relatert til ledningsnett og feilkoblinger er en helt annen diskusjon.

Link to post

Et digitalt voltmeter med 2 desimaler vil være et presisjonsinstrument med høy grad av troverdighet. Og derfor også vesentlig dyrere. Det vil kunne fortelle mye om dynamo og landstrømsladeres tilstand. Det vil kunne gi meg verdifull informasjon om når jeg er i ferd med å tappe mer strøm av batteriene enn jeg burde. Det vil også kunne indikere om jeg har overlading/underlading fra dynamo.

Fint om De kunne forklare hvorfor det er viktig å vite landstrømsladerens ladespenning med 2 desimaler. Måler De da samtidig batteriets temperatur med 2 desimaler?

 

Vil voltmeteret også kunne vise når De er i ferd med å tappe mer strøm ut av batteriet enn du burde? Hvordan da? Etter at De har vært på toalettet og septikpumpen Deres har kvernet litt, har plutselig spenningen falt med en tidels volt eller to. Hva da med hundredelene? Hvorfor måle så nøyaktig når man ikke har ide om hva fasiten egentlig burde være? Og hva når kjøleskapets kompressor starter?

 

Overlading/underlading fra dynamo? Normalt er vel regulatoren innstilt en gang for alle? Trenger De å sjekke dette hele tiden med 100-dels nøyaktighet? Holder det ikke med en tidels volt nøyaktighet? Er det kanskje like greit å kontrollmåle akkurat dette med et multimeter og ferdig med den saken? Så kan man heller sjekke igjen den dag det analoge voltmeteret viser at nålen ikke står på nøyaktig det samme stedet som vanlig?

 

Digitalt voltmeter med 2 desimaler. Må ha det, bare må ha det! Veldig nøyaktig. Men hva fasiten egentlig skal være har De ikke den minste peiling på mesteparten av tiden. Til det er det alt for mange faktorer som er med å bestemmer hva spenningen til enhver tid er i et system som lades eller utlades med varierende belastning.

 

Dette burde hr. Farco, hr Ole Petter og andre med kompetanse opplyst om, men av en eller annen merkelig grunn ble det bare pratet varmt om 2 og 3 desimalers nøyaktighet, men uten å fortelle noe om nytteverdien.

 

Hjernevask?

Link to post

Vil voltmeteret også kunne vise når De er i ferd med å tappe mer strøm ut av batteriet enn du burde? Hvordan da? Etter at De har vært på toalettet og septikpumpen Deres har kvernet litt, har plutselig spenningen falt med en tidels volt eller to. Hva da med hundredelene? Hvorfor måle så nøyaktig når man ikke har ide om hva fasiten egentlig burde være? Og hva når kjøleskapets kompressor starter?

 

 

 

Digitalt voltmeter med 2 desimaler. Må ha det, bare må ha det! Veldig nøyaktig. Men hva fasiten egentlig skal være har De ikke den minste peiling på mesteparten av tiden. Til det er det alt for mange faktorer som er med å bestemmer hva spenningen til enhver tid er i et system som lades eller utlades med varierende belastning.

 

God 17. mai til deg også

Et voltmeter kan ikke vise strømforbruk. Dette vet de godt siden de er husfrue for en strømekspert. I mitt forrige innlegg vil du se at jeg arguenterer for at et instrument med 2 desimaler sannsynlig har en høyere grad av troverdighet.

 

Jeg vet utmerket godt hva som skjer med spenningen når en kjølekompressor starter, eller når frua bruker toalettet. Dette er totalt uinteressant for meg, siden jeg ikke sitter å følger med på hva som skjer i dette øyeblikket.

 

Jeg har dessuten ikke noen tro på at du som ikke faglært skriver dette selv. Siden du har så sterke meninger om emnet.

Innen elektro finnes det sikkert hundrevis av måleinstrumenter som hver er egnet til sitt bruk. Og det er vel ingen i denne debatten som har prøvd å prakke på hverken deg, Deres mann elle noen andre hverken det ene eller det andre.

 

Men kanskje har diskusjonen trigget noen til å ønske å lære mer om strøm i båt.

 

Fortsatt god 17. mai

Link to post

Ikke direkte hjernevask, men man har vel ikke tid til å gå i detalj i alt. Jeg har ikke noe imot det du skriver for det er jo riktig.

Personlig mener jeg og ikke helt uten grunn da jeg har drevet med mye support, -at det ligger en psykologisk effekt i hvordan instrumentene i en båt er bygget opp.

 

Runde motorinstrumenter med likt utseende fører til at mange ikke reflekterer noe særlig over verdiene.

 

Vi får da en situasjon hvor en akustisk alarm gir beskjed når det er noe drastisk galt med motoren, men vi har ikke noe som er spesielt godt egnet til å lese av og lære hvordan ladningen foregår.

Jeg mener det er en årsakssammenheng med noe når folk svarer at ladningen er 12 volt og helt fin når de ringer for å få hjelp.

 

Denne saken med oppbygningen av instrumenter har en psykisk effekt på noen, -kanskje på lik linje med at det har en psykisk verdi for deg å insinuere at en leverandør på Båtplassen farer med løgn at kommersielle årsaker.

 

Det er kanskje på tide å insinuere at du driver en lavpriskjede i et forsøk på legge den ballen død.

Link to post

For noen år tilbake kjøpte jeg et dyrt urverk til min kone. Det har 2 visere og 4 diamanter som viser kl. 12, 3, 6 og 9

Det er for meg fullstendig umulig å vite om dette uret viser kvart over ett eller kvart over 2. Min kone er strålende fornøyd, men spør alltid meg hva klokken er når vi skal rekke noe som er viktig. :headbang:

Redigert av Pathfinder (see edit history)
Link to post

Det må jo her være en misforståelse hvorav argumentasjonen ment som tips blir ille tatt opp i stedet for å bli tatt til ettertanke.

 

For å unngå misforståelser i og med at jeg skrev at hytteeier har rett i det han skriver må jeg legge til noe.

Hva kompetanse angår så sier det seg vel selv at å måle batterienes temperatur med en eller to desimaler får svært liten betydning. Alle klarer seg med å skjønne forskjellen på 10 og 20 grader C, noe som menneskekroppen er skapt for å kunne registrere enkelt og greit.

 

En hundredel endring i batteritemperaturen tilsier en ideell endring i ladespenning på ca 0,00025 volt.

Link to post

Ser ut som stormen har roet seg her no. Kan meddele at jeg har kjøpt og montert digitalt voltmeter fra maritim. Type wema. Med en desimal. Funker fint til mitt bruk.

 

Kan dere hjelpe meg å tolke spenningene?

 

Alt avslått, voltmeter direkte på batteri= 12,7V

Instrumenter på, motor av= ca.12,3 -12,4V

lading i fart var helt oppe på 16,4V med stereoanlegg på

 

er det normal ladespenning? Ble overrasket over at den var så høy.

Link to post

De to første verdiene du nevner høres helt normale ut. Men ladespenning var veldig høy. Trolig har du en outboardmotor som ofte har høy spenning på høyere turtall. Altså ikke så unormalt hvis det er en slik motor, men hvor heldig det er vet jeg ikke. Den leverer sikkert ikke så mange amper i forhold til en vanlig dynamo. Vet egentlig ikke hvilke uheldig konsekvens det har for batteri og elektronikk. Kanskje ved lang tids kjøring av motor :confused:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...