Gromling70 Svart 21.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Har lest at så høy ladespenning kan koke batteriet. Og at det kan være regulatoren som er gåen??? Kjører som oftest maks 25min i strekk i 25-35knop, ca.5000rpm(maks fart 42knop ved rundt 6000rpm) det vil si ladespenning på rundt 16V i maks 25min og deretter lavere ladespenning ved sakte fart. Er det fare for at batteriet blir raskt ødelagt da? Kan voltmeteret være koblet feil? Fire ledninger, to stk til jord, to stk til + skal jeg koble av de to overflødige ledningene som i koblingsinstruksen heter "oransje lys" og "rødt lys" ???? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Jeg ser i ei bok som heter Strøm ombord av Jon Winge. Her står det at spenning helt opp mot 17 volt ikke er uvanlig på en outboardmotor. Den har ikke vanlig dynamo, og hva og hvordan spenningen reguleres vet jeg ikke. Det står at høy spenning i korte perioder ikke er skadelig, men at det kan ta knekken på elektronikk. Regner med det er ekkolodd og slike ting det siktes til. Videre står det at hvis motor går noen omdreininger etter at du har slått av tenning kan du få ekstra høy spennings-topp. Derfor, slå ikke av tenning før motor er nede på tomgang slik at den går minst mulig omdreininger med tenning avslått. Når det gjelder tilkoblingen av voltmeteret må du nesten bare følge koblingsskjema som følger med. Tipper den ene + kabelen skal til tenningslås, og dermed går instrumentet av og på med nøkkelen. Den andre + en skal vel så nær som mulig + polen på batteri, men ikke utenom hovedbryter hvis du har det. Dette er vel for og måle et sted hvor spenningsfallet er minst mulig, vil jeg tro. Så er vel en kabel til minus, men den fjerde vet jeg ikke. Kan jo være noe med lystyrken på tallene. Digitale instrument er jo ofte laget slik at de lyser svakere ved natt for og unngå og blende føreren, og sterkere på dagtid for og vise verdien i skarpt sollys. Altså at den fjerde kobles til den øvrige instrumentbelysningen. Hele siste avsnitt ang kobling må du sjekke selv i henhold til koblingsskjema da jeg ikke er sikker på digitale instrumenter, og har aldri koblet et slikt. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 (redigert) 16,4V er alt for høyt. Batteriet ditt koker nesten og det vil samle seg en del bunnslam i cellene med så høy spenning. Får igjen det senere med kortslutning av cellene når bunnslammet når blyplatene. Få strupet den ned til 14,4-14,6V, og batteriet holder mye lenger, og blir fulladet. Rød og svart er + og - og de andre ledningene er hvilken farge du vil ha på bakgrunnslyset. Rædt eller oransje tror jeg det er. Redigert 21.Mai.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
logget av Svart 21.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2010 Uten å spekulere i hva problemet er, så skal i alle fall spenningen forsynt til forbrukerne i en båt holde seg innenfor 10,5 og 15,5 volt i et 12 volt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 PARALLAKSEFEIL : Feilavlesing av viserinstrument grunnet synsvinkel OPPLØSNING: Minste avvik som kan leses av NØYAKTIGHET: Avviket mellom vist verdi på instrumentet, og virkelig verdi Det legfolk som oftest blander sammen er begrepene oppløsning og nøyaktighet, og det kan være en farlig felle. Unnskyld, dette var fullstendig uforståelig. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Pathfinder Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Parallaksefeil= skjeve hornhinner Letter å forstå nå Farco? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Ja,jooo. Den tok jeg vel kanskje, men så var det dette med relevansen. Du har jo vært inne på det tidligere, Pathfinder, at man skal ikke undervurdere sitt publikum. Jeg tror de fleste forstår at en løgn ikke blir sannere jo mer detaljert den er. Men det kan kanskje være greit å bli påminnet.. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Hytteeier Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Nu ble denne tråden efter hvert meget lærerik, på tross av hr. Dvils oppfordring til å ignorere innlegg han ikke var enig i. Og har hr. Dvil ikke fulgt hr. Korsnes oppfordring om å hoppe i havet, lærte han antagelig noe nytt. Den høye spenningen i etterkant av voltmetermonteringen viste tydelig at et enkeltstående voltmeter er svært nyttig og ikke av begrenset verdi slik hr. Farco mente. Således har også hr. Farco antagelig lært noe nytt. Min mann, eksperten på strøm, har fortalt meg at det slett ikke er uvanlig at mange mindre/eldre påhengere ikke har egen spenningsregulator. Nu for tiden kommer selv de fleste små firetaktere med god spenningsregulering. Diskusjonen i denne tråden døde litt hen i forrige uke da hr. Ole Petter, en annen ekspert på strøm, sa seg enig med min manns synspunkter. Slike uttalelser fra autoriteter har den leie tendens til å stoppe all videre diskusjon, men der er jo situasjoner der dette er på sin plass. Der er for øvrig ingen tvil om at både øye og hjerne foretrekker analoge instrumenter. Man behøver ikke gå lenger enn til armbåndsuret nevnt tidligere eller en ny bli med digital hastighetsmåling for å se at visningen fortsatt er analog. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 (redigert) Noen har vanskeligere for å omstille seg, men jeg er enig med deg i at jeg foretrekker klokke med visere. Jeg håper du er enig med meg når jeg sier at jeg foretrekker et voltmeter med digitalt display så lenge det er jeg som skal bruke det? Jeg mener det er viktigere for meg at jeg får dette riktig for mine øyne og hjerne enn at jeg skal måtte lide for at du for din del skal få rett. Redigert 22.Mai.2010 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 Det er vel litt avhengig av bruken. Fikler jeg med elektronikk foretrekker jeg et digitalt meter. Til overvåking i båt eller bil er viserinstrumentet som regel bedre. Hvorfor det? Fordi øya mine lettere ser en forandring i vinkel. Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 yamaha 70hk 1987. 70BEO 1. BLANK = Totakt 2. 70Hk 3. B = Motorgenerasjon B 4. E = Elstart 5. BLANK = Manuel Tilt 6. O = Autolube Ligner veldig på 70ETLH. http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx Er det spenningsregulator på denne? Hva kan jeg gjøre for å få ladespenningen ned på et mer normalt nivå?????? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 på en gammel mercury eg hadde var det akkurat slik. Når batteriet var fullt så steig spenninga til over 15 volt. Tok den enkle løsningen ved å slå på lanternene Sitér dette innlegget Link to post
Gromling70 Svart 22.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2010 hehehe.. jeg får skru opp volumet på stereoanlegget og på med lanternene Sitér dette innlegget Link to post
Pathfinder Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Min mann, eksperten på strøm, ............ Diskusjonen i denne tråden døde litt hen i forrige uke da hr. Ole Petter, en annen ekspert på strøm, sa seg enig med min manns synspunkter. Slike uttalelser fra autoriteter har den leie tendens til å stoppe all videre diskusjon, men der er jo situasjoner der dette er på sin plass. Kan De spørre Deres mann, hvor grensen for å kunne kalle seg ekspert går? Er det et slags studium? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Min mann, eksperten på strøm, har fortalt meg at det slett ikke er uvanlig at mange mindre/eldre påhengere ikke har egen spenningsregulator. Nu for tiden kommer selv de fleste små firetaktere med god spenningsregulering. Man skal ikke se bort fra at det i 1988 skjedde noe som har med at selv mindre påhengsmotorer har spenningsregulatorer slik at kravet i byggenormen kan etterleves. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 24.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2010 Var om bord i en båt der eier klagde over lav spenn på batterier. Startbatteri var dårlig, kun 12,5v, og forbruksbanken var ubrukelig, kun 12,2v. Digital instrument i en fin sikringspanel til den 3,5mill båten viste 12,5 v på startbatteri som var i 12,76v på batteripol. Kanskje den prøvet å vise 12,59v, ikke sikker. Varta AGM forbruksbank var ødelagd på grunn av for høy vedlikeholdsspenn fra landstrømslader, 13,7v. Den lå i 12,41v. Slik måler kan aldri bli et alternativ til dem som skal følge med tilstand på batteriene, uansett hva den Hr. Hyttestrømekspert siger. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.