Jump to content

Sy dodgers, bomtrekk og annet

Suzuki

Recommended Posts

Følg med..

Suzuki

visst följer vi med......

vill du ha övnings uppgifter så kan du sy

skydd til Wincher, skydd till Skylights (4 st),  skydd til livbojjer (2 st), Bimini........

kan sikkert komme på mer längre fram på kvelden.....

jo förresten det skall vare Hvit/Beige tyg til Gunga Din   :wink:

S/Y Gunga Din

skydd til Wincher, skydd till Skylights (4 st),  skydd til livbojjer (2 st), Bimini........

Sorry ! Vi lagerfører kun blått stoff. Så tyvarr, tyvarr !   :lol: :lol: :wink: :wink:

Suzuki

No boat needed..

Sorry ! Vi lagerfører kun blått stoff. Så tyvarr, tyvarr !   :lol: :lol: :wink: :wink:

Suzuki

No boat needed..

Suzuki

Men nå renner bestillingene  på her, kanskje jeg skal si opp jobben og starte Suzuki`s Systue ? Vi fikser det meste, for de fleste.. :wink:

Suzuki - signing off for the week end, skal på landet for å høgge tømmer...

No boat needed..

Fra ingar: "Det kan jeg bekrefte, de nymotens maskiner jeg har vært borti blir som leketøy ift min Singer med sveiv..  

Med en kraftig fjær som gir skikkelig trykk på foten kan man sy nesten hva som helst, nærmere en industrimaskin kommer man ikke.

Og så passer den fint i båt, intet strømforbruk... "

Kjempefint tips :smiley:

Har utstyrt min gamle sveivemaskin (som hittil kun har vært til pynt) med jeansnål og sterk tråd. Den skal få fast plass i skøyta for ev seilreparasjoner som måtte oppstå + forefallende normalt bruk. Alltid greit med en tilgjengelig symaskin. Det er fortsatt mulig å få tak i gamle symaskiner for noen få hundrelapper på antikkmesser ol. (De er ofte dyrere i antikvitetsbutikker.)

Sveivesinger maskinene er suverene de, bortsett fra at de:

A, Som regel bare syr rettsøm ( ikke sik-sak )

B, Man får som regel for lite armer. ( 1 arm til tøystykket, 1 til det andre tøystykket, 1 til glidelåsen, 1 til å sveive og 1 til å holde undertråden samt 1 arm til å hjelpe med matingen)

Så mange armer har ikke jeg. Derfor var jeg på jakt etter en pedal singer, man fant ingen som var bra.

Og nå har jeg Janome`n. Kayser maskina mi med sveiv blir stående til pynt.

Småen vil forresten gjerne ha denne...

Suzuki

No boat needed..

Hej Suzuki !

Har du hunnit o sy något i sejlduk, med den nye maskinen?

funker den även för lite tjockare material?

Seilduk har jeg ikke testet. Men kalesjeduk går så det griner.

Har bestillt spesialtråd i dag, kunstfiber i midten, bomull utvendig. Dermed blir det potte tett ved sying i kalesjer osv...

Suzuki

No boat needed..

...Har bestillt spesialtråd i dag, kunstfiber i midten, bomull utvendig. Dermed blir det potte tett ved sying i kalesjer osv...

I riktig gamle dager (forrige århundre) mens jeg ennå seilte, så hadde jeg alltid seilmakerhandske, tråd og en klump med bivoks i båten. Tråden ble "filt" gjennom bivoksklumpen noe som gjorde tråden "vannavstøtende, glatt og ikke-råtende"! Dessuten smurte bivoksen sy-emnet og nålen / tråden gikk lettere gjennom stoffet og gjorde nålehullet tett. Men, som sagt - dette var forrige århundre......... :rolleyes:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

I riktig gamle dager (forrige århundre) mens jeg ennå seilte, så hadde jeg alltid seilmakerhandske, tråd og en klump med bivoks i båten. Tråden ble "filt" gjennom bivoksklumpen noe som gjorde tråden "vannavstøtende, glatt og ikke-råtende"! Dessuten smurte bivoksen sy-emnet og nålen / tråden gikk lettere gjennom stoffet og gjorde nålehullet tett. Men, som sagt - dette var forrige århundre......... :rolleyes:

Hei!

Fortvil ikke, intet er forrandra. Livet her ute er stort sett som du forlot det tipper jeg. Vi fikk ombord ett par nye sett fra skipshandleren i forrige uke. Alt hva du beskriver er fortsatt like aktuelt bortsett fra at vi klarte ikke å få noe av det i "løs vekt" men måtte kjøpe hele sett. Hadde kun gått tom for bivoks.

Hei Suzuki.

Hvilken symaskin er det du har kjøpt? Er den ny? Hva måtte du betale?

Den må ha vært dyr?

Jeg får hjelpe til med et svar,

Janome Easy Jeans + overtransportør.

Tror Suzuki mumlet 4500,- for alt. Vet ikke om han synes overtransportøren er nyttig, han har ikke kommentert det ennå.

GeirKS

Jeg får hjelpe til med et svar,

Janome Easy Jeans + overtransportør.

Tror Suzuki mumlet 4500,- for alt. Vet ikke om han synes overtransportøren er nyttig, han har ikke kommentert det ennå.

GeirKS

Bra med assistanse ! Joda, prisen er i området det du nevner. Overtransportør er kjekt å ha, spesielt ved søm av tjukkt stoff i mange lag, boblestoff, hestedekken osv. Har ikke hatt behov for å teste den enda, men tenkte den ville funke bra på vinduer ? Det var i alle fall planen. Samt ved "lapping" av ting, der det blir litt kladd & mekk for å komme i boks.

Fortsettelse følger..

Suzuki

No boat needed..

Det som skal til er en avdanket skomakermaskin. Den syr gjennom nesten hva det måtte være. Elektrisk eller pedaldrevet.

Disse er perfkte bortsett fra 4 forhold:

1. Dyre, også på bruktmarked

2. Tar stor plass ( for oss med rekkehus )

3. Svintunge

4. Syr som regel kun rettsøm. Sik-sak søm ( som er et must, bla a til kalesjevinduer ) er det

ytterst få som tar. Seill osv. bør også syes i sik-sak

Derfor mener jeg en kraftig husholdningsmaskin er mer egnet til mitt behov

Suzuki

No boat needed..

Har utstyrt min gamle sveivemaskin (som hittil kun har vært til pynt) med jeansnål og sterk tråd.

Ja, jeansnål er nødvendig. Den tråden som man får kjøpt hos kalesje-produsenter (F.eks. Sagen) er også utrolig sterk og holdbar.

Jeg nevnte det med fjærtrykk. Har satt inn et mellomstykke over fjæra slik at jeg kan sette foten under større press enn det som er mulig "originalt". Da syr den som sagt nesten hva det skal være.

Overtransportør hadde selvsagt vært tingen, men da snakker man om en annen prisklasse...:smiley:

Ja, jeansnål er nødvendig. Den tråden som man får kjøpt hos kalesje-produsenter (F.eks. Sagen) er også utrolig sterk og holdbar.

Samt at den nok har synet i midten, og bomull rundt ( sveller og tetter sømmene)

Overtransportør hadde selvsagt vært tingen, men da snakker man om en annen prisklasse...:smiley:

hr] De er faktisk ikke så dyre som man kan tro. Maskina mi har overtransportør

( 3 stegs tror jeg ). Kosta meg en "bunke" hundrelapper i tillegg. Perfekt til laaaaange sømmer ( skjøting av stoff ), så slipper man "skjevtrekk"

Sittter med nok bestillinger til å bli syerske på heltid. Snart i alle fall

Suzuki

No boat needed..

Sik-sak søm ( som er et must, bla a til kalesjevinduer ) er det

ytterst få som tar.

Suzuki

Hei!

Kan du utdype dette litt mere?? Alle de kalesjene jeg har hatt, har vanlig rett søm i vinduene. Sydde bare rett søm selv også på de vinduene jeg byttet en gang i tiden. Det ble da bra det.

Brukte bare en vanlig maskin med jeansnål. Gikk akkurat....

Hei!

Kan du utdype dette litt mere?? Alle de kalesjene jeg har hatt, har vanlig rett søm i vinduene. Sydde bare rett søm selv også på de vinduene jeg byttet en gang i tiden. Det ble da bra det.

Brukte bare en vanlig maskin med jeansnål. Gikk akkurat....

Generelt kan man si no sånt som:

rettsøm = bruddanvisning. Spesielt i plast. Sikkert enda mer spesielt om plasten er av "billig" type, eller at den brukes når det er kaldt. Og sikkert 100 andre grunner. Det anbefales ofte derfor sik-sak søm på plastvinduer. Og masse annet der man vil ha maks styrke.

Suzuki

No boat needed..

Generelt kan man si no sånt som:

rettsøm = bruddanvisning. Spesielt i plast. Sikkert enda mer spesielt om plasten er av "billig" type, eller at den brukes når det er kaldt. Derfor sik-sak søm på plastvinduer. Og masse annet der man vil ha maks styrke.

Suzuki

Skjønner. Merkelig at ikke kalesjemakerne bruker sik-sak på vinduene? Kan ikke huske å ha sett en eneste kalesje hvor det er brukt. Eneste jeg har opplevd selv er at tråden råtner rundt vinduene, men det gjør den andre steder på kalesjen også.

Er det stor forskjell på kvaliteten i den plasten som brukes i vinduene? På min forrige kalesje ble vinduene sprø etter 3-4 år, mens den jeg har nå har vinduene holdt siden -97, og er brukbare enda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...