Jump to content

Sy dodgers, bomtrekk og annet


Suzuki

Recommended Posts

Generelt kan man si no sånt som:

rettsøm = bruddanvisning. Spesielt i plast. Sikkert enda mer spesielt om plasten er av "billig" type, eller at den brukes når det er kaldt. Og sikkert 100 andre grunner. Det anbefales ofte derfor sik-sak søm på plastvinduer. Og masse annet der man vil ha maks styrke.

 

Suzuki

Har nå fått skiftet ut alle mine tre vinduer i kalesjen, først en i fjor og deretter to i år da jeg var litt uheldig når jeg skulle ta av kalesjen i minusgrader. Men ingen av disse har hatt noen bruddanvisning i sømmen, de hullene som har kommet har vært midt på! Jeg har heller ikke sett noen kalesjer med sikk-sakk søm på vinduene. Kanskje proffmaskinene ikke har sikk-sakk?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

her var det litt av hvert, svarer begge på en gang

Skjønner. Merkelig at ikke kalesjemakerne bruker sik-sak på vinduene?


 Tja si det. Mange leverandører er kankskje mer opptatt av maksimal pris, enn av maksimal kvalitet.. ? For vanlig søm duger som regel, som du påpeker  
Eneste jeg har opplevd selv er at tråden råtner rundt vinduene, men det gjør den andre steder på kalesjen også.
Da er ikke tråden UV stabilisert. For skikkelig tråd som er tilstrekkelig behandler råtner ikke ( skal ikke råtne iaf.

Er det stor forskjell på kvaliteten i den plasten som brukes i vinduene?


Ja. Like stor forskjell som på alt annet man kan kjøpe. Fra skikkelig bra, til fasongklypte brødposer. Prisen sier mye ( men som vanlig, ikke alt. )

Har nå fått skiftet ut alle mine tre vinduer i kalesjen, først en i fjor og deretter to i år da jeg var litt uheldig når jeg skulle ta av kalesjen i minusgrader. Men ingen av disse har hatt noen bruddanvisning i sømmen, de hullene som har kommet har vært midt på! Jeg har heller ikke sett noen kalesjer med sikk-sakk søm på vinduene. Kanskje proffmaskinene ikke har sikk-sakk?

Tja, som regel er kanskje vindusplasten det svake ledd, og ikke sømmene ? Ikke veit jeg, har fått tips og råd av en erfaren kalesjemaker.. At proffmaskinene ikke har sik-sak søm, varierer. Noen har, andre ikke. Ofte syr de det ene, men ikke det andre. Noen tar self. begge, men om de er vanlige eller ikke, kan jeg ikke svare på.

 

NB - det som er viktig med bruk av rettsøm er at stingene er laaaange. Da blir tendensen til bruddanvisning minimert. Ofte kan man ikke sy så laaaange sting med en hjemmemaskin...

 

Suzuki - with licence to....... drive my sewing machine.....

No boat needed..

Link to post

Da har jeg latt meg lure av denne syklubb-diskusjonen og gått til anskaffelse av 1 stk. Janome Easy Jeans. Jeg har så vidt fått den i hus og klarte ikke å vente med å forsøke meg på en dacron-lapp. Vanlig nål og standard sy-tråd kom seg gjennom 8 lag. Da er det bare å få tak i riktig nål og tråd. I første omgang er det reparasjon av sprayhood og bomtrekk som skal utføres. Seilene er pakket pent sammen og de klarer sannsynligvis en sommer til før noen sømmer må gåes over. Nå blir jo slikt bare moro.

 

Eivind

Link to post

Her er en lenke til en svensk internett butikk som synes å ha alt i kalesjestoff av prima kvalitet  (markilux 37) og alt i beslag for den som vil sy selv: http://www.seaside.nu/sea15.htm

 

Fikk et tilbud i dag fra en lokal  kalesjemaker som skulle gjøre om min bimi til cockpittelt. Vedkommende har vært i båten og målt og funnet en løsning på å koble cockpittelt inn mot sprayhood. Men prisforlangende var utrolige 16-17000 kr. For denne prisen kan jeg jo få original telt med nye syrefaste bøyler. Lurer på om jeg skal sy teltet selv. Mal til taket har jeg jo allerede i bimitoppen. Trenger da bare å ta mål på tre sider med vinduer og noe stoff med glidelås mot sprayhood. Oppskriften på å sy cockpittelt har jeg allerede fra en artikkel som kan lastes ned fra Seilmagasinet. Mangler vel bare en kraftig elektrisk symaskin.

Link to post
  • 2 uker senere...

Progress:

har nå laget bøyler til cockpitteltet, ved hjelp av GeirKS, litt fintenking, raffinement og rå vold.

Skal få montert disse såsnart jeg får glidebeslagene, for de må kunne flyttes litt frem for å kunne slås ned.

 

Bøylene var mye lettere å bøye enn jeg hadde trodd, blei faktisk ganske så bra..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Progress:

har nå laget bøyler til cockpitteltet, ved hjelp av GeirKS, litt fintenking, raffinement og rå vold.

Skal få montert disse såsnart jeg får glidebeslagene, for de må kunne flyttes litt frem for å kunne slås ned.

 

Bøylene var mye lettere å bøye enn jeg hadde trodd, blei faktisk ganske så bra..

 

Suzuki

Bilder! Vi vil ha bilder!
Link to post
  • 2 uker senere...

Såda såda. Det kommer, det kommer. Men først må ledningen til dig. kameraet gjenfinnes. Sist sett i lekegrinda, sammen med en sulten liten fyr..  :rolleyes:

 

Suzuki

Har ledningen dukket opp?

Vurderer innkjøp av tilsvarende symaskin til flikking på kalesjen mm - fungerer den fremdeles etter forventingene?

 

Tilbud på www.symaskiner.no   3995,- er vel en OK pris?

 

Hva med skai - har du tro på at den tygger det også?

Link to post

Har ledningen dukket opp?

Vurderer innkjøp av tilsvarende symaskin til flikking på kalesjen mm - fungerer den fremdeles etter forventingene?

 

Tilbud på www.symaskiner.no   3995,- er vel en OK pris?

 

Hva med skai - har du tro på at den tygger det også?

Joda, ledningen er på plass den. Skal se om det blir etpar bilder i ettermiddag

 

Tror alle ( mange ) Janome forhandlere kjører på den prisen du nevner der

 

Jeg tror ikke den tygger skai, jeg vet . Den skaien jeg har, gikk det fint med 4 lag i alle fall. Problemet er at skai er "glatt", bør derfor montere 4x4 systemet ( overtransportøren ) for at stingene skal bli tilstrekkelig jevne.

 

En liten "pad" til forsterkning går bra sånn den er fra fabrikk.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

har lovet bilder av bøylene, men ettersom skravla gikk ble kameraet tidvis glemt bort.

Kjøpte 2 lengder med 18mm rør på SEASEA i Bærum.

Forholdsvis dyre, bør bøyes korrekt første gang. Dessuten "herdes" de ved bøying, så man har bare ett forsøk..

Vi valgte å bøye disse etter cockpit-sargen,da de skal ligge oppå denne når de er slått ned.

 

Bøylene er laget sånn at den bakerste slås inntil den fremste, som så kan legges ned. For at det skal bli stor plass under teltet, og at bøylene skal kunne slås ned, blir vi nødt til å montere

glideskinner. Les mer om jakten på disse https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8006

 

 

Vi startet med å bøye et rør "passe" langt fra enden  ( det kan kappes senere )

Vi merket med tusj på røret, for lettere kunne beregne hvor lang en "bøy" egentlig var.

Vi festet røret med vanlige enhåndsklammer fra Biltema, solid og skånsomt

Bilde

 

Deretter måtte vi "finberegne" hvor vi skulle starte bøy nr 2 ( andre enden av røret )

Vi diskuterte, målte & tenkte, men tilslutt trodde vi at vi hadde svaret, og festet røret. Det som nå var mest kritisk, var at røret ble bøyd i samme plan som bøy nr 1.

 

Her et mer "nærbilde" av prosessen.

Bilde

 

Deretter bestemte vi oss for bredden beina skulle ha, ( målte avstanden mellom festene ) og finjusterte beina på "frihånd". Bena skal imidlertid stå litt i "spenn" så hopper de ikke ut så lett..

 

Vi lagde to like bøyler, den som skal gå bakover "opp i hjørnet" skal være omlag identisk med den som står rett opp, bare med kortere bein.

Disse er foreløpig ikke "finjustert" mht. lengde, fordi glideskinnene ikke er montert enda.

 

Bøylene ble seende omlag sånn ut:

Bilde

 

( ps - som alle kan forstå, Sprayhooden skal også fikses på, den har fått fornyet tilliten med et år, grunnet tidsmangel... )

 

 

Blir det skjærpings på vintervær-fronten en dag, så fortsettes monteringa, samt malling av tak påbegynnes. I mellomtiden er det strøm det jobbes med.

 

Takk til handyman; GeirKS for ypperlig hjelp, og psykologisk støtte ved eksprimentering med 600 kr rørlengder..

 

Suzuki

 

-to be continiued..

No boat needed..

Link to post
  • 5 år senere...

Takk for mange gode tips!

Jeg har ett spørsmål: Hvilken side av Markilux 37 skal vende ut? Jeg vil tro at den glatteste siden skal vende ut? :confused:

Jeg skal sy ny kalsje til min Viking 28 og har kjøpt inn Markilux 37, nylon tråd med bommulskjerne, knapper, bånd og vundusstoff og er klar for å begynne å sy på en Elnita 1006 sysmaskin. Jeg har brukt den tidligere til å reparere den gamlekalesjen og den har klar det med glans. Selv 4-5 lag har gått uten problemer. Jeg har knekt nålen ett par gangener, men det er fordi jeg ikke har fulgt godt nok med på matingen.

:newyearsign:

Mvh

Fendern

Link to post

Takk for svar GeirKS.

Jeg har kommet i gang med syingen, men Markilux 37 er kraftig kost for symaskinen. Det er ikke noe problem å få nålen til å gå gjennom eller å få god mating, men undertråden blir ikke idiell. Egentlig skal undertråden trekkes opp til omtrent midten av stoffet ved hjelp av overtråden. Slik blir det ikke til tross for at jeg har strammet tråden maksimalt. Det ser litt snålt ut. Undertråden blir ikke så værst å se til når jeg syr zik-zak, men jo lengre de rette stingene er jo værre ser det ut.

 

Er det noen som har noen tips?

Link to post

Det må være samsvar mellom trådspenningen på tråden og undertråden. Vanligvis er det mulig å justere spenningen på undertråden også, her må du nesten se i manualen... I ditt tilfelle høres det jo ut som maskinen syr med litt slakk tråd generelt.

 

Det er vel også et poeng å sy med korrekt nål, de har forskjellig spiss/tupp og hullstørrelse. Desuten forskjellige hull til tråden. Noen nåler har spiss som en pilspiss, de har jeg god erfaring med.

 

Når en syr i så tykt stoff med en slags coating så går ting litt treigt. Prøvd med litt Holts ProLube teflon spray på nåla?

 

Men du har helt rett, det er ikke så lett å få dette pent på en hobbymaskin. Med litt øvelse og prøving/feiling blir det dog bedre. Før du starter på de store detaljene kan du jo sy f.eks. pose til fjellbolter, trekk til vinsj, luker osv.

 

Kanskje du kan legge ut et bilde?

 

Geir

Link to post
Er det noen som har noen tips?

Jeg har nøyaktig de samme problemene med undertråden som deg.. Jeg har en Janome Easy Jeans og har sydd ny sprayhood med Markilux 37 og sytråd fra Jens Sagen. Jeg har prøvd mange nåler, men har endt opp med Jeans 110 som den beste løsningen. Maskinen har ingen problemer med å håndtere duken, men det virker som om hullet i duken er for trangt til at undertråden blir med litt opp igjen. Jeg bruker max stramming på overtråden. Jeg snakket med importøren og fikk vite at stramming av undertråden ikke ville hjelpe. Da tråden tok slutt, kjøpte jeg tråd hos SeaSea og jeg innbiller meg at denne er noe tynnere og bedre å bruke. Jeg skulle gjerne forsøkt større nål, men det ser ikke ut som om det finnes til slike "hobby"-maskiner. Kanskje vil smøring, som GeirKS nevner, hjelpe. Selv om jeg ikke er helt fornøyd med undertråden synes jeg at resultatet ble akseptabelt. Lykke til videre.

 

Eivind

Link to post
  • 2 måneder senere...

Syingen går bedre nå. Je har maksimal stramming på overtråden. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det er en fordel sy en liten prøve etter å ha byttet spole eller tredd i tråden på nytt. Når jeg starter å sy så kjører jeg først fremmover 3-5 sting før jeg bakker ett par centimeter og så fortsetter fremmover igjen. Det er ikke lurt å begjynne direkte på bakkingen, eller hva det noe heter på en symaskin. Da blir det vase i undertråden. Stingene er rette og av størrelse 4 av 4, altså den største lengden. Jeg tror det er spesiellt viktig å ha lange sting på vinduer. Det skal sies at sømmene er ikke perfekte. Jeg syr først er søm langs bretten før jeg syr sammen to duker. Deretter syr jeg to paralelle sømmer for å holde dukene sammen. Doble sømmer har jeg også på vinduene.

Når det gjelder vinduer så fester jeg disse til duken med teip hele veien rundt. Jeg bruker maskeringsteip og trykker denne godt intill duken for at den skal sitte. Deretter dekker jeg hele plasten med matpapir. Jeg har slurvet litt med det en gang, med det resultat et jeg måtte rekke opp og bytte vinduet. Det strekker seg så legg og i tillegg stopper matingen slik at stinngene kommer veldig tett.

Det er en utfordring å sy kalesjen med vinduene i, men det er ingen annen måte å gjøre det på. Her er hastverk lastverk. Pass godt på at du har god kontroll med matingen. Det er lett at vinduene klebrer seg til maskinen eller bordet, eller at duken hekter seg fast i bordet.

 

Bilder kommer.

 

Hadde jeg visst hvor mye jobb det er så er jeg ikke sikker på at jeg har begjynnt med dette, men har man sagt A så får man si B.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...