frosty Startet 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2010 Hei. kjøpte meg en "ny" fenix i fjor sommer.... aldri hadd seilbåt før, og derfor ikke helt inne i alt ennå=) Bytte av seil på rulleforstag? hvordan i h.... Har et rulleforstag av uviss type.. med en "vogn" som fallet er festet til som følger toppen av forseilet. Denne gjør jo selvsagt at ikke fallet surrer seg rundt forrstaget når du ruller inn seilet. MEN hvis du da skal bytte seil må du jo ned me denne vognen før du kan sette opp et nytt seil...!? hvorfor har jeg da 3 spor for seil i forrstaget når jeg uansett bare får brukt ett i gangen?. Burde jeg bare slutte å bruke denne vognen, er d ikke da fare får att seilet blir dradd ut av sporet? eller er d slik att d er bare tull å bytte fra Genoa 1 og nedover med vind over 8ms... er d bare å rulle inn en meter eller 2 når vinden øker? -helge- Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Bytte av seil på rulleforstag? hvordan i h.... du finner fallet som "vogna" henger i, gjør det klar til å slippe ut; ruller ut seilet; finner det stedet der forliket kommer ut av det ene sporet; løsner fallet og haler seilet ut av sporet. Gjør løs fall, hals og skjøter, og legger sammen seilet. Du har på forhånd funnet det seilet du vil ha opp, og setter det inn, fester det, osv... Har et rulleforstag av uviss type.. med en "vogn" som fallet er festet til som følger toppen av forseilet. Denne gjør jo selvsagt at ikke fallet surrer seg rundt forrstaget når du ruller inn seilet. MEN hvis du da skal bytte seil må du jo ned me denne vognen før du kan sette opp et nytt seil...!? hvorfor har jeg da 3 spor for seil i forrstaget når jeg uansett bare får brukt ett i gangen?. Jeg har nettopp byttet forstag, og i beskrivelsen (fra Seldén/Furlex) står det at man bruker det sporet som er lengst fra manøverlina/innhalerlina, altså at om du har lina på babord side, så bruker du det styrbord sporet i profilen. Burde jeg bare slutte å bruke denne vognen, er d ikke da fare får att seilet blir dradd ut av sporet? eller er d slik att d er bare tull å bytte fra Genoa 1 og nedover med vind over 8ms... er d bare å rulle inn en meter eller 2 når vinden øker? Når seilet står i rulleforstaget, må du bruke den "vogna", ellers vil jo fallet surre seg rundt staget når du øker eller minsker genuaen. Dersom seilet har innsydd skumfortykninger langs forliket, skal det holde seg stramt når du rever ved innrulling. I den samme bruksanvisninga står det nevnt at man kan bruke forstaget for å sette ett seil i det ledige sporet mens det andre seilet står; da skulle åpenbart rullen nede demonteres. Dette var ment for regattaseilere. For turbruk rever du nok med rullesystemet, regner jeg med. Vi gjør det Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 14.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2010 Seilet må være utrullet om du vil fire det. Fallet skal ikke rulle seg rundt forstaget. Det skal være noe som sviver oppi der. Se her f.eks fra furlex: Sjakkelen som seilet henger i kan svive rundt uten å dra med seg 'øret' som fallet festes i. Og flere spor i forstagsprofilen er til bruk når du bytter seil 'i fart', f.eks under regatta. Du heiser da det nye seilet før du tar ned det gamle. (Mye mer plunder og heft enn det høres ut som, men det går nå på et vis - av og til. Ikke ment for turseiling). Du er vel nødt til å ha en 'vogn' med svivel på i toppen for at ikke fallet skal tvinnes rundt forstaget, så få den den og finn ut hva som er feil. Det går ikke å feste fallet direkte i seilet om du vil at rullefunksjonen skal virke. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Stor Stas Svart 15.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Hei, Du kan fint bare rulle inn på genoaen når det blåser opp. Flytt også skjøtevogna fremover for å beholde "draget" på seilet i riktig retning. Som en tommelfinger regel skal den "tenkte linjen" i forlengelsen av skjøtet, treffe 90 grader på forstaget. Når du skal rulle inn, er det en fordel å løsne skjøtet en god del, rulle inn, og så stramme inn på skjøtet igjen. Bruker du vinsjen til å rulle inn, så er det større sjanse for å ødelegge noe i rullemekanismen. Hvis du må rulle mye inn, så kommer seilet til stå dårligere (få mer form som en sekk), og du vil få dårligere fart og høyde enn om du bytter til et mindre seil. Regner med at den svivelen i toppen kan senkes ned under "feeder'en" (sporet der du mater inn forseilet når det skal heises). I så fall kan du da koble den fra, og får mulighet til å bruke alle sporene. Det er altså ikke meningen at du skal bruke alle sporene når du bruker svivelen og rulle muligheten. For å utnytte muligheten med flere spor optimalt, må du ha to forseilsfall, og dobbelt sett med skjøter. Da kan du alltid heise et seil i lo av det som allerede står. Dette gjør det mye enklere å bytte seil, for det som allerede står vil støtte opp for det du heiser. Så tar du et slag før du tar ned det andre seilet. Dette vil imidlertid alltid være mer tungvindt enn å bare rulle inn på den genua'n du allerede har, og er som oftest noe man bare gjør i regattaer. Et annet tips: Hvis forstaget ruller mot klokka når du ruller inn, bør du sette seilet i styrbord spor. Hvis forstaget ruller med klokka bør du sette seilet i babord spor. Dette er best for seilet, da du får minst "knekk" på forliket om du ruller litt stramt inn. Sitér dette innlegget Link to post
frosty Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Takk for gode svar Sitér dette innlegget Link to post
frosty Svart 15.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2010 Som en tommelfinger regel skal den "tenkte linjen" i forlengelsen av skjøtet, treffe 90 grader på forstaget. Trodde att forseilet skulle skjøtes mest mulig parallellt med akrterliket på forseilet, alså mest mulig rett ned ved normal vind, for å øke busen i seilet?... og skjøtepunktet flyttes akterover ved økende vind for å dra seiler flatere.. er d jeg som tenter feil her...? Sitér dette innlegget Link to post
Stor Stas Svart 16.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2010 Hei, Dette med seiltrim er jo både en vitenskap og en religion, så dette blir bare min mening. 90 grader på forstaget er et utgangspunkt i normalvind, og kan variere fra seil til seil og båt til båt. M.a.o. bare å prøve seg frem. Er enig i at man skal flytte skjøtevogna frem i lite til mellomvind, for å generere mer kraft. Men så mye at det går parallellt med akterliket høres for mye ut for meg. Og så skal man flytte skjøtevogna bakover når det blåser mer, for at seilet skal tviste ut i toppen og dermed generere mindre kraft. Så vi er enige i prinsippet . Sitér dette innlegget Link to post
tool Svart 17.Mai.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2010 90 grader på forstaget er et utgangspunkt i normalvind, og kan variere fra seil til seil og båt til båt. M.a.o. bare å prøve seg frem. Er enig i at man skal flytte skjøtevogna frem i lite til mellomvind, for å generere mer kraft. Men så mye at det går parallellt med akterliket høres for mye ut for meg. Og så skal man flytte skjøtevogna bakover når det blåser mer, for at seilet skal tviste ut i toppen og dermed generere mindre kraft. Så vi er enige i prinsippet . Gå sakte opp mot vindøyet og sjekk hvor innslaget i seilet kommer først. For optimal fart skal innslaget komme samtidig langs hele forliket. Skal du redusere krengning slipper du skjøtepunktet bakover. Det kan ofte bety økt fart hvis du har litt for mye duk oppe. Følg etter med storseilet når du justerer skjøtepunktet på fokk eller genoa. Forsøk å få en noenlunde like form på begge seil slik at du får en effektiv spalte mellom seilene. Stenger storseilet ser du det oftest på lusene i fokka. Generelt er innslag i storseilet mindre bekymringsfullt enn innslag i forseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.