Jump to content

Nytt kjøleskap i Elvaroen

Astor

Recommended Posts

Har kastet ut det gamle kjøleskapet som drakk strøm i litervis. Nå står det igjen i hull på ca. 46 x 57 cm. Dybde: 50 cm. Klarer å øke høyden til 68 cm hvis jeg finner et som passer.

Noen som vet om et kjøleskap av nyere teknologi som ikke sluker i seg strøm i litervis?

Tar i mot tips på både nytt og brukt!

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Regel nr. 1: Kjøleskapet blir aldri for strort.

Du kan jo prøve et Isotherm 85 liter.

Maritim selger dem for 5230 kroner.

BD35F kompressor som bruker 0,8A i snitt.

Høyde x bredde x dybde er 62,5 x 47,5 x 50,5 cm.

Klarer du å bygge inn denne så får du et kjøleskap der 1,5 liters brusflasker kan stå i døren og over brusflaskene har du plass til 5 halvlitersbokser med brun eller annen farget drikke.

Lotus

PS: Kjøper du 65 liter, sparer du omlag 180 kroner og 0,1A strømforbruk. Samtidig vil admiralinnen stadig vekk fortelle deg at drikkevarene tar alt for mye plass.

På min 85 liter er lampa trukket litt lenger inn og går faktisk klar av den siste boksen. For 4 år siden gjorde man nederste hylle 3 mm høyere slik at halvannenlitere fikk plass uten bruk av makt. (man gjorde nederste dørhylle 3 mm høyere slik at norske flasker gikk inn, ikke bare svenske)

Lotus

Mitt gamle skap drakk strøm i massevis. Kunne ligge utpå (uten landstrøm) i 3 døgn og dermed var batteriene flate ombord. Skapet greide også og senke kjøletempen med ca 15 C i forhold til ute tempen...men var det veldig varmt i været så var det kanskje oppimot 35 grader i pantry der skapet var slik at temp i skapet var rundt 20 C. :yesnod:

Mitt nye skap på 49 ltr fra Isotherm og med Danfoss...så har jeg isbiter ombord i 5-6 døgn og tempen er ca 0-3 C i skapet. Har med mere mat og drikke nå også siden det gamle skapet bare var på 36 ltr. Konklusjonen er at det nye skapet trekker under 50% strøm i forhold til det gamle. Støysvakt er det også.

Løp å kjøp. :yesnod: og lykke til.

Har ikke peiling på hva det koster, men det er sikkert dyrt. Mitt har sitti 20 år i båten og funker like bra. For Inge blir det jo en god slump ekstra om han ikke har gass installert fra før av. Tar mitt kvelden blir det nytt gass-skap uansett pris. Føles godt å vite at en kan ligge stille over lang tid uten å starte kværna. Jeg er stort sett på farta og har tilgjengelig strøm, men guttungen ligger i dagesvis bekymringsfritt ute på Stauper (yndlings-stedet hans).

Med 0,8A i snitt på et 85 liters kjøleskap, blir det snaue 20Ah i døgnet. Meget behagelig synes jeg (som har 345Ah forbruksbank)  Antar at gasskjøleskap i båten bruker like mye gass som gasskjøleskap på hytta? I tillegg blir det vel mye varmere baki der et sted når gassen brenner? Er gasskjøleskap en god ide i båt? Var det ikke noe med at det måtte stå i lodd hele tiden også?

Er du nå helt sikker på at du vil ha gass til neste kjøleskap?

Lotus

I tillegg blir det vel mye varmere baki der et sted når gassen brenner? Er gasskjøleskap en god ide i båt? Var det ikke noe med at det måtte stå i lodd hele tiden også?

Lotus

Jeg har også lest at enkelte mener det må stå i lodd hele tida. Det stemmer ikke med mitt skap. Jeg kan love deg at den skuta ruller godt under visse forhold, men skapet har aldri slukka av den grunn. Det eneste det er vart for er om jeg slenger igjen skapdørene i byssa for hardt rett etter opptenning. Da har det hendt at flammen har blåst ut. Varmen går overbord via naturlig ventilasjon i kahytt sida.

Du har ikke vurdert å bygge kjøleboks i stedet da? Du får plass til mye mere på samme antall liter i volum sammelignet med skap. I båten min hadde jeg plass til et skap på ca 42 liter. Lagde kjøleboks i samme hullet, og fikk en boks som er nesten dobbelt så stor. Rommer både 1,5 liters flasker, nok annet drikke til hele helgen + alt i mat til 2 personer! Har ikke angret et sekund på ombyggingen. Kjører med Coolmatic utstyr nå, kompressor montert i bakkant av boksen. Har kanskje et strømforbruk i overkant av hva det burde være, ca 1A i snitt, men tror det kommer av litt dårlig isolasjon, og at jeg er litt uforsiktig med bruken ellers. Boksen ble egentlig bygd som prøveprosjekt for ca 10 år siden, men har blitt der etter det. Har bare skiftet kjøleenhet en gang.

Hei.

Har kjøleboks, men i den forrige båten hadde jeg skap. Fordelen med boks er at kulden ligger igjen i boksen selv når lokket er av, kjøleskapet tømmes for kaldluft når døren åpnes. Har også god erfaring med gass selv om jeg har danfoss for tiden. Hvis jeg noen gang skal bytte blir det gass uansett. Har gass komfyr idag så det blir ikke mer enn å kjøpe kjøleenheten.

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Fordelen med boks er at kulden ligger igjen i boksen selv når lokket er av, kjøleskapet tømmes for kaldluft når døren åpnes.

Det er riktig, men betyr ikke noe særlig - med mindre du har bare luft i kjøleskapet. Det som betyr noe, er at du tar den kalde melken ut av boksen/skapet og setter den inn igjen etter frokosten - flere grader varmere.

Men klart: alle monner drar.

Fordelen med boks er at kulden ligger igjen i boksen selv når lokket er av, kjøleskapet tømmes for kaldluft når døren åpnes.

Som Andreas sier, dette har liten betydning, det er ikke mange gram'ene med luft som skal kjøles ned. (Mener Lotus kom med noen velfunderte kommentarer om dette tidligere)

Men man kan ha en permanent lekkasje via dørpakningen, denne er også det svake punktet når det gjelder isolering.

Her er boks-løsningen klart bedre.

Men ut fra min praktiske erfaring har det ikke noen stor betydning.

Har i dag gått til innkjøp av et 65 liters Isotherm-skap.

Jeg gjorde akkurat det samme valget for etpar år siden. Kostet litt, men jeg har ikke angret. Skar ut litt større åpning i frontplata, og da gled det nye skapet greit inn. Det gamle var på 42 liter, og var ganske slitent. Dersom jeg hadde hatt plass, så ville jeg kjøpt enda større skap. Selv om det, som du også sier, var som natt og dag fra det gamle til mitt nye skap  :yesnod:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...