Jump to content

Trimplan indikatorinstrument - "må ha" eller "kjekt å ha"?


Jens_P

Recommended Posts

Har satt på trimplan på daycruiser med drev og dieselmotor. Valget av trimplan falt på Lectrorab importert av Sleipner. (Best serviceinstilling på Sjøen for alle!)

 

Etter et par turer med dette så føler jeg meg ikke helt konfortabel med samtidig justering av trimplan og drev-trim. Så nå lurer jeg på å ettermontere indikator for trimplanene. Er i tvil om dette er nødvendig, eller om jeg vil opparbeide erfaring og følelse for hvor de står med bruk.

 

Hvilke erfaringer har andre. Er dette et absolutt krav for riktig bruk, eller er det helt greit og uproblematisk uten?

 

 

Sikler selvfølgelig på det nye "Autoset II panel" med mulighet for programmering av posisjoner på trimplanene.

 

20722.jpg

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Jeg kjenner ike til hvilken båt du har. Jeg har hovedsakelig benyttet trimplan for å senke baugen /løfte hekken når jeg øker fra skrogfart til planingsfart. Da benytter jeg vanligvis maks utslag på trimflapsene. Ved oppnådd planingsfart heves trimplanene slik at jeg oppnår maks fart uten å justere gasspådraget. Jeg har alltid hatt indikatorer på trimflapsene, men det hadde sikkert gått bra også uten.

Link to post

Monterade trimplanindikatorer (Bennett) nu under den gångna vintern.

 

Har väl mest uppskattat att dom hjälper till att komma ihåg att dra in (=Lyfta) trimplanen när man kör långsamt.

 

Faktiskt är det till och med så att det ingår automatisk trimplansnollställning i satsen med indikatorer från bennett (EIC5000 eller vad den hette). Fungerar bra.

Link to post

Ser det er smak og behag om man vil ha. Ikke noe problem å greie seg uten, men krever litt tilvenning.

 

Jeg prøver en sesong uten. Blir det et savn, så får vi se om det er noe messerabatt å hale neste år også.

 

Har 21 fot daycruiser med mercruiser 1,7l/120hk og Alpha one drev.

Erfaringer så langt er vesentlig raskere i plan og mindre baug-løft når planingsterskel passeres med max trimplan.

Laveste hastighet i plan senkes vesentlig, helt ned mot 10 knop mot 13-14 knop uten trimplan.

Bonus er at "full flaps" gir en mye mer stabil kurs i lav hastighet. :smiley:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Jeg har hatt flere daycruisere/weekendcruisere uten indikasjon på trimplan og ser ikke helt behovet.

I utgangspunktet bruker jeg ikke flaps, kun for å justere sideveis ved sidevind eller litt feil lastet båt. Jeg bruker drevet til å stille inn riktig trim opp/ned.

 

I følgende situasjon kan jeg vurdere flaps:Ved fullastet båt for å komme raskt i plan. Da har jeg full flaps til jeg er i plan og så ingen flaps deretter, drevet styrer derfra.

Ved motsjø og behov for å senke nesen bruker jeg drevet.

 

Ser ingen behov for indikasjon på hvor de står med unntak av å sjekke at de fungerer....

Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben..

Link to post

Jag har haft tre båtar med trimplan, och det är nog så att på mindre och lättare båtar t ex daycruisers så känner man mycket mer direkt i båten hur plapsen står.

 

Större och tyngre båt gör det betydligt svårare att avgöra. Då finns en större risk att man övertrimmar.

 

Dvs daycruisers = mindre behov av indikator, tyngre planande båtar = större behov.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...