Jump to content

Tur Fra Bjorøy Til Austevoll + Retur. Hva må huskes?

Volvomekanikeren

Recommended Posts

God Dag :flag_bp:

No er det ikke mange dagene før ''nye'' motoren står ombord! :sailing: Og då blir jomfru Turen sørover fra Bjorøy til Austevoll (Veivåg) Med noen venner for og treffe bekjente. Og då er det jo typisk og komme halvveis, og plutselig kommer du på at du har glemt ditt og datt :headbang: Så derfor spør jeg dere her som er litt mere erfarne med lengre båt turer en meg :cheers:

Jeg har sett på kartet og funnet ut ca. hvilke rute jeg vil kjøre. Nor vi nærmer oss austevoll (som jeg alldri har kjørt sjøveien før) vet jeg at det er masse holmer og skjær, men har no peiling på staker og kartmerker, så dette skal gå fint, men bestemmer kurs ut ifra dette! Der vi skal (Veivåg) er ganske sør på austevoll, så jeg velger og kjøre Yttersjærs nedover, og så svinge innover mot Veivåg, og heller kjøre innersjærs tilbake, og få med det fine landskapet :yesnod:

Den ruten jeg har lagt som er mest yttersjærs tar vi nedover, og den mest innersjærs heimat :

o56ybb.jpg

Hva er lurt og ta med av egentlig alt muligt? Da mener jeg ikke verktøy, for det har jeg vell dobbelt opp av alt, og har det meste av deler! :flag_bp: Har pakkninger i alle str... ca 50 slangeklemmer, el. ledninger, el. koblinger. sikringer, smørningsmiddler, start gass, eksta reim, dieselfilter, motor/gear olje, full tank med diesel samt. 10l. dunk, strips, tape, lys pærer (lanterner, cabin lys, o.s.v), anker, masse tau, fendre, bøtter, el. pumpe til ymse, kart. Då har eg vell nemt det meste, iallefall det jeg kommer på :flag_bp: Noen som har noen tips om hva annet som er lurt og ta med? Nevn egentlig alt mellom himmel og jord som kan komme til nytte i alle situasjoner :flag_bp: Ellers tar jeg imot tips om hva jeg bør unngå, og hva jeg bør besøke av steder o.l fra dere som har vært i austevoll, evt. dere som bor der :sailing:

Vi satser på en fin tur, og masse bilder skal taes og postes ut på BP :flag_bp:

Då får eg takke på forhånd! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Tror du har kontroll på det meste :sailing: Er ingen vits i å fylle båten til primsollmerket med utstyr :smiley:

Kansje det er nytte i å låne en gammel handholt GPS eller ha mobil med denne funksjonen? Har vert til hjelp for meg tidligere, når sikten forsvinner. Noe å signalisere med kan også vere kjekt. Har opplevd å ligge med motorhavari i samme området, og brukt handsignaler for å få oppmerksomhet, med dårlig respons. Flere hilste høflig tilbake, fikk hjelp av et gråmalt fartøy, der hadde de tydligvis signalbok. :yesnod: Kan vere lønsomt å krysse korsfjorden på formiddag eller kveld pga vind. Legg inn nr til redningsskøyta og Rogaland radio, skjekk veret, og ha en god tur.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

Tror du har kontroll på det meste :sailing: Er ingen vits i å fylle båten til primsollmerket med utstyr :smiley:

Kansje det er nytte i å låne en gammel handholt GPS eller ha mobil med denne funksjonen? Har vert til hjelp for meg tidligere, når sikten forsvinner. Noe å signalisere med kan også vere kjekt. Har opplevd å ligge med motorhavari i samme området, og brukt handsignaler for å få oppmerksomhet, med dårlig respons. Flere hilste høflig tilbake, fikk hjelp av et gråmalt fartøy, der hadde de tydligvis signalbok. :yesnod: Kan vere lønsomt å krysse korsfjorden på formiddag eller kveld pga vind. Legg inn nr til redningsskøyta og Rogaland radio, skjekk veret, og ha en god tur.

Sjekker veret, og kjøerer ikke vist det er meldt dårligt vær ! :flag_bp: Ellers takk for gode tips :sailing:

Og so angrar du djupt og inderlig på at du ikkje hadde med kompass og kamera :headbang:

Magne

hehe, Kamera har jeg på mobilen, men kompass tenkte jeg ikke på, takk skal du ha Magne! :cheers_wine:

Pass på at hele havet kan komme inn Møgsterfjorden.

Innerste lei er nok den roligste.

Så sant så sant, men jeg ser dette, er det mye vind og bølger så går vi innersjærs :flag_bp:

Ser att etternavnet ditt kjem fra Sandtorv.

Hurtigbåtleia går vest av Sandtorv, så det er strakeveien.

Trur nok du kan belaga deg på nåke rulling med snekka, dersom du går vest om Horgo :puke:

Ja, har en del hurtigruter rund bjorøy (som kommer fra stord, bømlo og flesland, så dette går fint, båten er utrolig sjødyktig, men å passe på at det ikke står glass fulle i drikke på bordet :flag_bp:

Takk for tips alle sammen, noen som har flere tips? :cheers:

Det er egentlig ikke så mye å planlegge, dette, det finner du ut når denne "jomfruturen" er over og du puster ut, forbløffet over egne evner og båtens trofasthet og værets milde generøsitet. Fotoapparat er obligatorisk utstyr og rikelig med drikke så du ikke tørster underveis. Da blir du fort sløvet.

Med mindre det er henimot havblikk, ville jeg forresten ha lagt ruten på østsiden (innsiden) av Horgo. Ikke fordi at ikke båten ville tåle det men på første tur er det ingen grunn til å ta tørre utfordringer enn nødvendig.

God tur!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Og kjøre på østsiden av Horgo hadde ikke vært en dum ide, og er enig med deg at jeg ikke bør tøye grensen mere en jeg må, før jeg blir 100% trygg på båten, og fått testet hvor mye slagside båten egentlig tåler før den ''holder på og tippe rundt'' noe som jeg merker da skroget ''slipper'' sjøen :flag_bp:

Det er en flott tur dette. Har kommt hjem fra ytre Hardanger igår og reiste som vanlig gjennom Austevoll (fra sør mellom Stolmen og Selbjørn og så øst for Møkster mot Hufthamar). Det pleier å gå fint når det ikke blåser stiv kuling eller mer. Men er det bølger så ville jeg gått innaskjærs. Jeg har snudd noen ganger på vei til Marstein når jeg hadde snekke. Men vi har vært på Møkster og Horgo mange ganger når vi hadde vår liten Rana 630. Flott område å være på sjøen.

I fjor fikk vi motorstopp med vår Albin Ballad (seilbåt) i Selbjørnsfjroden. Vi snudde og gikk for seil nordover og overnatta i Møkster. Seilte inn i havna og la oss longside til en flott Malø bare for seil. Må man så må man.

Husk drivanker og VHF - Det pleier å vare mye båter derute - sjansen for at du få hjelp i tilfelle motorstopp før du reker i land er absolutt til stede. :cool:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Drivanker er faktisk ganske greit å ha liggende - just in case. Og telefonnummer til Rogaland radio er 120. Kan være greit å huske det hvis du har ikke VHF. Når du ikke har vært i Austevoll med båt, så kan det være en utfordring å vite hvilken av de hundrevis av småøyer man nå har foran seg. Å få sjøkart til å stemme med virkligheten er ikke alltid like enkelt. En liten handholdt GPS er kjempegreier - da kan du enkelt plotte posisjonen din fortløpende i papirkartet.

Har 2 store anker, og 1 lite, så det burde holde i massevis! :flag_bp: Vhf har jeg ikke fått kjøpt endå, så 120 er lagret på tlf! :flag_bp: Takk for hjelp! :cheers: Kan være jeg tar og kjører helt sør til vinnes, og kjører oppimellom bekkjavik og så til Veivåg, for og unngå alle holmer og skjær! :flag_bp:

6dvprt.jpg

Takk for hjelpen! :cheers:

Gikk selv fra Lundøy og opp til Bergen i dag. Gikk hovedleden oppover som er på østsiden av Horgo. Det rullet godt på nordsiden av grønningen fyr. Kom fra nordvest ca 10 m/s. Her står hele havet inn og jeg tenkte med skrekk og gru på motorstopp her. Driver raskt på land da. Jeg har selvfølgelig drivanker med meg, men det redder ikke hele situasjonen. Man er avhengig av rask hjelp...

Nei det tror jeg er ikke nødvendig. Det er en ganske stor omvei og Langenuen er gørrkjedelig. Leia i de nordlige øyer i Austevoll er godt merket og de aller allerfleste skvalpeskjær og farlige grunner er veldig godt merket med staker.

Nemmen ka då, bare til og holde seg våken og ha øynene fremover og passe på alle staker så går nok denne turen plekkfritt! Får ''Ny'' motor no ut neste uke håper jeg på, og kjøper den av verkstedet, og de har holdt på med den no i sikkert 3 måneder (jobber bare av og til på motoren) og de har skrudd den helt fra hværandre, og hatt en grundig overhaling. så vist motorstopp skulle oppstå, så skal de få så ørene flaggrer :giggle::saint: Neida, men det jeg vil frem til er at motorstopp skulle være ganske usannsynelig med ny overhalt motor, men alt kan sje! :cheers: Masse bilder skal taes, og postes ut her! så følg med om en liten måned! :yesnod::seeya:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Det er bare å kjøre godt på, du må ikke engste deg unødig. Går det greit over Korsfjorden så går det greit resten av veien også. det ser ut som en "umulig oppgave" når du planlegger "førstereis" men med en gang du har gjennomført det blir det "piece of cake". Men det er et godt tegn at du spør deg for første gangen. Honnør for det!

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Hehe, liker alltid og være på den sikre siden! :flag_bp: Mye bedre og spørre 1 gang for mye, en 1 gang for lite har no jeg blitt opplært til! :cheers_wine: Er oppvokst 15 meter fra sjøen, og båt har alltid vært en del av mitt liv, så dette skal nok gå supert! :flag_bp: Takk for all hjelp! :cheers:

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

Aaaah, hehe.... At det går ann og missforstå!! :giggle: Drivanker har jeg ikke!!! :smash: Men dette skal handles! :wink:

Du må huske å komme tilbake med saken med en fyldig rapport illustrert med høyoppløselige bilder.

Masse bilder og beskrivelse av turen skal postes her! :smash::cheers:

Hehe, det er vell gjerne det :flag_bp: men har tippet rundt i båt før, seinest for 2 år siden, var med en kompis i en 8 fot jolle mitt i vattlestraumen (ikke spør hva vi holdt på med) :giggle: Så skulle vi hoppe på hurtigruten sine bølger, men så langt kom vi ikke, for vi kantra på en bølge i strømmen! :giggle: Sto foresten om oss i Bergens Tidene! Min Kompis fikk jolla i hovet, og det kunne endt frykteligt gale, men sjøvannte som vi begge er, så gikk det fint tross alt! :cheers:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...