Jump to content

Tips til cabin cruiser... maks 1.5mill

Aldara

Recommended Posts

Mange gode råd her. Mye ser forlokkende ut og det er som nevnt mye å velge i. Ikke vanskelig å få lyst på mange av disse, og da i særdeleshet den Storebroen som det er linket til i innlegg 10. Finere båt skal du lete lenge etter!

Men det er gammelt da. Har selv en åttitalls båt, og som regel vil man da alltid få en del arbeid på kjøpet. Mange av disse har jo også 2 motorer sånn for sikkerhets skyld. Og 2 motorer fra åttitallet? Vel, det kan se forlokkende ut.....

Og god plass er det jo i disse "gamle" i denne prisklassen, men til tross for 3 barn: Man klarer seg jo fint i båter på ca 30 fot. Jeg tror at den dagen jeg bytter ut min Fjord 880 fra åttitallet, som riktignok har vært veldig bra, så tror jeg ganske sikkert at jeg holder meg til omtrent samme størrelse, men nyere og kanskje litt raskere. Vedlikeholdet og behovet for oppgraderinger blir etterhvert ganske stort på båter som er 15-20 år og eldre.

Jeg har lenge ment at Scand, og særlig Baltic, er overpriset. Det mener jeg forsåvidt fremdeles. Særlig en Baltic fra åttitallet er jo ofte priset helt vilt. "Trege" er det også med sin VP med 158 HK. Men jeg synes faktisk du får mye båt for penga dersom man ser på Baltic fra 2000-tallet. Jeg så forresten en 2008 mod på finn tidligere i dag til litt over 1,2 mill. Også vil jo alle ha disse, så vil man selge igjen så bør vel det også gå greit....

I valget mellom 80/90 talls stor båt og ny(ere) og kanskje litt mindre båt er min prioritering klar.

Poenget er at nytt er nytt (da tenker jeg på nyere) - og ofte har du garanti også. Som uerfaren med større båt ville jeg heller prioritert det. Driftskostnadene på store og gamle båter er ofte høye - både drivstoff og reparasjoner. Å anbefale en svær 20 år gammel båt til en som skal ha stor båt for første gang synes jeg er på grensen til uanstendig. Det er så utrolig fort gjort at drømmen om båtlivet forfaller i store reparasjonsregninger.

Min erfaring er også at jo større båt vi har jo mindre småturer ut for å fiske eller kosekjøre blir det. Jeg hadde nok startet et sted rundt 33-35 fot.

Jeg søkte litt på finn og fant :

To Bavarier:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21488144

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22044013

Skilsø 33 med akterkabin (min favoritt :yesnod - her er det masse plass til alle - og nok senger)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21974583

her har du Vestlandsutgaven med hardtop

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21391468

Scand Baltic er en båt mange trives med. Jeg synes den er litt trang - men har aldri levd ombord. Men den er vel en av norges mest kurante båter.

Nidelv 320 kan også være et alternativ - men jeg er av oppfatningen at de er relativt tungsolgte. Det er lagd kanskje 30 stk av de på de 15 årene den har vært på markedet

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Hei. går å leker med tanken på båt i ca samme sum, og min favoritt så langt er mer nesten uten tvil Galeon 330

Har vært et par "nyere" med singel installasjon D6 i høst/vinter som har gått rimelig kjapt på finn til ca 1,5.

her er en i farten: (dog eldre med dobbelinst.)

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21947859

Er et par stk her inne som har en slik, og en fra hjemfylke fikk nettopp hjem en mener jeg å lese her i en tråd..

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Merk at den er gått ut av produksjon nå - erstattet av en 340.

Men holder det med single installasjon på den?

Er du sikker på at den er gått ut av produksjon? jeg vet ikke, men har bare tolket det som at 340'en er en ny søster i familien? Samt 330 blir forsatt presentert på hjemmesiden til Galeon som en aktuell båt.

Når det gjelder om single installasjon er nok, så lurer jeg og voldsomt på det...er ei rimelig tung megge som skal dras ut og opp av sjøen :-)

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Liker du ikke, eller ikke har muligheten til å skru selv bør du kjøpe så nytt som mulig. Du får nødvendigvis ikke mindre problemer av den grunn men har iallefall garantier å støtte deg til slik at eventuelle feil blir utbedret uten for mye kostnader. Kjøpte min båt sist sommer og den er fra 1998, og hvis det er noe som er klinkende klart så er det at her renner pengene ut i strie strømmer. Men dette visste jeg på forhånd (12 år gammel båt sier sitt)og har tatt høyde for det!

Min Onkel skal selge sin NB Marine 820 Combi no, etter som han ikke får tid til og bruke den, og motoren (En Yanmar, usikker på hvilke type) er sikkert så vidt innkjørt, har vell sett han 10-15 ganger utpå med den bare for og løsne opp grønske. Mener han skulle ha 1mill +/- for den. og ga vell 1,9? Er ikke helt sikker, men var rundt dette!

Her har du styring både inne og ute, baupropell, cd-spiller med høytalere på dekk, toalett, sengeplass for 4-5, koselig cocpit, salong, masse oppbevaringsplasser og rett og slett alt du skulle trenge. :flag_bp: Han har prøvd og solgt den en stund no, men uten respons! :rolleyes::flag_bp:

Her fant jeg linken til helt make båt gitt, skulle nesten tro det var denne, skal aldri si aldri! :flag_bp:

NB Marine 820 Combi

Det er no en mulighet! :cheers:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Et veldig godt poeng du har der. Vi drar 110 liter i timen på marsjfart. Vår båt er 42 fot og har 2x435 hester - moderne motorer med lavere drivstoff forbruk enn eldre diesler.

En dieselmotor gir ca 5 hester/liter/time. Har du 800 hester drar du på maks ca 160 liter. Regn med minst 120 liter timer på marsfart, dvs en tusenlapp i timen ved dagens dieselpriser

Om dere drar 15 liter i timen på marsjfart vil det si at dere tar ut 75 hester av hver motor. I så fall er det verdens mest lettdrevne båt dere har - en fantastisk revolusjon i fremdriftsteknologi.

Hvordan er dette forbruket målt?

forbrukstallene jeg oppgir er faktiske tall hentet fra EVC instrument. Forbruket på vår båt synker ikke nevneverdig om vi drar av til 23 knop - kanskje 10 liter i timen, hvilket vil si at forbruk/nm blir høyere

En Windy 37 med 2 D4 260 bruker ca 65 liter i timen, dvs ca 33 liter per motor i en marsjfart på rund 29 knop.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

15 liter pr motor hørtes MEEEEget lite ut ja.. min T39 med 2X230 VP drar fra 71-79L (35- 39L pr motor) liter pr time i marsj 25-27 og 3350-3500 rpm med maks turtall på 3890rpm. Båten min har en vekt på ca 7500kg som jo er lettere i Riviera 36 hvis jeg ikke husker feil.

Om jeg så hadde hatt medvind og nedoverbakke så hadde jeg ikke klart 15 liter pr motor. Min har jeg målt over intet mindre enn 930 nm og med gjennomsnitt fart på 23 knop på hele strekket.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Kanskje lett å anbefale det man selv har? Har i hvertfall en Barracuda 1125, som har 5 faste liggeplasser. Sitteplass inne til flere, også til middag. Min båt topper på 34 knop med D6-350, marsjforbruk på ca. 1,8 l/nm ved 25 knop. Ellers er vel smaken som ...

Båten bygges uansett i ditt nærområde, min erfaring med verftet er at de er gode på oppføling. Hører med til historien at min Barracuda er nr. 2 i rekken, så da er det kanskje lettere å forstå hvorfor jeg synes den er bra.

Du bør finne nyere båter i det kostnadsområdet du har nevnt, lykke til.

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...