Jump to content

Ny propell til utenbords på seilbåt

Incitatus

Recommended Posts

Kjøpte meg i fjor en ny Mercury 6ML som står på hekken til min Albin Viggen. Båten veier 1600 kg, og jeg opplever at propellen har en stigning beregnet for litt andre hastigheter enn det jeg oppnår (maks 6 knop). Så er mitt spørsmål - finnes det en type high-thrust propell til min motor, og vil jeg oppleve noen forskjell om jeg bytter? Jeg har på følelesen at propellen sender mye luft og vann bakover i forhold til farten fremover, og den er håpløs å bakke med. Brunswick Marine som er importør for Mercury har ikke engang kontaktinformasjon på hjemmesidene sine (ikke som jeg kan finne i alle fall).

Noen som kan kommer med råd om hvorvidt det er noe å tjene på å bytte, og eventuelt hvor jeg kan få tak i en ny propell?

Takknemlig for alle svar! :smiley:

Prøv hos din nærmeste forhandler, søk her

Vil tro det finnes en propell som er bedre egnet, en dyktig forhandler kan sikkert (bør) hjelpe deg :smiley:

Kan være greit å bytte for å få mer skyvekraft fremfor fart av motoren, blir bedre om du stamper mot strøm og sjø f.eks.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Prøvde ut dette med en 22 ft.Guy hvor jeg hadde en 5hk Yamaha. Motoren fungerte greit i lite motstrøm og motsjø, men i litt motvind og bølger klarte jeg ikke mer enn 1-1,5 kn mot 4-5kn i vanlig marsjfart. Fikk en mindre propell fra forhandler som skulle fungere bedre, men resultatet ble bare at motoren skøv mindre under alle forhold, selv om turtallet var bedre ved motsjø. Virket rett og slett som utvekslingen på motoren ikke passer helt med det skyvet en trenger i seilbåten.

Løsningen ble til slutt å kappe av 10-12mm av propellbladene på den orginale propellen, hvilket gjorde at marsfarten ble opprettholdt ved litt høyere turtall, men motoren jobbet litt lettere i motsjø. Farten ble den samme.......

Min konklusjon ble vel egentlig at motoren var for liten.

Hvis din er 26 ft og med en 6hk har du vel strengt tatt ikke mere skyv enn det du trenger på gode dager.

Bakking er dårlige greier med påhenger. Hadde et par tilfeller hvor jeg rett og slett ikke klarte å bakke ut fra utehavner hvis jeg hadde en frisk bris i hekken.

Men det positive er at du blir bedre til å seile og bruke vinden til din fordel. :flag_bp:

Har dessverre ikke noen dele katalog for din motor... men gjetter på det ikke er noe store forandringer siden 2006 ??

Isåfall var følgende propeller tilgjengelig for en 2006 4-takt 6hk motor..

• Mercury #
  • .
  • 16144.........BLMX.....8-3/8 X 6"
  • 812951A1...BLMX.....8-3/8 X 6" ( seilbåt )
  • 812949A02 BLKMAX 8-3/8 X 7" ( Standard på 4 hk )
  • 812950A02 BLKMAX 8-3/8 X 8" ( Standard på 5 og 6hk )
  • 812950A1...BLMX.....8-3/8 X 9"

Vennligst sjekk med forhandler og det er endringer ifra en 06 til en 09 modell, antagelig 99% like ( annen farve eller decal :smiley: )

ALLE ovenfor nevnte propeller SKAL være tilgjengelig ifra enhver seriøs Mercury forhandler ( må mulig bestilles, men ... )

Arne Kjetil

Prøvde ut dette med en 22 ft.Guy hvor jeg hadde en 5hk Yamaha. Motoren fungerte greit i lite motstrøm og motsjø, men i litt motvind og bølger klarte jeg ikke mer enn 1-1,5 kn mot 4-5kn i vanlig marsjfart. Fikk en mindre propell fra forhandler som skulle fungere bedre, men resultatet ble bare at motoren skøv mindre under alle forhold, selv om turtallet var bedre ved motsjø. Virket rett og slett som utvekslingen på motoren ikke passer helt med det skyvet en trenger i seilbåten.

Løsningen ble til slutt å kappe av 10-12mm av propellbladene på den orginale propellen, hvilket gjorde at marsfarten ble opprettholdt ved litt høyere turtall, men motoren jobbet litt lettere i motsjø. Farten ble den samme.......

Min konklusjon ble vel egentlig at motoren var for liten.

Hvis din er 26 ft og med en 6hk har du vel strengt tatt ikke mere skyv enn det du trenger på gode dager.

Bakking er dårlige greier med påhenger. Hadde et par tilfeller hvor jeg rett og slett ikke klarte å bakke ut fra utehavner hvis jeg hadde en frisk bris i hekken.

Men det positive er at du blir bedre til å seile og bruke vinden til din fordel. :flag_bp:

Det er notert! Nå skal det sies at jeg aldri har opplevd skyvet som dårlig, på vei ut Gula Humpen i fjor i motsjø og 8-10 m/sek rett i mot holdt jeg 4,5 knop uten problemer. Motoren har fått kjørt seg flere ganger i ruskevær og jeg føler at den gir kraft nok, mister sjeldent mer enn 1/2 knop. Men forsatt føler jeg at denne propellen ikke er helt ment for dette formålet. Turtallet blir nok litt feil, propellen forsøker å flytte for mye vann bakover i forhold til farten og dermet oppstår det kavitasjon. Merker dette spesielt når jeg gir gass fra stillestående, da spinner propellen i luft og det surkler fælt.

Det blir selvsagt dumt hvis skyvet forsvinner med en propell med mindre stigning, men vil det ikke jevnes ut med tanke på kavitasjon og mengde vann som skyves bakover i forhold til båtfart? Regner med at en egnet propell kanskje vil ha litt større, øreformede blader enn standard-propellen, som er typisk planende-jolle-modell med høy stigning?

Båten er forøvrig 23,5 fot.

Redigert av Incitatus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...